۱۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۵
کد خبر: ۱۹۱۸۳۶
حجت‌الاسلام فرحزاد:

هفتم صفر تاریخ شهادت امام حسن / مسؤولان با اصلاح تقویم نظر مراجع را تأمین کنند

خبرگزاری رسا ـ کارشناس برنامه تلویزیونی «سمت خدا» با تأکید بر این‌که قول قوی در ولادت امام کاظم(ع) ماه ذی الحجه و قول قوی در شهادت امام حسن مجتبی(ع) هفتم صفر است و مراجع تقلید بر این امر تأکید دارند از مسؤولان خواست تا با اصلاح تقویم، نظر مراجع را تأمین کنند.
حجت الاسلام حبيب الله فرحزاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،  حجت‌الاسلام حبیب الله فرحزاد، استاد حوزه علمیه، بعد از ظهر امروز در برنامه «سمت خدا» که از شبکه سوم صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش شد، در بیان شرح خطبه 218 نهج‌البلاغه گفت: خداوند حلال تمام مشکلات است و انبیا و اهل‌بیت(ع) هم بدون اذن خدا نمی‌توانند مشکلی حل کنند؛ معنی توحید واقعی همین است.

تنها خدا است که کفایت همه امور را می‌کند

وی در ادامه افزود: با توجه به خطبه 218 نهج‌البلاغه، انس به خداوند، از انس به همه انیس‌های عالم آرامش‌بخش‌تر است؛ تنها خدا است که کفایت همه امور را می‌کند و از سر ظاهر و باطن ما آگاه است؛ حتی اگر اولیای خدا هم دچار غربت شوند با خدا ارتباط می‌گیرند تا آرامش پیدا کنند.

کارشناس برنامه تلویزیونی «سمت خدا» با بیان این‌که ارتباط با خداوند در فقر، ثروت، عزت و ذلت به انسان آرامش می‌دهد، اظهار داشت: وقتی بدانیم که مشیت خداوند خواسته است تا گرفتاری برای ما پیش آید، حتی اگر آن بلا بر اهل آسمان‌ها و زمین سنگینی کند، برای ما زیبا بوده و در برابر خداوند به خضوع می‌نشینیم.

وی تأکید کرد: اصحاب امام حسین(ع) به خاطر ارتباط با خدا بود که در شب عاشورا با اوج آرامش با یکدیگر شوخی کرده و نیز به عبادت می‌ایستادند؛ ابتلائات هرچه فراوان باشد، انسانی که با خدا ارتباط دارد را به سوی خودکشی نمی‌کشاند.

مؤمنان از لحظه ایمان رستگار می‌شوند

حجت‌الاسلام فرحزاد تصریح کرد: با دقت در آیات ابتدایی سوره مؤمنون درمی‌یابیم که خدا با تمام اطمینان و استوارانه می‌گوید «قد افلح المؤمنون» مؤمنان هم‌اکنون رستگار شدند؛ رستگاری که مؤمن از لحظه ایمان به دست می‌آورد چیزی جز آرامش مطلق نیست.

رستگاری همان آرامش حقیقی است

وی ادامه داد: با توجه به آیات ابتدایی سوره مؤمنون، کسانی به درجه رستگاری و ایمان می‌رسند که در نمازهایشان خشوع دارند؛ خاشع کسی است که خویش را خورد کرده و منیت را شکسته است؛ هرچه منیت بشکند محبت به خدا زیاد می‌شود و هرچه محبت زیاد شود، منیت بیش از پیش می‌شکند.

استاد حوزه علمیه تأکید کرد: نماز خوان واقعی کسی است که منیت خویش را بشکند و همه خوارها را گل کند و مهم‌ترین راه برای شکستن منیت نیز نماز خواندن است؛ بنابراین کسی که می‌خواهد به درجه خشوع در مقابل خداوند برسد باید برای نماز اهمیت قائل شده و با نماز اول وقت و توجه کافی در نماز، خود را در صف خاضعین قرار دهد.

سهل‌انگاری در نماز مانع خشوع در مقابل خداوند است

حجت‌الاسلام فرحزاد تصریح کرد: نمازی که با سهل‌انگاری همراه باشد، انسان را به خشوع در مقابل خداوند نمی‌رساند اما اگر جلوی لغویات و کارهای بیهوده گرفته شود، حضور قلب در نماز افزوده می‌شود؛ خروجی‌های لغویات را باید برای رسیدن به خشوع بست.

تحقیق درباره تاریخ ولادت امام موسی کاظم

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان این‌که اختلاف نظر در تاریخ ولادت‌ها و شهادت‌های اهل‌بیت(ع) امری طبیعی بوده و در ولادت رسول اکرم(ص) هم میان هر دو قشر شیعه و تسنن اختلاف وجود دارد، گفت: با توجه به تحقیق محققان و بزرگان حوزه علمیه در تواریخ و روایات فراوان، قول صحیح‌تر در ولادت امام هفتم حضرت موسی بن جعفر(ع) اواخر ذی الحجه بوده و تنها قول ضعیفی به ولادت امام کاظم(ع) در هفتم صفر دلالت می‌کند.

کارشناس برنامه تلویزیونی «سمت خدا» تأکید کرد: تکریم امام موسی کاظم(ع) در هر تاریخی که باشد مانعی ندارد اما از آن‌جایی که ماه صفر، ماه عزا و اسارت اهل‌بیت(ع) است، تمسک به روایات معتبر و قول قوی در ولادت امام کاظم(ع) که آن را ماه ذی الحجه می‌داند، شایسته‌تر است.

وی با بیان این‌که تبریک گفتن در ماه صفر تناسبی با ایام عزاداری اهل‌بیت(ع) ندارد، تصریح کرد: وقتی امر خیر ازدواج و وفات یکی از نزدیکان با یکدیگر قرابت پیدا می‌کند، کسی مجلس ختم را برای ازدواج تعطیل نمی‌کند بلکه شادی را فدای عزاداری می‌کنند.

هفتم صفر تاریخ شهادت امام حسن مجتبی

حجت‌الاسلام فرحزاد ادامه داد: در شهادت امام حسن مجتبی(ع) نیز دو قول وجود دارد که قول به 28 صفر ضعیف‌تر از قول به 7 صفر است چراکه 12 منبع از کتب معتبر تاریخی و روایی به شهادت امام حسن مجتبی(ع) در هفتم ماه صفر دلالت دارند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به استفتائات فراوان از بزرگان و مراجع حوزه علمیه، همگی قول معتبر در شهادت امام حسن مجتبی(ع) را هفتم صفر می‌دانند و آیت‌الله عبدالکریم حائری یزدی نیز به مناسبت عزای این روز حوزه علمیه قم را تعطیل کرد و تا به امروز نیز حوزه علمیه و بازار قم در روز هفتم صفر تعطیل است.

استاد حوزه علمیه بیان داشت: در نجف، کویت و عربستان، روز هفتم صفر را شهادت امام حسن مجتبی(ع) دانسته و تنها برای ایشان عزاداری می‌کنند؛ ایران نیز می‌تواند با تمسک به قول معتبر در شهادت امام حسن مجتبی(ع) روز هفتم صفر را برای ایشان عزاداری کند و ولادت امام کاظم(ع) را به قول معتبر خود در ماه ذی الحجه بسپارد و در آن موعد برای میلاد امام هفتم جشن بگیرد.

وی تصریح کرد: عزاداری و تجلیل از امام حسن مجتبی(ع) در دو روز 28 صفر و 7 صفر نیز امری مطلوب و عالی است چراکه می‌توان برای این امام مظلوم نیز همانند برخی از ائمه دیگر دو روز عزاداری کرد تا غربت ایشان را به عالم شناساند.

شدت غربت امام حسن مجتبی

حجت‌الاسلام فرحزاد ادامه داد: از غربت امام حسن(ع) همین بس که همه عالم برای اباعبدالله(ع) گریه می‌کنند و ایشان برای غربت برادرشان اشک می‌ریختند؛ امام حسین(ع) قدری به برادرشان علاقه داشتند که هیچوقت پیش از امام حسن(ع) قدمی برنداشته و فرمودند برادر من از من بهتر است.

صدا و سیما با عمل به قول قوی در شهادت امام حسن، فرهنگ سازی کند

وی با بیان این‌که مظلومیت امام حسن(ع) مخفی مانده است، اظهار داشت: از آن‌جایی که مظلومیت امام حسین(ع) ظاهر و روشن بود، جهان شیعه به غربت ایشان آگاه است اما کسی دقت ندارد که امام حسین(ع) باوفاترین یاران را داشتند و حال آن‌که یاران امام حسن(ع) سجاده از زیر پای ایشان کشیده، خنجر به حضرت زدند و ایشان را مجبور به صلح کردند، در آخر نیز همسر امام مجتبی(ع) این حضرت را به شهادت رساند.

وی با تأکید بر این‌که قول قوی در ولادت امام کاظم(ع) ماه ذی الحجه و قول قوی در شهادت امام حسن مجتبی(ع) هفتم صفر است، گفت: فرهنگ عزاداری در هفتم ماه صفر در قم جا افتاده است اما شایسته است که صداوسیما نیز در این روز به قول قوی‌تر عمل کند و تا این فرهنگ به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود.

کارشناس برنامه تلویزیونی «سمت خدا» همچنین از مسؤولان خواست تا با اصلاح تقویم و تغییر تاریخ شهادت امام حسن مجتبی(ع) به هفتم صفر، نظر مراجع تقلید را به خود جلب کنند./997/پ201/ی

ارسال نظرات