۱۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۹
کد خبر: ۱۹۱۹۲۰
رییس کمسیون احیای موقوفات مجلس:

دخالت در امور سازمان اوقاف تصرف در جایگاه شرعی و قانونی ولی فقیه است

خبرگزاری رسا ـ رییس کمسیون احیای موقوفات مجلس شورای اسلامی هرگونه تصمیم گیری در سازمان اوقاف و امور خیریه، ادارات و مؤسسات تابعه آن را در حوزه اختیارات ولی فقیه یا نماینده ایشان دانست و گفت: عدم رعایت این اصول تصرف در جایگاه شرعی و قانونی ولایت مطلقه فقیه است.
حجت الاسلام روح الله بيگي حجت الاسلام روح الله بيگي حجت الاسلام  دکتر روح الله بيگي

حجت الاسلام روح الله بیگی، رییس کمسیون احیای موقوفات در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به وجود ده‌ها فتوا و استفتاء شرعی در مورد این که تولیت موقوفات فاقد متولی خاص به عهده ولی امر مسلمین است، اظهار داشت: هرگونه تصمیم گیری در سازمان اوقاف و امور خیریه، ادارات و مؤسسات تابعه آن در حوزه شرعی و اجرایی به تولیت تفویض شده به نماینده ولی فقیه در اوقاف است.

عضو فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی افزود: بنابراین از نظر شرعی و قانونی منوط به اذن شرعی است و عدم رعایت این اصول تصرف در جایگاه شرعی و قانونی ولایت مطلقه فقیه خواهد بود.

وی به مواد قانونی و آیین نامه‌های اجرایی آن اشاره کرد و گفت: از جمله اینها می توان به بندهای 1 و 7 ماده یک قانون اوقاف و تبصره‌های 1 و 3 ذیل آن و ماده 30 آیین نامه اجرایی اشاره کرد.

نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی با قرائت متن اذن مقام معظم رهبری به نماینده خود در سازمان اوقاف و امور خیریه، ابراز داشت: ایشان تأکید می فرماید به جناب آقای محمدی اجازه تصدی امور مربوطه و تصرف در آن داده می شود.

حجت الاسلام بیگی ادامه داد: امیدواریم وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن رفع اشتباه انجام شده بعد از این، از ورود به این عرصه که دارای اشکالات قانونی و شرعی و اخلاقی است و در طول تاریخ انقلاب اسلامی نیز بی سابقه بوده است خودداری و پرهیز کند.

وی همچنین مواد قانونی و متن استفتائاتی که پیرامون این موضوع وجود دارد را به تفصیل قرائت کرد که در ذیل می خوانید:

ماده 81 قانون مدنی: در اوقاف عامه که متولی معین نداشته باشد اداره موقوفه طبق نظر ولی فقیه خواهد بود.

تبصره 1ماده 1 قانون تشکیلات و اختیارات سازمان حج و اوقاف و امور خیریه: سرپرست سازمان باید از طرف ولی فقیه مجاز در تصدی اموری که متوقف بر اذن ولی فقیه است باشد.

ماده 3 قانون تشکیلات و اختیارات سازمان حج و اوقاف و امور خیریه: هرموقوفه دارای شخصیت حقوقی است و متولی یا سازمان حسب مورد نمایندۀ آن است.

مسأله 87 تحریر الوسیله حضرت امام خمینی(ره) و فتوای شماره 672 مقام معظم رهبری: هرگاه اوقاف فاقد متولی خاص باشد تولیت آن بر عهده حاکم و ولی امر مسلمین است.

پاسخ مقام معظم رهبری به استفتاء شماره 442: امر وقف با متولی شرعی آن است و در ادامه می فرماید بدون نظر او تصرف جایز نیست و حکم غصب را دارد و موجب ضمان هم هست.

پاسخ مقام معظم رهبری به استفتاء شماره 372: هرگاه اوقاف فاقد متولی خاص باشد تولیت آن بر عهده حاکم و ولی امر مسلمین است و این تولیت در حال حاضر به نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه واگذار شده است.

پاسخ مقام معظم رهبری به استفتاء شماره 365: متولی قانونی که مطابق قانون جمهوری اسلامی تولیت دارد متولی شرعی نیز هست و تصرف در وقف بدون نظر متولی شرعی حکم غصب را دارد.

پاسخ مقام معظم رهبری به استفتاء شماره 373: امر وقف با متولی شرعی است و غیر متولی حق دخالت ندارد.

پاسخ مقام معظم رهبری به استفتاء شماره 366: از وقف زیر نظر متولی شرعی و با مراعات جهت وقف استفاده شود و دیگران نمی توانند دخالت کنند.

پاسخ مقام معظم رهبری به استفتاء شماره 8759: تصرفات در اموال موقوفه موقوف در اذن و اجازه متولی شرعی است.

پاسخ مقام معظم رهبری به استفتاء شماره 517: تکالیف متولی شرعی در اداره امور موقوفه و استحصال عواید و صرف آن در جهت وقف همان است که در بالا بدان اشاره شده است و هیچ شخص یا نهادی در این باره مستثنی نیست./928/پ202/ج

ارسال نظرات