۱۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۶
کد خبر: ۱۹۱۹۶۸
فردا؛

کنگره آیت الله خویی میزبان اندیشمندان حوزه و دانشگاه

خبرگزاری رسا ـ نخستین کنگره حضرت آیت الله ابوالقاسم موسوی خویی، فردا با حضور اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی کشور در شهرستان خوی برگزار می شود.
آيت الله العظمي خويي (ره)

محمدباقر بابایی، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خوی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه با اشاره به برگزاری نخستین نشست کنگره حضرت آیه الله سید ابوالقاسم موسوی خویی با عنوان « شخصیت شناسی وبررسی دیدگاه های علمی آیه الله العظمی خوئی در حوزه علوم قرآن وتفسیر»، افزود: تجلیل از مقام علمی دانشمندان و مفاخر جهان اسلام به ویژه فقها و مراجع بزرگ شیعه از سویی تعظیم شعائر دینی و مذهبی و از سوی دیگر، امکانی برای معرفی ابعاد گوناگون فکری، علمی واخلاقی آنان است.

 

وی تصریح کرد: حضرت آیه الله سید ابوالقاسم موسوی خوئی به اذعان عام و خاص یکی از ذخائر کم نظیر عالم تشیع در دوره معاصر به شمار می آید که در شاخه های مختلف علمی ودینی سرآمد و صاحب مکتب بوده اند، از این رو ضرورت دارد ابعاد فکری وعلمی ایشان یه روشهای مناسب علمی به نسل حاضر و آیندگان شناسانده شود.

 

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خوی با اشاره به دعوت از 500 نفر از اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی از سراسر کشور به ویژه قم و تهران گفت: نواده گان و تعدادی از شاگردان آیت الله خوئی از میهمانان ویژه این کنگره هستند.

 

بابایی افزود: در این همایش یک‌روزه شش نفر از صاحب نظران و اندیشمندان برجسته حوزی و دانشگاهی در خصوص شخسیت شناسی وبررسی دیدگاه های علمی آیت الله العظمی خویی در حوزه علوم قرآن وتفسیر سخنرانی خواهند کرد.

 

وی شخصیت شناسی، بلندای اندیشه تفسیری، ابتکارات آیت الله خویی در حوزه تفسیری، جایگاه علمی وحوزوی آیت الله خوئی در دوره معاصر، بررسی دیدگاه های آیت الله خوئی در حوزه علوم قرآنی، کتاب شناسی آثار آیت الله خویی از جمله موضوعاتی است که در همایش یک روزه آیت الله العظمی خویی به آن پرداخته می شود.

 

بابایی تصریح کرد: دکتر سید حمید خویی، حجت اسلام والمسلمین شیخ هاشم هریسی، احمد احمدی، علی محسنی خوئی، احمد عابدی و علی صدرایی خوئی به عنوان سخنرانان ویژه در رابطه با ابعاد شخصیتی و ویژگی های این عالم بزرگ جهان تشیع سخنرانی خواهند کرد.

 

به گفته رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خوی، حجت الاسلام سید رضی موسوی شکوری، امام جمعه شهرستان خوی و حجت الاسلام سیدطه مرقاتی  نیز در این همایش سخنرانی خواهند کرد.

 

وی خاطرنشان کرد: این کنگره مقدمه ای خواهد بود بر کنگره جهانی آیت الله خویی که براساس دیدگاه رهبر معظم انقلاب و به پیشنهاد ایشان قرار است در آینده برگزار شود.

 

یادآور می شود، نشست نخست کنگره حضرت آیت الله خویی فردا، بیستم آذرماه مصادف با هشتم صفر همزمان با ارتحال آیت الله العظمی خویی از ساعت 9 تا 12 در سالن مجتمع فرهنگی و هنری و از ساعت 14 تا 17در محل حسینیه شیخ نوایی با حضور علما، اندیشمندان، دانشگاهیان، فرهنگیان وعموم مردم برگزار خواهد شد. 

 

گفتنی است، آیت‌الله سید ابوالقاسیم خویی در سال 1295 هجری شمسی در شهرستان خوی متولد شد و در 13سالگی برای تحصیل به نجف اشرف هجرت کرد.

 

در طول 60 سال تدریس در حوزه‌های علمیه اقدام به تربیت هزاران شاگرد برجسته کرد و صدها مجتهد تحویل جامعه اسلامی داد که از آن جمله می توان به شهید سیدمحمدباقر صدر، سیدعلی سیستانی، سیدمحمد روحانی، شیخ حسین وحیدخراسانی ، شیخ جواد تبریزی، میرزا علی غروی تبریزی، شیخ مرتضی بروجردی، سیدرضا موسوی خلخالی و تعدادی دیگری از علمای بزرگ شیعه اشاره کرد.

 

آیت الله العظمی خوئی در طول زندگی پربار خود علاوه بر امر مرجعیت و تدریس و پرورش شاگردان بسیار، آثار زیادی هم خلق کرده است که برخی از آنها عبارتند از نفحات الاعجاز، البیان فی تفسیر القرآن، معجم رجال الحدیث، اجود التقریرات، تکملة منهاج الصالحین، مبانی تکملة منهاج الصالحین و ... که اکثر آنها به زبان عربی نوشته شده اند.

 

آیت الله العظمی خوئی، عالم عالیقدر جهان تشییع است که عمر با ارزشمند خود را در راه نشر معارف اسلامی گذراند و سرانجام در 17 مرداد 1371 به دیار باقی شتافت.پ203/س/936




 

 

ارسال نظرات