۲۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۱۹۲۰۳۷
ظریف در نشست خبری مشترک با لاوروف مطرح کرد؛

همکاری نزدیک ایران و روسیه برای توافق نهایی هسته‌ای/ بر اجرای توافقات درباره اس300 اصرار داریم

خبرگزاری رسا ـ وزیر امور خارجه کشورمان از گفت‌وگو درباره ضرورت پیگیری اجرای مرحله نخست توافق ژنو و همکاری نزدیک ایران و روسیه برای شکل دادن به توافق هسته‌ای نهایی که مرحله دشوار آینده ایران در مذاکرات 1+5 خواهد بود، با سرگئی لاوروف خبرداد.
محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران نشست خبري مشترک ظريف و لاوروف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان عصر امروز چهارشنبه بیستم آذرماه در نشست خبری مشترک با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، روابط ایران و فدراسیون روسیه را دراز مدت و اساسی دانست و با اشاره به این‌که این روابط در ماه‌های گذشته پس از دیدار آقای روحانی و آقای پوتین گسترش بیشتری پیدا کرده است، ابراز داشت: تماس‌های بین وزرای امور خارجه و سایر اعضای کابینه و رفت و آمدهای بین دو کشور گسترش داشته و امیدواریم اینها زمینه همکاری در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی و حوزه‌های همکاری درجهت منافع دوکشور را فراهم کند.

وی نقش روسیه را در مذاکرات گروه 1+5، به‌عنوان یکی از اعضای مهم این گروه و دوست ایران، بسیار برجسته خواند و افزود: در گفت‌وگوهایی که داشتیم از آقای لاوروف و هیأت همراه به‌خاطر نقش مثبتی که در این زمینه ایفا کردند، شخصا تشکر کردم.

وزیر امور خارجه کشورمان نقش روسیه در جلوگیری از بحران و فاجعه حمله نظامی به سوریه را بسیار مثبت ارزیابی کرد و با بیان این‌که همکاری خوبی بین جمهوری اسلامی ایران و روسیه در این زمینه وجود داشت، گفت: این‌گونه همکاری‌ها حتما به صلح و امنیت در منطقه و سطح بین‌الملل کمک می‌کند، همچنان‌که تاکنون این‌گونه بوده است.

وی ابراز داشت: خوشحالم که دوست قدیمی خود را در تهران می‌بینم و امیدوارم سفر ایشان آغاز دیگری بر روابط گسترده و سازنده دو ملت ایران و روسیه باشد.

ظریف با اشاره به این‌که ما در حاشیه مذاکرات 1+5 با همه کشورهای عضو این گروه دیدار داشتیم، افزود: به‌دلیل نزدیکی رواط ایران و روسیه، دیدار با دوستان روسی بسیار گسترده بود و روزانه چندین گفت وگو داشتیم که چند مورد از آن خبری شد، گفت‌وگوهای چند جانبه و دوجانبه رسمی و غیر رسمی داشتیم که باعث شد تا بتوانیم به توافق برسیم.

رییس دستگاه دیپلماسی کشور گفت‌وگوی سیاسی بدون پیش شرط را راه‌حل بحران سوریه دانست و با تأکید بر این‌که ما، دوستان روسی و بسیاری از اعضای جامعه بین‌المللی اتفاق نظر داریم که هیچ راه‌حل نظامی برای گذر از بحران سوریه وجود ندارد، گفت: کشورهای خارجی نمی‌توانند برای مردم سوریه تعیین تکلیف کنند.

وی اظهار داشت: توافق کردیم نخست برای ادامه مشورت‌های سیاسی ساز و کار و برنامه‌ زمان بندی تعریف کنیم تا این مشورت‌ها بسیار گسترده‌تر از گذشته و مرتب و برنامه‌ریزی شده میان مقامات دو کشور جریان یابد.

ظریف گفت: درباره موضوعات سوریه، کنفرانس ژنو2 و ضرورت بررسی راه‌کارهایی برای پایان دادن خشونت و افراط در این منطقه، همکاری درباره آینده افغانستان، حضور مؤثرتر و فعال تر ایران در ترکیبات شانگهای و مسائل مربوط به اجرای برنامه اقدام مشترک که در گذشته نزدیک در ژنو2 بین ایران و 1+5 به توافق رسید، ضرورت پیگیری اجرای این مرحله و همکاری نزدیک ایران و روسیه برای شکل دادن به توافق نهایی که مرحله دشوار آینده ما در مذاکرات 1+5 خواهد بود، صحبت کردیم و در چند ساعت گذشته میان دو هیأت بررسی و توافق کردیم کار و همکاری مشترک را شروع، تقویت یا گسترش دهیم.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سؤالی درباره شکایت ایران از روسیه به دلیل لغو فروش سامانه اس300 به ایران و نیز پیشنهاد روسیه برای فروش سامانه 2500 و این که آیا این پیشنهاد مورد رضایت ایران است، گفت: ما کماکان بر توافقات گذشته اصرار داریم و گفت وگوهای ما در سفر اخیر معاون نخست وزیر روسیه با مقامات دفاعی ایران ادامه داشت و کماکان نیز ادامه خواهد داشت.

وی ابراز داشت: در موضوعات اقتصادی توافق کردیم کمیسیون مشترک بین دو کشور به‌زودی جلسه برگزار کند و به‌دنبال آن یازدهمین جلسه کمیسیون ایران و روسیه برگزار شود.

ظریف اظهار داشت: در چند ماه گذشته گفت‌وگوهای خوبی با دوستان روسی در مورد گسترش همکاری‌ها در حوزه راکتور و انرژی هسته‌ای داشتیم و در برخی موارد درحال نزدیک شدن به توافق و اقدامات اجرایی هستیم./956/پ202/ج

 

ارسال نظرات