۲۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۱
کد خبر: ۱۹۲۰۴۲
لاوروف:

حضور ایران در ژنو2 بسیار مهم است

خبرگزاری رسا ـ وزیر خارجه روسیه با بیان این‌که درک مشترکی داریم که سند ژنو باید توسط تمام طرفین اجرا شود، گفت: به‌صورت فشرده و هدفمند کار می‌کنیم تا به مرحله حل و فصل و عادی سازی این مسأله برسیم و این مسأله به‌طور کامل حل و فصل شود.
سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه عصر امروز چهارشنبه بیستم آذرماه در نشست خبری مشترک با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان گفت: دورنمای بسیار خوبی برای توسعه روابط اقتصادی وجود دارد و توافق کردیم که هرچه سریع‌تر یازدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور برگزار شود.

وی با بیان این‌که وزارتخانه‌های انرژی و اقتصاد دو کشور ارتباطات خوبی با هم دارند، بیان داشت: ما بر گسترش روابط فرهنگی تأکید داریم زیرا به شناخت دو کشور از هم کمک می‌کند.

لاوروف اظهار داشت: در این دیدار درباره نشست ژنو و توافق حاصل شده میان ایران و 1+5 و نتایج حاصله ازجمله حق ایران برای انرژی صلح آمیز هسته‌ای و ازجمله غنی سازی گفت‌وگو شد.

وزیر خارجه روسیه با بیان این‌که درک مشترکی داریم که سند ژنو باید توسط تمام طرفین اجرا شود، افزود: به‌صورت فشرده و هدفمند کار می‌کنیم تا به مرحله حل و فصل و عادی سازی این مسأله برسیم و این مسأله به‌طور کامل حل و فصل شود.

لاوروف در پاسخ به سؤالی درباره زمان نهایی شدن توافقات ژنو، اظهار داشت: نهایی شدن توافقات ژنو به شرایط مختلف بستگی دارد.

وی مسائل موجود در سوریه بسیار نگران کننده دانست و با اشاره به این‌که استفاده از زور برای حل و فصل مسائل پذیرفته نیست، گفت: ما از توقف خونریزی حمایت می‌کنیم، حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی سوریه باید حفظ شود و تمام فرقه‌ها و مذاهب باید دارای حقوق برابر باشند و احساس امنیت کنند.

لاوروف اظهار داشت: نباید در گفت‌وگوها بین سوری‌ها دخالت کرد و باید در گفت‌وگوها کمک کرد تا پشت میز مذاکره بنشینند تا به توافق برسند.

وزیر خارجه روسیه حضور و دعوت از ایران در اجلاس ژنو2 را بسیار مهم ارزیابی کرد و خاطرنشان کرد: تمام کسانی که می‌توانند باید کمک کنند که در ژنو2 به نتایج برسیم.

لاوروف تروریسم موجود در عراق را بسیار نگران دانست و با بیان این‌که ما و ایران علاقمند هستیم تا نیروهای خود و همه کشورها را برای برای تأمین ثبات در عراق بسیج کنیم، اظهار داشت: در سال جاری 7000 کشته بر اثر عملیات تروریستی در عراق کشته شده‌اند که بسیار بیشتر از تعدادی است که در افغانستان کشته شده‌اند.

وی بیان داشت: ما درصدد گسترش روابط و افزایش همکاری‌ها درباره مسأله عراق هستیم تا در این کشور ثبات برقرار شود و به برگزاری انتخابات موفقیت آمیز در این کشور کمک کند.

وزیر خارجه روسیه گفت: از مذاکرات امروز بسیار خرسندم و بر لزوم همکاری‌های مختلف ازجمله منطقه‌ای تأکید کردیم.

لاوروف اظهار داشت: برخی کشورها رضایت ندارند که کنفرامس ژنو2 برگزار شود اما باید این کنفرانس برگزار شود.

وی با اشاره به این‌که تهدیدات تروریستی در افغانستان کم نشده و کشت و تولید مواد مخدر درحال افزایش است، افزود: ما و ایران علاقمندیم تا درباره افغانستان همکاری داشته باشیم تا ملت افغانستان بتوانند مشکلات‌شان را پشت سر بگذارند، باید به همسایه خود کمک کنیم تا این تهدیدات را برطرف و زندگی صلح آمیزی داشته باشند.

وزیر خارجه روسیه با بیان این‌که ما علاقمند به ادامه همکاری با ایران در زمینه انرژی صلح آمیز هسته‌ای هستیم، افزود: از طرح‌های ایران برای احداث راکتور جدید مانند راکتور بوشهر که با آب سبک کار می‌کند آگاهیم و هیچ قطعنامه شورای امنیت احداث چنین نیروگاهی را ممنوع نکرده است.

وی برگزاری نشست ژنو2 برای تحقق اعلامیه ژنو1 را بسیار مهم ارزیابی کرد و خاطرنشان کرد: امیدواریم ایران به‌عنوان یکی از بازیگران اصلی در ژنو2 شرکت کند.

لاوروف با بیان این‌که زمان زیادی برای دستیابی به مذاکرات در این توافق ثبت شده است، گفت: توافقاتی صورت گرفت که باید دوطرف آن را انجام دهند و کمیته‌ای که شکل می‌گیرد به این پروسه کمک می کند و رایزنی بین ایران و آژانس به حل و فصل مسائل و سؤالات آژانس کمک می‌کند./956/پ202/ج

ارسال نظرات