۲۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۰
کد خبر: ۱۹۲۰۸۹
در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان مطرح شد؛

حرمت ربا نشانه برتری اقتصاد اسلامی در برابر سایر مکاتب است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان گفت: اندیشمندان و اقتصاد دان‌های غربی با استفاده از تعالیم قرآنی و احادیث ائمه اطهار(ع) به نقد ربا و اقتصاد ربوی می پردازند و این افتخار اسلام است که چهارده قرن پیش صراحتا ربا را حرام دانسته و از آن به شدت نهی کرده است.
اقتصاد اسلامي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، کرسی آزاد اندیشی حوزه علمیه اصفهان امروز بیست ویکم آذر در سالن اجلاس مرکز تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد.
رسول بخشی دستجردی، عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان، در این برنامه علمی درباره آسیب شناسی نظریه بهره و نظام بانکداری گفت: برای مقابله با ربا باید به ایدئولوژی و ریشه های این پدیده حمله برد و افزون بر آن باید آثار منفی این مسأله مانند تورم، بیکاری و فاصله طبقاتی را مورد بررسی قرار داد.
وی خاطرنشان کرد: ربا نقطه مقابل صدقه است؛ زیرا بهره باعث قوی تر شدن شخص سرمایه دار و دارای تمکن مالی و بالارفتن پشتوانه مالی و پس انداز اشخاص ثروتمند می شود زیرا پول از طبقه ضعیف تر و دارای تمکن مالی پایین گرفته می شود و وارده چرخه اقتصادی سرمایه دار می شود در حالی که در صدقه سرمایه ها و پول از غنی به سمت طبقه ضعیف تر و نیازمند سوق پیدا می کند.
عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان در ادامه ابراز داشت: حتی برخی از اندیشمندان و اقتصاد دان‌های غربی با استفاده از تعالیم اسلامی و مبانی فقهی اسلام و تشیع همچنین با بهره‌مندی از احادیث ائمه اطهار(ع) به نقد اقتصاد سرمایه داری و بهره محور و ربوی می‌پردازند در حالی که ما از این مسأله غافل هستیم و کمتر به استفاده از این مبانی می پردازیم و البته این که اسلام چهارده قرن پیش صراحتا ربا را حرام کرده و از آن به شدت نهی کرده است باعث افتخار و نشان برتری و مبانی اسلامی دارد.
وی عمل کردن به توصیه های اسلام مانند خمس، صدقه و زکات را جایگزین اقتصاد ربوی دانست و اظهار داشت: در دوران قرون وسطی عبارت ربا از منفورترین اصطلاحات بوده است، در آن زمان یهودی ها، ربا از غیر یهود را جایز می دانسته و مسیحیت مطلقا ربا ر ا حرام می دانسته اما در دوره رنسانس اومانیسم و مادی گری برپایه گردش گری و شناخت دنیا رواج یافت و به دنبال آن غرب رو به استعمارگری آورد.
بخشی افزود: با شکل گیری نظام اقتصادی ربوی در اروپا دانشمندان و نویسندگان بسیاری به فریب اذهان مردم از طریق تمییز قائل شدن بین ربا و بهره پرداختند و سعی کردند با شرعی جلوه دادن ربا از طریق مطرح کردن ریشه داشتن بهره در طبیعت و آفرینش خداوند به توجیه و تبیین تفاوت بین ربا و بهره دامن بزنند و از این طریق اقتصاد ربوی و سرمایه داری را رواج دهند که در این کار موفقیت بسیاری هم به دست آوردند./939/پ202/س
ارسال نظرات