آیتالله جوادی آملی:
راز حرمت خون شهید، نشر معارف الهی است
خبرگزاری رسا ـ حضرت آیتالله جوادی آملی با بیان اینکه راز حرمت خون شهید، نشر معارف الهی است، گفت: آنچه از خون روحانی شهید و عالم شهید برمیخیزد، نسبت به آثار خون شهید غیر عالم دو چندان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله جوادی آملی، مفسر برجسته قرآن کریم در پیامی تصویری به کنگره شهدای روحانی استان مازندران که پیش از ظهر امروز در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفا برگزار شد، با خیر مقدم به علما، فضلا و فرهیختگان روحانیت و ارج نهادن به حضور خانوادههای معزز و معظّم شهدا و روحانیت، گفت: از برگزار کنندگان این نشست و این کنگره عظیم، حقشناسی میکنیم و از ذات اقدس الهی مسألت داریم همه شهیدان به ویژه شهیدان روحانیت و شهیدان روحانیت استان ولایتمدار مازندران را با انبیا و اولیا محشور بفرماید.
شهیدی که در راه حق شربت شهادت نوشید پاداش ویژه دارد
وی با بیان اینکه گرچه هر شهیدی که در راه حق شربت شهادت نوشید پاداش ویژه دارد و خونش اثر مخصوص خود را به همراه خواهد داشت، افزود: ولی یک عالم دینی وقتی شربت شهادت مینوشد حسنات مضاعف خواهد داشت زیرا آثار مضاعف دارد، اگر مأثر و آثار، دو چندان بود ثوابش هم دو چندان و درجاتش هم دو چندان خواهد بود.
این مفسر برجسته قران کریم اظهار داشت: راز اینکه یک روحانی شهید کامیابیاش از دو جهت است، برای آن است که عالمی که شربت شهادت نوشید با یک دست، وزن را در قیامت به همراه دارد با دست دیگر موزون؛ در قیامت که ترازو نصب میشود در یک کفه ترازو وزن است، در کفه دیگر موزون.
وی ادامه داد: از وجود مبارک حضرت ختمی نبوت(ص) رسیده است که در صحنه قیامت بعد از وضع ترازو و میزان الهی خون شهدا را با مرکب عالمان دین میسنجند در یک کفه مرکب عالمان دین که با آن کتاب نوشتند، رساله نوشتند، مقاله نوشتند، شرح و تحریر نوشتند، کار را از راه بنان و بیان به عهده گرفتند، در یک کفه این گوهرهای گرانبها را قرار میدهند، در کفه دیگر خون شهیدان غیر روحانی را؛ آن روز هر چه سنگینتر باشد نشان آن است که از «إِنَّا سَنُلْقِی عَلَیْکَ قَوْلاً ثَقِیلاً»، بهره بیشتری دارند.
حضرت آیتالله جوادی آملی خاطرنشان کرد: از ذات مقدس پیغمبر(ص) رسیده است که در آن ترازو، مرکب عالِم، وزینتر و سنگینتر از خون شهید است، در یک کفه مرکب عالِم، در کفه دیگر خون شهید؛ اگر خود عالِم شربت شهادت نوشید هر دو کفه را حیازت میکند در یک کفه مرکب عالمانی که زمینه نشر معارف شد قرار میگیرد، در کفه دیگر خونی که در راه خدای سبحان اهدا کرده است، یعنی هم وزن را، هم موزون را، هم عصاره کفه اول را، هم عصاره کفه دوم را به همراه دارد.
حرمت خون شهید، نشر معارف الهی است
وی با بیان اینکه راز حرمت خون شهید، نشر معارف الهی است، تصریح کرد: سالار شهیدان حسین بن علیبنابی طالب(ع) طبق آنچه در زیارت «اربعین» آمده است، خونش را در راه خدا داد «وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الْجَهالَةِ وَحَیْرَةِ الضَّلالَةِ»، انبیا(ع) آمدند تا مردم را از جهل برهانند و از ضلالت آزاد کنند، همان دو هدف را سالار شهیدان تعقیب کرد، برابر زیارت «اربعین»، خونش را در راه خدا اهدا کرد تا بندگان الهی را از جهالت و حیرت ضلالت برهاند.
استاد برجسته اخلاق حوزه علمیه بیان داشت: کسانی هم که راهیان راه حسینبنعلی بوده و هستند آنها هم همین هدف را داشته و دارند، درباره شهدایی که در مسیر حسینبنعلی(ع) قدم برداشتند مطابق آن سخنرانی رسمی حضرت در مکه که فرمود: «مَن کان باذلاً فینا مهجته و موطّناً علی لقاء الله نفسه فلیرحل معنا؛ کسی که خونش را در راه ما که رهبران الهی هستیم و حرفی جز حرف خدا نداریم نثار کند پاداش ویژهای خواهد داشت»، پس دیگر شهدا خونشان را در راه امام صرف میکنند، امام خونش را در راه ذات اقدس الهی صرف میکند، راه امام جز راه خدای سبحان که به او رهنمود داد، نخواهد بود، از این جا روشن میشود شهیدان برای دو هدف خون دادند، یکی جهلزدایی و دیگری ضلالتروبی؛ مردم عالم و عاقل باشند نه بیراهه بروند نه راه کسی را ببندند.
وی در ادامه سخنان خود افزود: اگر هدف اصلی شهادت، بذل مهجه برای استنقاذ جامعه از جهالت و حیرت ضلالت است، عالِمان دین از دو منظر به این هدف نگاه کردند و میکنند و از دو راه، این هدف را تحقیق میکنند و احیا میکنند یکی راه شهادت است، یکی راه فرهنگ علمی؛ آن مناظرات علمی، آن احتجاجات علمی، آن کتاب نوشتنهای عمیق، همه اینها برای آن است که جامعه را از جهل استنقاذ کنند و از این حالت برهانند «وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الْجَهالَةِ وَحَیْرَةِ الضَّلالَةِ» دیگران که در راه حسینبنعلی شربت شهادت نوشیدند همین کار را انجام دادند «مَن کان باذلاً فینا مهجته».
حضرت آیتالله جوادی آملی با اشاره به اینمطلب که عالم دین هم از نظر بنان و بیان کاری کرده است برای استنقاذ جامعه از جهالت و حیرت ضلالت و هم خونش را، گفت: از همین رو هم در کفه وزن صاحبنظر است هم در کفه موزون؛ هم در مسأله بذل مهجه برای استنقاذ مردم حضور دارد و هم در کفه رهایی دادن جامعه از جهل و از ضلالت.
وی اظهار داشت: پیامبر اکرم(ص) درباره عالمان دین میفرماید «اثر مرکّب عالِم از خون شهید بیشتر است، برای آن است که یک پیام زنده و به روز دارد، به اندازه درجه خدمت، ثواب داده میشود چون جزا مطابق عمل خواهد بود، اگر کسی دو حسنه داشت، جزای دو حسنه بیش از کسی است که یک حسنه دارد.
این مفسر برجسته قرآن کریم با بیان اینکه شهید در هر سرزمینی بیارمد یا در هر زمانی رحلت کند آن زمان و زمین را معطّر میکند، خاطرنشان کرد: بارها این جمله زیارت مشخص شد که ما در آستانه شهدای کربلا و سایر شهیدان عرض میکنیم «طِبْتُمْ وَطابَتِ الْأَرْضُ الَّتی فیها دُفِنْتُمْ؛ سرزمین شما طیب و طاهر است»، آن عاملی که این سرزمین را طیب و طاهر کرده، شهادت است.
وی تصریح کرد: در جریان عالمان دین که با بنان و بیانشان، با دست و قلمشان علوم اهل بیت را منتشر کردند، احکام و حِکم الهی را بیان کردند، اینها همه کمتر از آن طیب و طاهر بودنِ خون نیست، اینها هم خونشان طیب و طاهر است، هم معمولا از دیگر افراد از نظر طهارت روح برترند و خدمات عالمانه آنها هم طیب و طاهر خواهد بود.
آنچه از خون روحانی شهید و عالم شهید برمیخیزد، نسبت به آثار خون شهید غیر عالم دو چندان است
حضرت ایتالله جوادی آملی ادامه داد: پس «طِبْتُمْ وَطابَتِ الْأَرْضُ الَّتی فیها دُفِنْتُمْ» از دو منظر جاری است، یکی به لحاظ شهادت و یکی به لحاظ بیداری فکری و فرهنگی؛ و از آن جهت که در سوره «فاطر» فرمود «إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ»، کلم طیب به طرف الله بالا میرود اگر کسی خودش طیب و طاهر نباشد و دارای اعتقاد طیب و طاهر نباشد بعد از مرگ او، عنوان طیب بر او صادق نیست و چون عالمان دین صاحبان کلم طیباند و کلم طیّب به طرف الله صعود میکند پس آثار خون اینها هم الهی خواهد شد، وقتی آثار خون اینها الهی بود، به اندازه قرب الهی اثر میگذارد، بنابراین آنچه از خون روحانی شهید و عالم شهید برمیخیزد، نسبت به آثار خون شهید غیر عالم دو چندان است./907/پ203/ن
ارسال نظرات