۲۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۵
کد خبر: ۱۹۲۱۸۵
در همایش نور مجرد بررسی شد؛

انقلاب فرهنگی اولویت‌ها و راهکارها از نگاه علامه تهرانی

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با بیان این که مرحوم علامه تهرانی معتقد بودند برای این که انقلاب فرهنگی را به سامان برسانیم متولیان امور فرهنگی باید ابتدا خود اصلاح شوند، گفت: در نظام دینی و اسلامی، متولی اصلی فرهنگ حوزه است بنابراین پرورش طلاب صالح اهمیت ویژه ای دارد.
نور مجرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مهدی زمانی، استاد سطح عالی حوزه در بیستمین سالگرد ارتحال علامه سید محمد حسین تهرانی، که شب گذشته با حضور جمع  طلاب حوزه علمیه مشهد مقدس در تالار نور این شهر برگزار شد، به تبیین موضوع «انقلاب فرهنگی اولویت ها و راهکارها از نگاه علامه» پرداخت و گفت: انقلاب فرهنگی یعنی تحول در بینش ها و نگرش ها؛ علامه تهرانی(ره) در ضرورت انقلاب فرهنگی معتقد بودند که تا انقلاب فرهنگی صورت نگیرد انقلاب سیاسی ما پایدار نمی شود.

وی ادامه داد: ایشان می فرمودند «بعد از آن که انقلاب شکوهمند ایران شکل گرفت فضای بازی به سوی اسلام باز شد و جوانان بسیار به سوی آن مشتاق شدند من احساس کردم باید این خلأ پر شود، الآن نظام جمهوری اسلامی و پرچم اسلام بلند شده است اولین سؤال این است که این اسلام برای ما چه دارد؟»

حجت الاسلام زمانی با بیان این که هدف اسلام تحول در افکار انسان ها است و هدف انبیای الهی همین اصلاح فرهنگی بوده است، خاطرنشان کرد: مرحوم تهرانی معتقد بودند برای این که انقلاب فرهنگی را به سامان برسانیم نیازمند نقشه راه هستیم؛ نخست آن که اولویت های انقلاب فرهنگی را بفهمیم و برای رسیدن به آن راه را پیدا کنیم. نظرشان این بود که در این باب متولیان امور فرهنگی باید ابتدا خود اصلاح شوند.
 
لزوم تقویت اعتقادات جامعه از طریق فلسفه و عرفان
این شاگرد علامه تهرانی(ره) در ادامه اظهار داشت: در فرهنگ نظام دینی اسلامی متولی اصلی فرهنگ حوزه است، حوزه های علمیه هستند که بار فرهنگ دین بر دوش آن ها است؛ از این رو ملاحظه می کنیم که علامه تهرانی اهتمام شان بر تربیت طلبه بود از این رو اکثریت شاگردان ایشان طلبه بودند.
 
وی افزود: علامه تهرانی(ره) معتقد بودند که تمام مشکلات جامعه اسلام به خاطر ضعف اعتقادات است که باید تقویت شود و در این امر دو علم دخیل هستند یکی فلسفه و دیگری عرفان؛ ایشان نسبت به عرفان اهمیت بسیاری می دادند و می فرمودند عرفان مهم تر از فلسفه است.
 
استاد سطح عالی حوزه با بیان این که نخستین راهکار علامه برای انقلاب فرهنگی، سلوک عملی بوده است، اظهار کرد: اگر طلاب می خواهند تحولی ایجاد کنند، ابتدا باید سلوکشان را اصلاح کنند. راهکار دوم بهره گیری از عنصر تبلیغ دینی است، نخستین روش تبلیغ به شیوه دینی عبارت است تبلیغ چهره به چهره.
 
ولایت اهل بیت نخستین امر برای عبودت مطلقه و فنا است
در ادامه این همایش، حجت السلام محمدحسن وکیلی، استاد سطح عالی حوزه، در تبیین مکتب سلوکی علامه، گفت: مکتب سلوکی از مکتب عرفانی اعم است، از این رو اگر بخواهیم شاخصه های مکتب سلوکی مرحوم علامه را بیان کنیم آن ها را می توانیم پیرامون چهار محور هدف، طریق رسیدن به هدف، راهکار ها، اثار و نتایج مکتب سلوکی بیان کرد.
 
وی در خصوص مکتب سلوکی مرحوم علامه در هدف بیان داشت: علامه تهرانی هدف از سلوک را لقاء الله می دانستند؛ در حالی که سایر مکاتب نظریاتی خلاف آن را بیان می کنند، به عنوان مثال مجموعه دیگر از گرایش های سلوکی دعوت به عبودیت می کنند و نهایت سیر انسان را معرفت و لقاء امام مطرح می کنند، نظیر شیخیه.  
 
این شاگرد علامه تهرانی با بیان این که شاهراه معرفت در مکتب مرحوم قاضی ـ که مرحوم علامه از پیروان آن هستند ـ شاهراه معرفت النفس است و ابراز داشت: معرفت نفس به معنای عامش در همه طرق عرفانی قبل نیز وجود دارد، مسأله معرفت نفس در واقع راه میانبر است و سیر به آفاق خداوند را کوتاه می کند.
 
حجت الاسلام وکیلی در خصوص راهکار ها تصریح کرد: هشت راهکار اساسی برای رسیدن به هدف یعنی عبودت مطلقه و فنا وجود دارد که نخسیتن امر لازم ولایت اهل بیت(ع) است، چرا که بیشترین چیزی که انسان را به خدا نزدیک می کند رابطه روحی با مقام ولایت یعنی کامل ترین انسان است. و این طریقه بعنوان دستوری دائمی محسوب می شود که سالک در تمام حالاتش باید قلبا متوجه وجود امام زمانش باشد.
 
وی افزود: معرفت الله بدون معرفت امام دست یافتنی نیست. بدون داشتن ولایت و اتصال روحی و فنا در امام، فنا در ذات الهی ممکن نیست، لذا این مسأله باعث شده که ما عنایت بسیار زیادی در خصوص ولایت و برگزاری مراسم عزاداری داشته باشیم. در همین راستا مسأله توسل و زیارت به صورت گسترده سیره این علما دیده می شود.
 
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که تعبد تام به شریعت از دیگر ویژگی های مرحوم علامه بوده است، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از ویژگی های علامه مسأله عشق و محبت به ذات مقدس الهی است؛ اگر آتش عشق و محبت خداوند در دل کسی به وجود نیاید حرکت او به سوی خداوند ممکن نیست./930/پ202/س

 

ارسال نظرات