۲۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۵
کد خبر: ۱۹۲۲۵۴
مدیر استانی حوزه های علمیه چهارمحال و بختیاری:

وحدت حوزه و دانشگاه، راهبردی اساسی برای تحقق اسلام ناب محمدی است

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه های علمیه چهارمحال و بختیاری، وحدت حوزه و دانشگاه را راهبرد اساسی برای تحقق اسلام ناب محمدی عنوان کرد و گفت: وحدت و همکاری میان این دو نهاد، نه یک وحدت فیزیکی و شکلی، بلکه تقارب و یکی شدن در مبانی معرفت شناختی، ارزش‌های فرهنگی و دغدغه‌ها و حساسیت‌های سیاسی اجتماعی است.
حجت الاسلام احمدي، مدير حوزه هاي علميه چهارمحال و بختياري
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام سیدمحمد احمدی، مدیر حوزه های علمیه چهارمحال و بختیاری، ظهر امروز در نشست بصیرتی طلاب حوزه علمیه امامیه شهرکرد، به در پیش بودن روز وحدت حوزه و دانشگاه اشاره کرد و اظهار داشت: طرح مسئله وحدت حوزه و دانشگاه را می‌توان از آثار انقلاب فرهنگی دانست که با بهره گیری از رهنمودهای امام خمینی(ره) در سال 59 آغاز شد.
 
حجت الاسلام احمدی با بیان این که انقلاب فرهنگی، گسترش پژوهش‌های علمی، معارف بلند و عمیق اسلام را به عنوان هدف اصلی دنبال می‌کرد، گفت: این آرمان بلند، دانشگاه و حوزه را برای تلاش مشترک به سوی هم کشاند و در فضای سیاسی آن زمان، باب مشارکت و وحدت حوزه و دانشگاه را بازکرد.
 
امام جمعه فرخشهر به 27آذرماه، سالروز وحدت حوزه و دانشگاه اشاره کرد و ادامه داد: این روز، یادآور عروج سرخ مجاهدی خستگی ناپذیر و عالمی ربانی، آیت اللّه مفتح است که از پیشروان اندیشه وحدت حوزه و دانشگاه بود.
 
وی به جایگاه والای حوزه های علمیه در جامعه اسلامی اشاره کرد و افزود: نقش حوزه‌ها در حرکت اسلامی و تربیت جامعه بسیار حساس و سرنوشت ساز است؛ با نگاهی به تاریخ پرفراز و نشیب کشورمان در می‌یابیم که عالمان دینی همواره سرپرستی و هدایت جامعه را بر عهده داشته و در حوادث و به ویژه مبارزات مردم علیه طاغوت و حکومت‌های زمان خویش، پیشاپیش مردم به قیام برخاسته‌اند.
 
مدیر حوزه های علمیه چهارمحال و بختیاری با بیان این که دانشگاه همواره جایگاه آموزش و کاوش در حوزه اندیشه‌های علمی بوده است و رسالت بلند آنان سوق دادن جامعه به سوی مقاصد بلند فرهنگی و اجتماعی است، خاطرنشان کرد: روحانی و دانشجو با درک موقعیت حساس و مهم خود همواره نقش خود را در انقلاب حفظ کردند و پیشاپیش سایر اقشار برای ایفای مسؤولیت‌های خویش وارد عمل شده‌اند.
 
این مقام مسؤول، وحدت حوزه و دانشگاه را راهبرد اساسی برای تحقق اسلام ناب محمدی عنوان کرد و اظهار داشت: وحدت و همکاری میان این دو نهاد، نه یک وحدت فیزیکی و شکلی، بلکه تقارب و یکی شدن در مبانی معرفت شناختی، ارزش‌های فرهنگی و دغدغه‌ها و حساسیت‌های سیاسی  اجتماعی است.
 
استاد حوزه و دانشگاه به کارشکنی‌های متعددی که در راه مقابله با این هدف شکل گرفته است اشاره کرد و گفت: روز وحدت حوزه و دانشگاه فرصت خوبی است برای طرح مجدد و عالمانه این موضوع و آسیب شناسی و آفت زدایی از این شجره طیبه در جهت تحکیم پایه های این وحدت که از آرمان های انقلاب اسلامی است.
 
وی به موانع وحدت حوزه و دانشگاه اشاره کرد و افزود: نخستین مانع در راه وحدت حوزه و دانشگاه، عدم وضوح و تبیین دقیق مفهوم آن نزد طرفین است.
 
حجت الاسلام احمدی در ادامه نبود همدلی و خوش بینی متقابل را نیز مانع دیگری در راه وحدت حوزه و دانشگاه به شمار آورد و ابراز داشت: یکی دیگر از موانع وحدت، عدم شناخت دقیق از خصوصیات و توانایی‌های خود و طرف مقابل است؛ هر کدام از این موارد خود نیازمند بررسی جداگانه و دقیق است تا موانع وحدت و همدلی این دو قشر فرهیخته از میان رفته و پیوندهای دوستی و اتحاد، مستحکم تر گردد.
 
امام جمعه فرخشهر با بیان این که برای همکاری حوزه و دانشگاه زمینه‌های گسترده‌ای وجود دارد، اظهار داشت: یکی از ملموس‌ترین و عینی ترین زمینه‌های تقارب و همکاری این دو نهاد، اتخاذ شیوه‌های مشترک آموزشی و پژوهشی است.
 
وی اضافه کرد: تبادل اطلاعات، تشکیل شبکه‌های مشترک پژوهشی و اطلاع رسانی، مبادله استاد و مدرس و نیز ایجاد ارتباط سیاسی و فرهنگی، می‌تواند سهم بسزایی در همکاری و وحدت حوزه و دانشگاه داشته باشد./9457/پ202/ب
ارسال نظرات