۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۴
کد خبر: ۱۹۲۵۴۳
رییس سازمان اوقاف:

برخی از موقوفات به جای صدقه جاریه به صدقه جامده تبدیل شده‌اند

خبرگزاری رسا ـ رییس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این‌که امروز برخی از موقوفات به جای صدقه جاریه به صدقه جامده تبدیل شده‌اند، گفت: سرمایه‌های راکد موجب ضرر می‌شوند و باید برای این مسأله چاره اندیشی کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمين علي محمدي رييس سازمان اوقاف و امور خيريه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی رییس سازمان اوقاف و امور خیریه پیش از ظهر امروز در همایش نقش حوزه‌های علمیه در توسعه فرهنگ وقف که در سالن همایش‌های مدرسه عالی دارالشفاء قم برگزار شد، با اشاره به اهمیت وقف در اسلام، وقف را سنت حسنه و صدقه جاریه خواند و گفت: این سنت حسنه در گذشته از سوی اهل بیت(ع) و علما نیز انجام می‌شده است.
وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر این‌که فرهنگ و تاریخ ما وامدار واقفانی است که جهان را دور از جهل و محرومیت می‌خواستند، ابراز کرد: دوری جامعه از فقر و محرومیت چیزی بود که واقفان به دنبال آن بودند.
رییس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این‌که حوزه‌های علمیه و مساجد جزء موقوفات هستند، اظهار کرد: این امر نشان می‌دهد که ما در بعد علمی و معرفتی نیازمند فرهنگ وقف هستیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی با اشاره به این‌که حوزه‌های علمیه در گذشته از طریق وقف اداره می‌شدند، افزود: امروز نیز اگر می‌خواهیم استقلال حوزه‌های علمیه را حفظ کنیم باید به این سنت الهی عمل کنیم.
وی عقب ماندگی‌های کشور در زمینه وقف در دوران پهلوی را یادآور شد و گفت: از بین بردن عقب ماندگی‌ها تنها از سوی سازمان اوقاف حل نمی‌شود و برای این امر نیازمند کار همگانی و فرهنگ سازی در زمینه وقف هستیم.
رییس سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: البته سازمان اوقاف در این زمینه اقدامات مثبتی را در راستای احیای فرهنگ وقف در جامعه انجام داده و به نتایج مطلوبی نیز رسیده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی نظم و انظباط و مکانیزاسیون سازمان اوقاف را مورد توجه قرار داد و افزود: سازمان اوقاف و منابع طبیعی تفاهمنامه‌ای به امضاء رسانده‌اند که طی آن یک میلیون سند رفع اختلاف شده و تکلیف 350 هزار هکتار از موقوفات دیگر نیز مشخص شده است.
وی نقش رسانه‌ها در ترویج فرهنگ وقف را مهم ارزیابی کرد و ابراز داشت: با همکاری‌های صورت گرفته میان سازمان اوقاف و رسانه‌ها موقوفات کشور در چندسال اخیر افزایش یافته است.
رییس سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه با بیان این‌که متأسفانه امروز موقوفه خواری و نپرداختن حق و حقوق وقف عادی شده، بر ضرورت تبیین ارزش‌های وقف در جامعه تأکید کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی با بیان این‌که وقف باید مردمی شود، افزود: وقف خانوادگی و صنفی نیز از دیگر وقف‌هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی نقش روحانیت در عرصه ترویج و تبلیغ وقف را سنگین ارزیابی کرد و اظهار داشت: روحانیت باید مردم را با احکام وقف و وقف‌های جدید آشنا کنند تا متناسب با نیازهای زمان وقف صورت گیرد.
رییس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این‌که امروز برخی از موقوفات به جای صدقه جاریه به صدقه جامده تبدیل شده‌اند، گفت: سرمایه‌های راکد موجب ضرر می‌شوند و باید برای این مسأله چاره اندیشی کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی با اشاره به اقدامات گروه فقهی سازمان اوقاف بر روی موقوفات انتفاعی، ابراز کرد: در صورتی که گروه فقهی ما به نتیجه نرسند این مباحث خدمت رهبر معظم انقلاب ارائه می شود زیرا برای خارج کردن صدقات جامد به جاری باید اقدامی صورت گیرد./927/پ202/ج
ارسال نظرات