۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۵
کد خبر: ۱۹۲۶۰۲

تربیت 25 قرآن پژوه تفسیر تنزیلی در مؤسسه التمهید قم

خبرگزاری رسا ـ در مؤسسه تمهید 25 قرآن پژوه با راهنمایی استاد بهجت پور مشغول تحقیق بر روی تفسیر قرآن به ترتیب طبیعی نزول (تفسیر تنزیلی) هستند.
حجت الاسلام محمد سلطاني معاون آموزش مؤسسه التمهيد

حجت الاسلام محمد سلطانی، معاون آموزش مؤسسه التمهید در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان گفت: دروس تخصصی تفسیر تنزیلی از سوی استاد بهجت پور در این مؤسسه در حال برگزاری است.

 

وی در ادامه افزود: کارگاه های آموزشی این مؤسسه به آموزش تفسیر تنزیلی و مبانی، فایده های این روش تفسیری و قواعد آن می پردازد که کتاب استاد بهجت پور در این زمینه ها چاپ و قابل استفاده است.

 

معاون آموزش مؤسسه تمهید با اشاره به کارگاه پژوهشی تفسیر همگام با وحی، گفت: قرآن پژوهان این مؤسسه که در حال حاضر مشغول تحقیق و همکاری در نگارش مجلدات 5 تا 7 تفسیر همگام با وحی هستند که اکثرا سطح سه را گذرانده و یا در مقطع دکتری و سطح چهار حوزه هستند.

 

وی افزود: قرآن پژوهان این مؤسسه همچنین در حال تحقیق بر روی اهداف و مقاصد سور نیز هستند که استاد بهجت پور استاد راهنمای این کارگروه است.

 

مسؤول علمی پروژه تفسیر همگام با وحی افزود: تولید تفسیر همگام با وحی ادامه داشته و نگارش جلد چهارم به اتمام رسیده و در اواخر مرحله ویراستاری قرار دارد و پس از بازبینی نهایی و صفحه آرایی آماده چاپ می گردد.

 

وی ابراز داشت: جلد چهارم این تفسیر نو آوری های فراوانی را در خود جای داد و از لحاظ ساختار تفسیر یک سوره، انسجام و پرده برداری از مطالب، روان سازی فهم در نوع خود بی نظیر است.

 

وی با اشاره به عنایات خداوند در نگارش این تفسیر تا کنون، اظهار داشت: جلد چهارم تفسیر شامل سوره های شعراء، نمل، قصص و بنی اسراییل «سوره های 47 تا 50 نزول قرآن» است.

 

این استاد حوزه علمیه ابراز داشت: هم اکنون استاد و تیم علمی مشغول تولید جلد پنجم که شامل سورههای یونس، هود، یوسف و حجر «سوره های 50 تا 54 نزول» است، بوده و کار فیش برداری برخی سورههای جلد ششم که نیز شروع شده است.

 

مدیر پژوهش سابق حوزه علمیه استان کرمان با اشاره به پژوهش محور بودن فعالیت های این مؤسسه اظهار داشت: در این مؤسسه درس خارج فقه توسط عبدالکریم بهجت پور برای برخی طلاب مستعد دایر است و این درس به صورت پژوهش محور بوده که تا کنون به مدت 5 سال در حال برگزاری است.

 

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری و دلسوزان نظام بر اهمیت ورود قرآن در زندگی مردم و تلاش برای کم هزینه کردن انس مردم به قرآن، افزود: چند سالی است که در حال تأمل بر روی راهکار های آشنایی عمیق مردم با قرآن هستیم زیرا بسیاری از مردم در مهارت های تلاوت و ترجمه قرآن پیشرفت کرده اند و سعی شده با آشنا کردن مردم به غرض و محتوای سوره آن ها را به سمت انس بیشتر با این کتاب بکشانیم.

 

معاون آموزش مؤسسه التمهید با اشاره به ضعف های موجود برای آشنا کردن مردم با محتوا و غرض سوره های قرآن، عنوان کرد: طلاب بسیاری که در کشور مشغول تبلیغ بوده و زحمات فراوانی را متحمل می شوند اما در طرح مباحث تفسیری بسیار ضعیف عمل کرده که برخی بی تفاوت به مباحث تفسیری بوده و برخی دیگر از شیوه های نادرست استفاده می کنند.

 

وی با اشاره به ضرورت تسلط مبلغان بر شیوه های بیان تفسیر اظهار داشت: این مؤسسه با انتخاب 30 نفر از دانش آموختگان تفسیر حوزه های علمیه در کارگاه های تربیت مربی شیوه های بیان تفسیر قرآن در سال های 91 و 92 تربیت کرده است و همچنین کارگاه های بیان تفسیر قرآن در استان های کرمان، اردبیل، خوزستان، فارس و تهران برای طلاب و مربیان قرآن با حضور استاد بهجت پور برگزار شده و در حال برنامه ریزی برای مناطق متقاضی هستیم.

 

این پژوهشگر حوزوی اظهار داشت: دانشمندان و اساتید بسیاری علاقه مند به تحقیق بر روی قرآن در حوزه علوم انسانی و طبیعی هستند اما دارای مهارت های لازم پژوهش در قرآن و اصول کار با قرآن نیستند که برای جبران این ضعف با پیگیری دانشگاه شهید باهنر کرمان دوره 4 روزه پژوهش در قرآن در این دانشگاه برگزار شد و در حال برنامه ریزی برای دیگر دانشگاه های کشور از سوی نهاد رهبری دانشگاه ها هستیم.

 

وی ابراز داشت: در سه ماه گذشته دو نشست تخصصی در جمع دانشپژوهان سطح سه تخصصی تفسیر حوزه علمیه قم با عنوان «قرآن و مهندسی فرهنگی» و همچنین «قرآن، علم یا تکنولوژی» برگزار شده است که در این نشستها استاد بهجت پور به ایراد نظریه خود در الگوی اسلامی مهندسی فرهنگی و مراحل و چگونگی کار پرداخته اند.

 

وی با اشاره به فعالیت این مؤسسه بر روی مقوله مهندسی فرهنگی، اظهار داشت: استاد عبدالکریم بهجت پور در حال مطالعه در این زمینه بوده زیرا بسیاری از مشکلات کشور در عرصه نهادینه سازی مفاهیم دینی، مهندسی فرهنگی و کشف روش تحول حل خواهد شد و همچنین چکیده نظریه الگوی اسلامی مهندسی فرهنگی» برای شورای عالی انقلاب فرهنگی و مقام معظم رهبری ارسال شده است.

 

این قرآن پژوه حوزوی با اشاره به آشنایی بسیاری از طلاب به نظریات استاد بهجت پور، عنوان کرد: امید می رود با بهره ای که طلاب از این نظریات بردند، به زودی شاهد تولید پایان نامه ها و مقالاتی در زمینه روشهای مهندسی مفاهیم دینی و روش های نهادینه کردن مفاهیم قرآنی در جامعه باشیم و کمکی کوچک به آوردن قرآن و پررنگ کردن آن در عرصه جامعه دینی انجام داده باشیم.

 

حجت الاسلام سلطانی در پایان گفت: پژوهشهایی بر روی روش نهادینه سازی مفاهیم دینی آغاز شده و فعلا تیم علمی متمرکز بر روی سه مقوله نماز، حجاب و عفاف و اهداف نزول قرآن است که محصول تولیدی آن در اختیار نهادهای فرهنگی قرار خواهد گرفت تا با بهرهگیری از روش قرآن از اسراف هزینههای بیت المال در کارهای فرهنگی بی تاثیر که با روش فطری قرآن بیگانه اند جلوگیری شود./9704/ت301/ب

ارسال نظرات