۲۷ آذر ۱۳۹۲ - ۲۲:۱۶
کد خبر: ۱۹۲۷۰۳
بهمن ماه؛

آغاز پذیرش رسمی طلاب حوزه خراسان در رشته حکمت و عرفان

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام از پذیرش رسمی رشته حکمت و عرفان در مقطع تحصیلات تکمیلی خبر داد.
حجت الاسلام واسطي

حجت الاسلام عبدالحمید واسطی، معاون پژوهش مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد با اعلام این خبر گفت: با توجه به صدور مجوز این مقطع تخصصی از سوی شورای حوزه علمیه مشهد و تدوین سرفصل ها، پذیرش این دوره در سطح دو از نیمسال دوم تحصیلی آغاز می شود.

 

 وی با بیان این که مقطع تخصصی(سطح سه) حکمت و عرفان شیعی در قالب مؤسسه تخصصی حکمت رضوی راه اندازی خواهد شد، افزود: ظرفیت سازی برای گسترش تفکر عقلانی شیعی و آمادگی مقابله با عقلانیت های وارداتی و عرفان های نوظهور که بنیان افکن اعتقادات نسل جوان است، از مهم ترین اهداف ایجاد این مؤسسه محسوب می شود.

 

 حجت الاسلام واسطی تأکید کرد: مکتب سعادت بخش تهذیب و عرفان اهل بیت(ع) و مبانی پر قدرت عقلانی ایشان می بایست مدون شده و از سوی نیروهای ورزیده حوزوی به جامعه منتقل شود تا روحانیت از نظر علمی و عملی نقش خود را در حرکت به سوی شکل گیری تمدن اسلامی ایفا کند.

 

   وی تصریح کرد: محتوای رشته حکمت و عرفان به گونه ای تنظیم شده است که دانش پژوهان بتوانند بر اساس فلسفه و حکمت متعالیه و عرفان اسلامی، در مبانی اسلامی و علم دینی، صاحب نظر باشند و ما این مشی و  مرام را مرهون علامه محمدحسین طهرانی(ره) هستیم.

 

معاون پژوهش مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام ادامه داد: در این مقطع، بیست طلبه در چهار گروه به شکل کارگاهی، خودشان روی مسأله فکر و بحث و مقایسه کرده و با حضور استاد به جمع بندی می رسند.

 

 حجت الاسلام واسطی یادآور شد: در برنامه ریزی این رشته تلاش شد جهت گیری علمی عرفانی مورد توجه قرار گرفته و خروجی اسلامی داشته باشد چرا که به فرموده رهبر معظم انقلاب، اصولا حوزه ها برای رشته اسلام شناسی یعنی کشف نظر خداوند از آیات و روایات، تأسیس شده اند.

 

معاون پژوهش مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام در ادامه به دوره کاربردی تربیت محقق علوم اسلامی در این موسسه اشاره و خاطرنشان کرد: در این سیستم ها، پاسخ های دین به سؤالات مختلف از جمله پیرامون ولایت فقیه، امر به معروف ونهی از منکر، معنویت، رزق حلال(به عنوان بخشی از سازه های تمدن اسلامی)  از آیات و روایات، استخراج و به صورت کاربردی ارائه شده می شود.

 

وی همچنین با اشاره به برگزاری مناظراتی در خصوص مکتب تفکیک از سوی این موسسه در سال گذشته، گفت: کتاب این مناظرات به زودی چاپ می شود.

 

گفتنی است رهبر معظم انقلاب در یکی از سفرهای اخیرشان به مشهد مقدس، موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام را از جمله سربازان نظام برشمرده و حوزویان را به ارتباط و بهره گیری هرچه بیشتر از این مرکز توصیه کردند./930/ت302/ب

ارسال نظرات