۲۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۹
کد خبر: ۱۹۲۷۷۳
آیت الله علم الهدی:

پیدایش سکولار بزرگ‌ترین خسارت در جامعه علمی کشور است

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم مشهد در مجلس خبرگان رهبری گفت: نقطه کمال وحدت حوزه و دانشگاه، این است که خاستگاه و بستر علوم تجربی در جامعه دینی، دین آموزی و آموزش دین است چرا که امام خمینی(ره) باهدف سقوط آموزش سکولار، مسأله وحدت حوزه و دانشگاه را مطرح کرد.
آيت الله علم الهدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله علم الهدی، امام جمعه مشهد، ظهر امروز 28 آذر در همایش وحدت حوزه و دانشگاه در سالن دانشگاه رضوی گفت: مفاخر عظیم و عزیزی که در بستر نخبگی جامعه ایران و اسلامی در گذشته تاریخ امت وجود داشتند، در بستر حوزه های علمیه و آموزه های دینی بود.

وی افزود:  افرادی همچون ابوریحان بیرونی، ابوعلی سینا در حوزه های علمیه رشد کردند چرا که در گذشته اگر طبیبی می خواست رشد کند، ابتدا فقیه می شد و سپس طبیب می شد.

آیت الله علم الهدی با اشاره به این که امام خمینی(ره) اولین سالگرد رحلت شهادت دکتر مفتح را روز وحدت حوزه و دانشگاه  نام گذاری کرد،افزود: مفهوم مقدس وحدت حوزه ودانشگاه نیاز به تحلیل دقیق و جامعی دارد چرا که بینشی عمیق در امام موجب شد تا بحث حوزه و دانشگاه مطرح شود.  

امام جمعه مشهد گفت: مقصود امام خمینی(ره) از طرح مساله وحدت حوزه و دانشگاه، تحول و ایجاد انقلاب در عرصه علم و آموزش بود چرا که در جامعه دینی خاستگاه همه علوم، در مهد علوم دینی بود و زمان قاجار خاستگاه علوم تجربی، داخل حوزه علمیه بود ومدرسه علمیه نیز به وسیله بزرگان تاسیس شد.

مدارس علمیه در گذشته تنها کانون فقه و اصول و علوم اسلامی و دینی نبود

 وی با بیان این که مدارس علمیه تنها کانون فقه و اصول و علوم اسلامی و دینی نبود، بلکه مهد آموزش و پرورش در همه حوزه های تخصصی، اعم از دینی و تجربی بود، ادامه داد: مفاخرعظیم و عزیزی که در بستر نخبگی جامعه ایران و اسلامی در گذشته تاریخ امت وجود داشتند، در بستر حوزه های علمیه و آموزه های دینی پرورش یافتند.

 آیت الله علم الهدی گفت: در دوره قاجار با تصور این که رشد و پیشرفت غرب مقارن با سقوط کردن جریان کلیسا بوده است، دانشگاهی با هدف مقابله با دین تأسیس شد و جریان کلیسا مانع از رشد و تکامل علمی در اروپا شد که این جریان از فعالیت عده ای از دانشمندان جلوگیری می کرد تا اندازه ای که تا مرز اعدام گالیله پیش رفتند. 

 نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: بعد از فروپاشی جریان کلیسا مدرنیسم در غرب متولد و جریان رنسانس علمی و اروپایی ایجاد شد و آنها بین علم و دین به عنوان القای غلط و نابجا جدایی انداختند و متأسفانه این رویکرد به کشور ما نیز راه پیدا کرد و به همین دلیل میرزا تقی خان امیر کبیر با این رویکرد که دین عامل عقب افتادگی درعرصه علم و دانش است، دارالفنون را تاسیس کرد.

آیت الله علم الهدی افزود: میرزا تقی خان امیر کبیر با وجود این که شخصیت و قهرمان علمی بود و اعتقادات دینی نیز داشت، اما عنصر سکولاریسم بود و دارالفنون را کانون آموزش تجربی کرد و شرط کرد هیچ شعار و حکمت دینی نباید درآن انجام بگیرد وبدین ترتیب آموزش سکولار در جامعه راه پیدا کرد.

پیدایش سکولار، بزرگ ترین خسارتی بود  که در عرصه علم و دانش در جامعه اسلامی ایجاد شد

آیت الله علم الهدی با خاطر نشان کردن این نکته که پیدایش سکولار، بزرگترین خسارتی بود که در عرصه علم و دانش در جامعه اسلامی ایجاد شد، گفت: تعلیم سکولار به جامعه اسلامی، بزرگترین آفتی بود که جوامع اسلامی را از توان علمی و فکری خالی کرد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: در زمان صفویه اولین دانشجو به غرب رفت و در اواخر دوران صفویه، در جامعه آموزش تجربه منهای دین مطرح شد که در دوره قاجار این معضل اوج گرفت.

امام جمعه مشهد گفت: در زمان رضاخان دانشگاه را به منظوربراندازی و مقابله با روحانیت تأسیس کردند و هدفشان این بود که بستر رشد علمی و آموزشی به تمام معنا غیر دینی باشد و جریانی ضد دینی بوجود آید و دانشگاه الهیات وابسته به دانشگاه تهران بود، اما خارج از فضای دانشگاه  قرار داشت  و آنها علوم تجربی را از بستر دین آموزی جدا کردند تا در عنصر آکامیک مظاهر دینی به وجود نیاید./934/پ201/س

ارسال نظرات