۰۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۷
کد خبر: ۱۹۲۹۵۷
مدیر حوزه های علمیه در مراسم بزرگداشت سالگرد ارتحال آیت الله تهرانی:

اگر جامعه معلم اخلاق نداشت مرزهای عقیدتی و جغرافیایی فراموش می‌شد

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه‌های علمیه کشور با تاکید بر نقش و جایگاه ویژه علما در هدایت گری مردم و جامعه گفت: اگر جامعه هدایت گر و معلم اخلاق و راهنما نداشت مرزهای اخلاقی عقیدتی و جغرافیایی به فراموشی سپرده می‌شود.
آيت الله حسيني بوشهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،  آیت الله سید حسینی بوشهری امام جمعه موقت قم، امروز یکشنبه در مراسم سالگرد ارتحال آیت الله آقا مجتبی تهرانی طی سخنانی با اشاره به جایگاه اراده و اختیار، عقل، انبیا و عالمان دینی در تاثیرگذاری و هدایت جامعه، افزود: اراده و اختیار در زندگی انسان نقش آفرین است و داشتن استعداد و تک بعدی نبودن انسان دست به دست هم می‌دهد تا یک سلسله عوامل مسیر انسان را هموار کرده و او را در مسیر هدایت قرار دهد.

وی ادامه داد: خداوند سه هدایت گر و راهنما را بر سر راه انسان قرار داده که یکی از آن‌ها عقل است و آیات متعددی در قرآن در رابطه با عقل و مشتقات آن وجود دارد.

امام جمعه موقت قم با بیان این‌که دومین عامل که نقش آفرین و تاثیرگذار در هدایت انسان هاست، پیامبران الهی به عنوان حجت ظاهر هستند گفت: هیچ امتی به عرصه وجود پا نگذاشته مگر این‌که خدای متعال در میان آن‌ها رسولی گذاشته که نقش هدایت گر بودن را دارد.

وی خاطرنشان کرد: سومین عامل در هدایت جامعه و افراد عالمان، فقیهان و معلمان اخلاق هستند که مورد ستایش خداوند قرار گرفته و از درجه و مقام برخوردارند.

آیت الله حسینی بوشهری تجلیل و بزرگداشت یک عالم را مرادف با هزار شب زنده داری و هزار روز روزه داری عنوان کرد و گفت: بر اساس روایات فردای قیامت خدا مردم را جمع می‌کند و خون شهدا و مداد علما را میزان قرار می‌دهد و این نشان از جایگاه والای عالمان دینی است.

وی با اشاره به این‌که انسان مسئولیت پذیر از مرزهای اعتقادی و جغرافیایی خود دفاع خواهد کرد، افزود: مسئولیت پذیرشدن انسان‌ها در گرو راهنمایی و تعلیم تربیتی است که از سوی عالمان انجام می‌شود بنابراین اگر جامعه هدایت گر و معلم اخلاق نداشته باشد مرزهای اخلاقی، عقیدتی و جغرافیایی به فراموشی سپرده می‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور یادآور شد: هر وقت در این کشور حادثه‌ای آمده که مردم را تهدید کند با یک پیام نیم سطری یک عالم بزرگ تمام توطئه‌ها خنثی شده و این نشان می‌دهد عالمان دینی مرزبانان جامعه هستند.

وی با بیان این‌که امروز دشمنان جایگاه منزلت روحانیت را شناخته‌اند، اظهار داشت: حضور شما مردم در تشییع جنازه و بزرگداشت عالم دینی همچون آیت الله آقا مجتبی رحمت الله علیه بدون شک از چشم دشمن پنهان نمی‌ماند؛ دشمن سعی می‌کند در مقابل موج دین خواهی مردم و عشق به عالمان دینی دست از پا خطا نکند و از سوی دیگر نقشه حساب شده‌ای بکشد.

آیت الله حسینی بوشهری در ادامه به برخی از ویژه‌گی‌های علما و فقهای دینی اشاره کرد و گفت: علما همیشه از نزدیک شدن به طاغوت‌های زمان خود هراس داشتند و خود را خدمت گذرا مردم و دین الهی می‌دانستند و این سبب شده بود که بر دل‌ها حکومت کنند.

این استاد حوزه علمیه همچنین در بیان ویژه‌گی‌های آیت الله آقا مجتبی تهرانی یادآور شد: ایشان شخصیتی وارسته و از خانواده اهل علم و شاگرد ویژه امام راحل(ره) بودند و امام(ره) علاقه زیادی به ایشان داشت به طوری که مباحث علمی را به ایشان واگذار می‌کرد و تنها شخصیتی بود که این همه مورد علاقه امام(ره) قرار داشت.

وی ادامه داد مرحوم آقا مجتبی از نظر مراتب علمی از محضرآیت الله بروجردی، امام خمینی، آیت الله گلپایگانی و دیگر بزرگان کسب علم کرد و پس از تبعید امام به ترکیه همراه فرزندان امام به نجف رفت و سه سال در آنجا تدریس کرد و پس از آن به خواست امام به تهران آمد و چهل سال در این مسجد بازار و شهر تهران درس اخلاق و تفسیر گفت و روضه سیدالشهدا(ع) خواند.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به نقل قولی از یکی از شاگردان آقا مجتبی مبنی بر اظهار نظر آیت الله سیستانی درباره ایشان افزود: یکی از شاگردان آقا مجتبی در نجف خدمت آیت الله سیستانی رسیده بود و عرض کرد که در محضر آیت الله آقا مجتبی درس خوانده است، آیت الله العظمی سیستانی خطاب به وی فرموده بود: شیعه یک ایران دارد، ایران یک تهران دارد و تهران یک خیابان ایران دارد و آن خیابان حاج آقا مجتبی دارد.

وی در پایان ارائه درس اخلاق اجتهادی را از ویژه‌‎گی‌های جلسات درس مرحوم آقا مجتبی عنوان کرد و گفت: ارائه درس اخلاق و اجتهادی آن هم در سطح عموم مردم توسط ایشان ارائه می‌شد که این ویژه‌گی را در سایر درس‌های اخلاق کم داریم./9662/پ202/ج

ارسال نظرات