۰۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۳
کد خبر: ۱۹۳۱۶۶
آیت الله مکارم شیرازی:

مراجع با حفظ استقلال حامی نظام هستند/ باید از موضع قدرت با غرب برخورد کنیم

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر این که مراجع تقلید و علما با حفظ استقلال حامی نظام اسلامی هستند، گفت: مراجع تقلید از نظام اسلامی حمایت می کنند ولی مستقل هستند و وامدار هیچ حکومتی نیستند.
درس خارج فقه آيت الله مکارم شيرازي در مسجد اعظم قم مکارم شيرازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله مکارم شیرازی در دیدار جمعی از مسؤولان دبیرخانه دیدگاه اسلام و حقوق بشر گفت: حقوق بشر یکی از ابزارهای مهم در دست استکبار جهانی و مستعمرین و زورگویان دنیا برای پیشبرد اهداف و مقاصد شوم آنان است.

 

این مرجع تقلید با تاکید بر این که مستکبران با استفاده ابزاری از مساله حقوق بشری بسیاری از مخالفین خود را محکوم و از میدان به در کردند، تصریح کرد: عده ای معتقدند که اگر ما در مقابل اینها کوتاه ییاییم آنها یک قدم جلوتر می آیند و بعد از انرژی اتمی نوبت به حقوق بشر می رسد و آن چیزی است که طولانی و کشدار است.

 

وی با تاکید بر این که ما بر اجرای احکام اسلامی اصرار داریم و آنها در مقابل این مساله را برخلاف حقوق بشر مد نظر خودشان می دانند،‌ تصریح کرد: ما به فرض که در مسأله انرژی اتمی با آنها توافق کنیم در این مسأله نمی توانیم با آنها تفاهم کنیم چراکه پای ضروریات دین در بین است و به هیچ وجه و با هیچ قیمتی نمی توان از آن دست کشید.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که باید از موضع قدرت با حقوق بشر غربی برخورد کنیم، اظهار داشت: اگر آنها در حال تهاجم باشند و ما در حال دفاع، به جایی نمی رسیم.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی اضافه کرد: اگر ما بخواهیم در مقابل حقوق بشر غربی جنبه تهاجمی پیدا کنیم و آثار و پیامدهای حقوق بشر آنها را در جوامع انسانی نشان بدهیم کار بسیار مهمی است.

 

این استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم مبانی دینی را قوی،‌مستدل و منطقی دانست و تاکید کرد: باید از همان موضع قدرت، از موضع تهاجم و از موضع منطق و استدلال قوی اسلام فرهنگ اسلام و شیعه که فرهنگی منطقی، استدلالی و محکم است را عرضه و بر آنها غلبه کنیم.

 

وی با ابراز تاسف از احساس ضعف در برخی جوامع اسلامی، ابراز داشت: برخی جوامع اسلامی در مقابل پذیرش فرهنگ غربی ضعیف هستند و خیال می کنند اگر فرهنگ غربی را نپذیرند کارشان پیش نمی رود.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تاکید کرد: آنها را هم باید تقویت کرد و روحیه داد که باید مقابل فرهنگ غربی بایستند و عقب نشینی نکنند و ما باید بتوانیم آنها را با خود موافق و همراه کنیم.

 

وی افزود: اگر در این راستا تنها باشیم آنها بیشتر می توانند فشار بیاورند ولی اگر بتوانیم کار را گسترده تر و علمای اسلام را همراه کنیم خیلی کار خوبی می شود.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی بر ضرورت برگزاری سمینارها و همایش های پربار با حضور علما و اندیشمندان جهان اسلام برای تبیین این مساله تاکید و تصریح فرمودند: برگزاری چنین همایش هایی و انتشار و خبر رسانی وسیع آن کمک می کند تا قدرت و قوت ما بیشتر شود.


وی افزود: البته استقلال از حکومت ها در چنین تشکیلاتی باید حفظ بشود و این گونه برنامه ها تحت تأثیر دولت و حکومتی نباشد.


حضرت آیت الله مکارم شیرازی تاکید کرد: ما در مسأله مرجعیت همین برنامه را داریم؛ مراجع تقلید از نظام اسلامی حمایت می کنند ولی مستقل هستند و وامدار هیچ حکومتی نیستند.
 /924/پ202/ج
 

ارسال نظرات