۰۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۲
کد خبر: ۱۹۳۱۸۳

چند خبر کوتاه از آذربایجان غربی

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی گفت: همزمان با سالروز رحلت پیامر اکرم (ص) مراسم زیارت ازبعید در شهرهای استان برگزار می شود.
اخبار کوتاه

منوچهر زاده علی، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه اظهار کرد: مراسم قرائت «زیارت ازبعید» به مناسبت رحلت پیامبر اکرم(ص) از سال 85 به دبیری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی هر سال در استان با حضور مردم مؤمن استان در مناطق مختلف برگزار می شود.

 

زاده علی افزود: تمام تدابیر برای برگزاری هر چه بهتر این مراسم اندیشیده شده است و تا به امروز با تشکیل ستاد برگزاری مراسم در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جلساتی نیز در این خصوص برگزار شده است.

 

وی بیان کرد: براساس تصمیمات اتخاذ شده در ستاد برگزاری، بیست و هفتم صفر در تمامی ادارات و دستگاه های اجرایی زیارت ازبعید توسط کارکنان ادارات قرائت می شود.

 

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی گفت: همچنین مراسم قرائت زیارت ازبعید در بیست و هفتم و بیست و هشتم صفر در مساجد، مصلاها و امامزادگان شهرهای مختلف آذربایجان غربی برگزار می شود.

 

زاده علی ادامه داد: این مراسم در ارومیه در مساجد علی ابن ابیطالب(ع)، امام هادی (ع)و مسجد چهارده معصوم با حضور اقشار مختلف مردم و روحانیون برگزار می شود.

 

اجرای 20 عنوان برنامه فرهنگی به مناسبت گرامیداشت 9 دی

 

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی از برگزاری بیست عنوان برنامه فرهنگی به مناسبت بزرگداشت 9 دی، سالگرد حماسه حضور مردم خبر داد و گفت: این برنامه های فرهنگی در هفده شهرستان استان برگزار می شود.

 

وی اضافه کرد: این فعالیت های فرهنگی، هنری در قالب برگزاری مراسمات بزرگداشت و نمایشگاه های هنری انجام می شود.

 

زاده علی اعلام کرد: برگزاری مراسم عصری با شعر با موضوع "ولایت" در خوی، برپایی نمایشگاه هنری در بوکان، برگزاری همایش بصیرت و حماسه حضور در چالدران و سردشت، برپایی نمایشگاه های هنر های تجسمی با عنوان "میثاق با ولایت"در شاهین دژ و ارومیه و مراسم بزرگداشت 9 دی با عنوان "میثاق با ولایت" در تکاب از جمله برنامه های شاخص گرامیداشت 9 دی است.

 

رونمایی از ضریح سید صدرالدین همزمان با هفته وقف

 

حجت الاسلام علی مصائبی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی با اشاره به اجرایی نشدن عملیات عمرانی در برخی از پروژه‌های اوقاف، اظهار داشت: موقوفه خسرو بیگ ارومیه و حاج عبدالکریم و آقا میرزا ابراهیم حسینی خوی در شهرداری به منظور اخذ پروانه و یا در کمیسیون ماده 5 منتظر مجوزهای سازمانی هستند.

 

وی از رونمایی ضریح جدید چندین بقعه آذربایجان غربی در هفته وقف خبر داد و گفت: ضریح امامزاده سید تاج‌الدین و بقعه شیخ نوایی از جمله این بقعه‌ها هستند که 80 درصد از هزینه مورد نیاز آن از محل کمک‌های خیرین تأمین شده است.

 

حجت الاسلام مصائبی ادامه داد: ضریح مقبره سید صدر‌الدین نیز در هفته وقف رونمایی خواهد شد.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی با اشاره به وظایف معاونت توسعه اداره کل، افزود: دو اولویت برنامه اقتصادی و برنامه نیروی انسانی در دستور کار این معاونت قرار دارد.

 

وی با بیان اینکه سال آینده بازسازی کیفی در بین نیروهای انسانی اوقاف و امور خیریه انجام می‌دهیم، تصریح کرد: در اداره امور از نیروهای جوان با پتانسیل خوب استفاده می‌شود تا نیروی کیفی تشویق و نیروی غیر کیفی تعیین تکلیف شود.

 

حجت الاسلام مصائبی به همسوسازی اوقاف و امور خیریه با خدمات دولت الکترونیک اشاره کرد و ابراز داشت: سیستم سامانه سازمان اوقاف و امور خیریه تا پایان امسال تکمیل می‌شود.

 

میزگرد «بررسی ابعاد حقوقی توافقنامه ژنو » در ارومیه برگزار شد

 

میزگرد علمی «بررسی ابعاد حقوقی توافقنامه ژنو در خصوص ضرورت و یا عدم ضرورت تصویب آن در مجلس» به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان‌غربی در ارومیه برگزار شد.

 

امین رستم‌زاده کارشناس ارشد حقوق بین‌الملل در این میزگرد علمی حقوقی، اظهار داشت: خط ترور دشمنان وقتی به رجل علمی کشوری می‌رسد نشان از قدرت و قوت و ترس آنان از این ظرفیت بی پایان کشور در حوزه علمی است.

 

عضو هیئت مدیره مرکز خدمات تخصصی حقوق خصوصی و داوری جهاددانشگاهی آذربایجان غربی افزود: حفظ و حراست از دستاوردها و سرمایه‌های علمی و پیشبرد و حرکت در مرزهای علم و فناوری و صیانت از سرمایه‌های بی پایان نظام مقدس جمهوری اسلامی در تمامی ابعاد وظیفه امروز دانشگاهیان است.

 

این مدرس حقوق گفت: دانشجویان به عنوان قشر نخبه و مهندسین آینده توسعه جامعه نیز باید به نوبه خود و براساس ادبیات علمی خود نسبت به این موضوع بصیرت و بلوغ فکری داشته باشند تا ماهیت مردمی و ملی این مسئله حیاتی برای کشور هر چه بیشتر متجلی باشد.

 

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی واکاوی حقوقی موضوعات مختلف اقتصادی اجتماعی سرمایه‌گذاری و سیاسی و ... در عرصه ملی و بین‌المللی را بسیار حائز اهمیت قلمداد کرد و افزود: زمانی که مباحث حقوقی به میان می‌آید در واقع از بسترها و ریل‌های روان سازی یا کندسازی موضوعات سخن به میان می‌آوریم پس در بحث هسته‌ای چه در مباحثی که در عرصه حقوق بین‌الملل مطرح است و چه در مباحثی که در مسائل حقوقی در داخل کشور مطرح است شفاف سازی علمی و دانشگاهی در پیشبرد اهداف ملی و وحدت و انسجام فکری بر مبنای قانون بسیار ضروری و حائز اهمیت است.

 

این کارشناس ارشد حقوق بین‌الملل با اشاره به اینکه معاهده به عنوان اولین منبع اصلی حقوق بین‌الملل در اساسنامه دیوان بین‌المللی دادگستری یکی از منفذهای اصلی وضع قواعد و مقررات برای تعامل و زیست توسعه مند کشور و سازمان های بین‌المللی است، گفت: طبق ماده 38اساسنامه دیوان دائمی دادگستری بین‌المللی، حل و فصل اختلافات طبق منابع اصلی سه گانه که اصلی‌ترین و اولین آن معاهدات بین‌المللی است، صورت می‌گیرد.

 

رستم‌زاده با اشاره به تعاریف معاهده در حقوق بین‌الملل، خاطرنشان کرد: معاهده یک توافق بین‌المللی بین کشورها است که به صورت کتبی منعقد شده و تابع حقوق بین‌الملل بوده و می‌تواند در یک یا چند سند مربوط به هم تنظیم می‌شود.

 

عضو گروه حقوق جهاددانشگاهی آذربایجان غربی با تشریح جزئیات این تعریف و تطبیق آن با معاهده ژنو، خاطرنشان کرد: معاهده بین‌المللی یک توافق بین‌المللی است اما هر توافق بین‌المللی را نمی‌توان یک معاهده بین‌المللی قلمداد کرد.

 

وی با اشاره به اصل 77 و 125 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران گفت: تمام عهدنامه‌ها و مقاوله‌نامه‌ها و قراردادها و موافقتنامه‌های بین‌المللی و... باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد که امضای این موارد بعد از تصویب مجلس با رئیس جمهور و یا نماینده قانونی وی است.

 

این مدرس حقوق با عنوان اینکه در اغلب موافقتنامه‌های منعقده میان کشورها در سال‌های اخیر برای تحقق اهداف نهادین شده سعی می‌ شود جنبه حقوقی الزام‌آور و تعهدآور نداشته باشد و برای تسریع در امورات اجرایی مطابق با اصل حسن نیت و حالت اختیاری انعقاد یابند و در مراحل بالاتر شاید بر حسب ضرورت چنین رویکرد حقوقی را لحاظ کنند، ادامه داد: موافقتی هم که در ژنو در بحث هسته‌ای کشور صورت پذیرفته به عنوان برنامه عمل مشترک نام‌گذاری شده و حالت داوطلبانه دارد.

 

وی با اشاره به نظریات و تفاسیر شورای نگهبان از اصول مرتبط فوق، خاطرنشان کرد: نظرات متفاوتی از سوی اساتید حقوق مطرح شده است از جمله اینکه این توافق یک موافقت‌نامه نزاکتی و یا سیاسی است که در این حالت با تشریفات ساده تصویب می‌شود و نیازی به تصویب سایر نهادهای ذی‌ربط نیست و با امضای نمایندگان کشورها قرارداد بین‌الملل تلقی می‌شود چرا که آثار حقوقی و اجباری در کار نیست و چون آثار حقوقی الزام آور غیر اختیاری بر آن مترتب نیست و بازگشت از آن بدون هیچ ضمانتی برای طرفین متصور می‌تواند باشد.

 

این کارشناس ارشد حقوق بین‌الملل، گفت: در هر صورت با رصدی که مسئولان و متخصصین و کارشناسان متعهد و ذی‌ربط کشورمان از تمام ابعاد به موضوع دارند این موضوع در بستری قانونمند به عنوان حقی که مورد وفاق تمامی قشرهای جامعه بوده و به عنوان کلید توسعه پایدار با همدلی، انسجام بی‌بدیل رشد و ترقی و به اعتلای آینده کشور منجر شود.

 

رستم‌زاده با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص موضوع برنامه‌های هسته‌ای، خاطرنشان کرد: دانش هسته‌ای ما با بینش و ایدئولوژی اسلامی و انسانی عجین شده و ضمانت اجرای صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای دانشمندان متعهد کشور آموزه‌ها و فرامین قرآنی و دینی است./936/پ203/ب

ارسال نظرات