۰۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۸
کد خبر: ۱۹۳۲۰۵

توصیه‌‌های مدیر حوزه‌های علمیه به عمره‌گزاران

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه‌های علمیه با بیان توصیه‌های به عمره‌گذاران، گفت: عمره‌گذاران ایرانی باید در این سفر به عنوان مسلمان تمام عیار در کنار دیگر مسلمانان حرکت کنند، مسلمانان کشورهای دیگر به رفتار و عملکرد عمره گذاران ایرانی توجه کرده و از آن‌ها الگو، نمونه می‌گیرند.
آيت الله حسيني بوشهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور عصر امروز در همایش عمره‌گزاران استان قم که در ورزشگاه شهید حیدریان برگزار شد، به بیان توصیه‌های مهمی برای زائران خانه خدا پرداخت.

آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به روایتی از نبی‌اکرم(ص)، اظهار داشت: سفر نورانی حج عمره دارای مراحل گوناگونی است که افراد باید با شناخت و معرفت به هر مرحله وارد شوند، همچنین این سفر معنوی همزمان با سالروز رحلت نبی‌اکرم(ص) است که این خود توفیق بزرگی برای زوار به شمار آمده و کمتر نصیب زائران بیت‌الله الحرام می‌شود.

وی ادامه داد: نخستین گام در سفر به سرزمین وحی تقرب جستن به سوی خداوند متعال است، از این‌رو زائران پیش از اعزام باید نیت‌ها خود را پاک کنند،  شاید در میان زائران افرادی باشند که تنها برای فخر فروشی به حج می‌روند، قصد هر عمره‌گذار در این سفر باید تقرب به خدا باشند، چرا که عمره سبب نزدیک شدن به خدا می‌شود.

نماینده مردم بوشهر در مجلس خبرگان رهبری زائران بیت‌الله الحرام را مهمانان خداوند متعال دانست و تأکید کرد: مهمان باید آداب میزبانی را رعایت کند، زائران خانه خدا نیز باید برای زیارت کعبه و سایر اماکن مقدسه خود را با توبه و استغفار پاک و پاکیزه کنند.

وی بیان داشت: در روایات آمده «فردی که قصد سفر حج و عمره دارد باید استغفار کرده و از گناهان خود پشیمان باشد، تا وقتی به رسول‌الله(ص) و ائمه بقیع(ع) سلام می‌کند پاسخش را هم دریافت کند».

افراد قبل از سفر به عمره کدورت‌ها را کنار بگذارند

امام جمعه قم با بیان این‌که افراد قبل و پس از سفر به سرزمین وحی باید احکام و قوانینی را انجام دهند، گفت: افراد قبل از سفر به سرزمین وحی باید نیت پاک داشته و اگر در ثروت‌شان مال حرامی است آن را پاک کرده و از صاحبانش حلالیت و رضایت بگیرند.

وی افزود: همچنین اگر با خانواده یا دیگر اقوام کدورت و قهری دارند از آن‌ها حلالیت گرفته و آشتی کنند، مگر می‌شود فرد با مال حرام و کدورت با دیگران به سرزمین وحی برود، «لبیک و سعدیک» بگوید و به نبی‌اکرم(ص) سلام دهد

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با تأکید بر این‌که تمام تلاش رسول‌الله(ص) از بین بردن کدورت میان افراد و برقراری ارتباط صمیمی میان مسلمانان بود، اظهار داشت: افراد باید با دیگران در این سفر ارتباط صمیمی داشته باشند.

وی تصریح کرد: همچنین در این سفر ممکن است برای هر فردی اتفاقی رخ دهد، پس عمره‌گذاران قبل از سفر به سرزمین وحی وصیت‌نامه خود را نوشته و در آن میزان بدهی و یا طلب خود را از دیگران مشخص کنند، نوشتن وصیت‌نامه نیز ترسی ندارد.

آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به این‌که عمره‌گذاران باید در کلاس‌های آموزش احکام حضور فعالی داشته باشند، یادآور شد: قبل از سفر به سرزمین وحی باید مسائل دینی را یاد گرفته و افراد با توجه به احکام دین قدم به قدم جلو بروند، عمره‌گذاران قبل از سفر به سرزمین وحی تصحیح قرائت نماز را داشته باشند.

عمره‌گزاران حساسیت‌ها مأموران سعودی را تحریک نکنند

وی اظهار داشت: همچنین باید سرزمین مکه و مدینه برای عمره‌گزاران یک دوره کلاس آشنایی با تاریخ اسلام باشد، عمره‌گذاران از روحانیان کاروان‌ها بخواهند تا تاریخ اسلامی که در این سرزمین‌ها رخ داده است را برایشان بیان کنند، فرد مسلمانان با پیگیری و پرس‌و‌جو با مسائل آشنا می‌شود.

امام جمعه قم با بیان این‌که عمره‌گزاران بیشتر اوقات خود را به قرائت قرآن،‌ اقامه نماز، عبادت و حتی نظاره به کعبه مقدسه اختصاص دهند، تأکید کرد: فرد نباید تمام وقت خود را به گردش در بازار صرف کند، بازار در کشور خودمان نیز هست، البته به اندازه ضرورت می‌توان به بازار رفت.

وی ادامه داد: تمام تلاش افراد در این سفر معنوی باید جمع‌آوری برکات و معنویت باشد، از این‌رو باید سعی کنند در این سفر مقدس از شوخی‌ زیاد دوری کنند، بلکه بیشتر سعی کنند به فکر آخرت و اعمالشان باشند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با تأکید بر این‌که عمره‌گزاران نباید در این سفر معنوی حساسیت برای مأموران سعودی ایجاد کنند، گفت: افراد در این سفر با حفظ متانت و وقار از ایجاد مشکل جلوگیری کنند.

وی افزود: عمره‌گزاران ایرانی باید در این سفر به عنوان مسلمان تمام عیار در کنار دیگر مسلمانان حرکت کنند، مسلمانان کشورهای دیگر به رفتار و عملکرد عمره گذاران ایرانی توجه کرده و از آن‌ها الگو، نمونه می‌گیرند.

عمره‌گزاران باید سعه صدر و شکیبایی داشته باشند

آیت‌الله حسینی بوشهری سعه صدر، شکیبایی و صبر را از دیگر مؤلفه‌ها سفر به سرزمین وحی برشمرد و بیان داشت: عمره‌گزاران باید در این سفر با کارگزاران حج همکاری لازم را داشته باشند و میان افراد باید حس هم دوستی وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: همچنین افراد سعی کنند نور ایمانی که از این سفر به دست می‌آورند را حفظ کنند، در طول سفر به ویژه زمان برگشت آرامش و متانت داشته باشند، در دیدار با اقوام و دوستان خود نیز از برکات معنوی این سفر بگویند تا دیگران برای سفر به سرزمین وحی تشویق شوند.

امام جمعه قم با بیان این‌‌که گزارش عمره‌گزاران باید بیان معنویت، برکات و حالت‌های خوش این سفر معنوی باشد، یادآور شد: افراد در این سفر اگر کمی و کاستی است را باید فراموش کنند، ان شا‌ءالله زیارت مقبول و آبرومندی داشته باشند./993/پ201/ج

 

ارسال نظرات