۰۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۱۹۳۲۸۸

120 اثر قرآنی از بانوان طلبه آماده چاپ شده است

خبرگزاری رسا ـ مدیر پشتیبانی پژوهشی حوزه‌های علمیه خواهران گفت: با نهادینه‌سازی فرهنگ هر طلبه یک پژوهشگر، و همچنین توجه بیشتر مسؤولان به مقوله پژوهش، روند رو به رشد در حوزه‌های علمیه خواهران دیده می‌شود.
حسين اسحاقي مدير ساماندهي امور پژوهشي حوزه‌هاي علميه خواهران
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط‌عمومی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، حوزه‌های علمیه خواهران از بانوان با استعداد پژوهشگری بهره می‌برد که توانسته‌اند در عرصه‌های مختلف پژوهشی توانایی خود را به نمایش بگذارند. اما این استعدادها نیازمند پشتیبانی و هدایت مستمر است. بخشی از این کار در مدیریت پشتیبانی پژوهشی حوزه‌های علمیه خواهران انجام می‌گیرد.
در گفتگویی که می‌خوانید برخی از اقدامات معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران در همین راستا از زبان حسین اسحاقی مدیر ساماندهی امور پژوهشی حوزه‌های علمیه خواهران بیان شده است.
ـ در راستای ساماندهی و هدایت استعدادهای برتر نخبگان حوزه‌های علمیه چه اقداماتی مد نظرتان است؟
در ارتباط با ساماندهی نخبگان و استعدادهای برتر نیاز به اقدامات ذیل داریم:
الف)تهیه آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های همخوان با حوزه‌های خواهران با استعانت از مصوبات شورای عالی، شورای سیاست‌گذاری و هیأت امنای مرکز نخبگان؛ ب) شناسایی استعدادها و ظرفیت‌ها؛ ج) ساماندهی و تیپ بندی آن‌ها؛ د) مهارت افزایی؛ ه)حمایت و پشتیبانی مادی و معنوی؛ و) معرفی نخبگان به مجامع علمی؛ ز) استفاده بهینه از توانمندی آنان در عرصه‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، تربیتی و مدیریتی.
ـ راه‌های برقراری تعامل و ارتباط سازنده پژوهشگران با مراکز و نهادها را چگونه می‌بینید؟
گام اول تعامل در اثر ایجاد و تقویت معرفت افزایی و شناخت نسبت به یکدیگر است. سعی ما بر این است که ابتدا نخبگان و استعدادهای برتر را به مراکز و نهادهای مختلف بشناسانیم و در مقابل، این نهادها و مراکز را به خواهران معرفی نماییم تا بر اساس علایق، سلایق و هم‌سویی علمی- پژوهشی، تعامل مورد نظر محقق شود.
ـ در راستای نشر آثار محققان و مؤلفان چه اقداماتی صورت گرفته است؟
در این راستا شورای نشر با حضور چهره‌های شاخص و مقبول این حوزه، شکل گرفته و تعدادی از آثار نیز بررسی و مورد تأیید قرار گرفته است. إن شالله به زودی با تأمین بودجه کافی، این آثار خلعت طبع خواهند پوشید و جامعه علمی- پژوهشی کشور از سطح علمی و توانمندی پژوهشی خواهران مطلع خواهد شد.
ـ آیا روند فعالیت‌های پژوهشی طلاب نسبت به سال گذشته آسان‌تر شده است؟
در پرتو مساعی لازم برای نهادینه‌سازی فرهنگ هر طلبه یک پژوهشگر، همچنین عطف توجه بیشتر مسئولین به مقوله پژوهش و ایجاد سازوکارها و مهارت افزایی بیشتر پژوهشگران، روند رو به رشد در حوزه‌های علمیه خواهران دیده می‌شود.
ـ درباره منشورات و نشریات حوزه خواهران چه اقداماتی انجام گرفته است؟
قدم‌های اولیه برداشته شده و طی فراخوانی نشریات استانی تجمیع و در صدد بررسی و کیفیت شناسی آن‌ها هستیم. نشریه قرآن پژوهی «آیت» نیز با بهره‌گیری از مقالات خواهران طلبه تهیه شده است. در استان‌های کرمان، آذربایجان شرقی، مازندران و سمنان نیز نشریه قرآنی در حال تهیه است. امید می‌رود که با تهیه شمارگانی از نشریات قرآنی بتوانیم توانایی خواهران را به منصه ظهور برسانیم.
زمینه سازی برای اخذ مجوز برای چند نشریه حوزه خواهران نیز در برنامه کاری این مدیریت است تا مرجعی دائمی برای ارائه مطالب علمی پژوهشی خواهران گردند.
ـ خواهران پژوهشگر چه انتظاری از مرکز در راستای حمایت مادی و معنوی از خود دارند؟
انتظارات خواهران متفاوت است. بسیاری از آن‌ها نیز صائب می‌باشد اما برآوردن این انتظارات در عرصه تأسیس پژوهشکده و پژوهشگاه در حال حاضر میسور نیست، مگر اینکه در کلان نگری و تصمیم سازی ستادی به طور جد به این امر توجه شود و بودجه و امکانات برای محقق شدن این خواسته‌ها تحقق یابد.
ـ چگونه می‌توان از نیروی بالقوه در راستای تولید علم و پژوهش استفاده کرد؟
می‌توان با پژوهش محورکردن آموزش و برپایی نشست‌های علمی و کرسی‌های آزاد اندیشی که از سال گذشته در حوزه‌های خواهران آغاز گردیده، همچنین ایجاد فرصت‌های مطالعاتی و زمینه‌سازی برای ارایه محصولات فکری به صورت شفاهی و در نشریات مختلف و نقد و بررسی آن‌ها، به بالندگی و تولید علم نزدیک شد. نظر به وجود استعدادهای برتر و در کنار آن اهتمام جدی به دانش اندوزی و تهذیب، این مهم دور از دسترس نیست.
ـ در خصوص تهیه منابع مکتوب در سال جدید چه اقداماتی را انجام داده‌اید؟
با توجه به استانی بودن بودجه کتابخانه و عدم امکان خرید مستقیم، تنها تهیه منابع از طریق دریافت کتاب‌های اهدایی می‌باشد. امسال با رایزنی‌های صورت گرفته با سایر نهادها توانستیم بالغ بر11هزار نسخه کتاب برای کتابخانه‌ها تهیه و با همکاری مرکز نشر هاجر ارسال نماییم، همچنین در حال پی گیری دریافت منابع بیشتری از نهادها و مراکز مختلف می‌باشیم.
ـ در باره فعال‌سازی کتابخانه مرکز و برقراری ارتباط با همکاران چه برنامه‌ای در پیش دارید.
خوشبختانه خرید و تکمیل کتابخانه مرکزی از ابتدای سال با خرید منابع از نمایشگاه کتاب شروع شده است. برای همکاران نیز اقداماتی از قبیل معرفی به سایر کتابخانه‌ها ، اطلاع رسانی منابع جدید، امکان عضویت، ایجاد فضای مناسب برای مطالعه، امکان تهیه مقالات تخصصی و امکان بهره برداری از سامانه تحت وب انجام شده است.
ـ در ارتباط با تجهیز کتابخانه‌های مدارس از حیث سخت افزاری و نرم افزاری چه تمهیداتی را اندیشیده‌اید؟
گزارشی از امکانات سخت‌افزاری و نرم افزاری کتابخانه‌ها تهیه و به مسئولین منعکس گردیده است. خرید و ارتقاء نرم افزار کتابخانه‌ای کاوش، بروز رسانی اطلاعات کتابشناخی 110 کتابخانه بر روی وب، بررسی دیتا کتاب شناختی مدارس و ارسال مشکلات آن‌ها، معرفی کتابخانه‌ها با حجم اطلاعات بالا به پایگاه کتابخانه های جامع از دیگر فعالیت‌ها در راستای تجهیز کتابخانه های مدارس است.
ـ جذاب‌ترین برنامه‌های هفته کتاب در سال جاری چه بوده است؟
برگزاری نمایشگاه کتاب در برخی استان‌ها با همکاری دفتر تبلیغات و مرکز نشر هاجر، همچنین نشست‌های تخصصی کتابداران از بهترین برنامه‌های برگزار شده در هفته کتاب بود.
ـ تفاوت‌های برنامه‌های هفته کتاب سال نسبت به سال‌های گذشته 92 را بیان فرمایید؟
برگزاری کارگاه‌های کتابداری و تجلیل از کتابداران با همراه با معرفی کتابداران برتر هر استان از اهم تفاوت‌های هفته کتاب سال 92 نسبت به سال‌های گذشته است.
ـ با کدام یک از نهادها مراکز و مؤسسات در راستای تأمین منابع مکتوب و یا دیجیتالی همکاری داشته‌اید؟
همکاری خوبی با مرکز خدمات حوزه، نهاد کتابخانه‌های عمومی، وزارت ارشاد اسلامی، دفتر تبلیغات و بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس صورت گرفته است. در این راستا کتاب‌های گوناگونی تهیه و برای تجهیز کتابخانه‌های مرکز و مدارس ارسال گردیده است. معرفی طلاب برای بهره‌مندی از منابع دیگر کتابخانه‌ها نیز در تعامل با این مراکز انجام شده است.
ـ در خصوص سامانه‌های به کار گرفته شده در یکسان سازی و به روز رسانی کتابخانه‌های مدارس چه اقداماتی انجام گرفته است؟
در حال حاضر 97 درصد از کتابخانه‌ها به نرم افزار کتابداری مجهز شده‌اند و بروز رسانی آن‌ها به کاوش 2006 نیز همچنان در حال انجام است. اطلاعات کتابخانه‌های مدارس پس از بررسی بر روی سامانه تحت وب بارگذاری می‌شود. در حال حاضر اطلاعات 110 کتابخانه بر روی این سامانه قرار دارند که به تدریج در حال تکمیل هست. همچنین تهیه فهرست‌نگاری مشترک در دست اقدام می‌باشد. فهرست‌نویسی متمرکز و تهیه جزوه تصویری کاوش از دیگر اقدامات است. با تکمیل کامل سامانه کاوش تحت وب در آینده نزدیک، ارتباط کتابخانه‌های حوزوی در حوزه دیجیتال، امانت، فهرست‌نویسی متمرکز و کنترل منابع فعال می‌گردد.
ـ در جهت شناسایی استعداد های برتر تا کنون چه اقداماتی انجام گرفته است و چه برنامه‌هایی پیشرو دارید.
در خصوص شناسایی استعدادهای برتر مرحله اول آن به انجام رسیده و تعدادی از خواهران فرهیخته انتخاب شدند. در این راستا 2 هم اندیشی برگزار شده که در هم اندیشی دوم، نگارش حدود 150 موضوع قرآنی به قرآن‌پژوهان محول گردیده است. تا کنون بیش از 120 اثر قرآنی آماده چاپ شده است که امیدواریم با توجه مسئولین حوزه‌ها به زودی این آثار به نحو مطلوبی به چاپ برسد. ایجاد این فرصت‌های پژوهشی برای دیگر پژوهشگران با گرایش‌های کلامی، فقهی، تاریخی و... نیز عنایت بیش از پیش را می‌طلبد./9191/د101/ی
ارسال نظرات