۰۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۸
کد خبر: ۱۹۳۳۰۸

پیام متفاوت اسنودن به مناسبت سال جدید میلادی

خبرگزاری رسا ـ ادوارد اسنودن: بچه ای که امروز به دنیا بیاید، در حالی بزرگ می شود که هیچ چیزی درباره حریم خصوصی نمی داند.
ادوارد اسنودن، کارمند سابق اداره امنيت ملي آمريکا

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا؛ بی بی سی فارسی در خبری گفت: ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، پیامی برای تبریک کریسمس به یک تلویزیون انگلیسی داد و در آن خواستار پایان بخشیدن به تجسس گسترده شد.


به گفته بی بی سی؛ او که پس از افشای جاسوسی آمریکا از شهروندان این کشور و کشورهای دیگر و سیاستمداران جهان از آمریکا به روسیه پناه برد، پیام ویدیویی دو دقیقه‌ای خود را در این کشور ضبط کرده بود.

 

در این پیام او می گوید: "بچه ای که امروز به دنیا بیاید، در حالی بزرگ می شود که هیچ چیزی درباره حریم خصوصی نمی داند."

 

او پیامش را با اشاره به رمان 1984 نوشته جورج اورول آغاز کرد و گفت: دستگاه های تجسسی که او در کتاب هایش تصویر می کند با آنچه که امروز انجام می شود، غیرقابل مقایسه است.


ا
و سپس جمله خود درباره کودکان را بیان کرد و در ادامه اش گفت: "آنها هیچ گاه نمی فهمند چطور می توانند لحظه ای برای خودشان باشند بدون آنکه چیزی از آنها ضبط یا تحلیل شود."


آقای اسنودن در پیامش، مخاطبان را دعوت کرد تا وارد بحث درباره این موضوع شوند که تا چه حد می توان به تکنولوژی و دولت هایی که برای آن قانون تعیین می کنند و آن را به خدمت می گیرند اعتماد کرد.


او گفت: "همراه هم ما می توانیم به توازن بهتری برسیم، تجسس گسترده را تمام کنیم و به دولت یادآوری کنیم که اگر می خواهد بداند ما چه احساسی داریم، پرسیدن از خودمان ارزان تر تمام می شود تا جاسوسی کردن از ما."


این سخنان آقای اسنودن در حالی ایراد شد که اوباما پس از فشار افکار عمومی جهان وعده داده که سیستم جمع‌آوری اطلاعات در آمریکا مورد بررسی قرار بگیرد.


کانال 4، نام یک شبکه تلویزیونی عمومی در انگلیس است که هر سال یک پیام کریسمس متفاوت پخش می کند. چیزی در مقابل آنچه که ملکه بریتانیا صادر می کند.


از جمله کسانی که پیام کریسمس متفاوتی برای کانال 4 فرستاده اند، می توان به محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری پیشین ایران، اشاره کرد.


پیشتر در این هفته، ادوارد اسنودن به واشنگتن پست گفته بود که از بعد شخصی برای او ماموریتش به پایان رسیده و او برنده این ماجرا شده است.


او در اواخر ماه مه بود که با مقدار قابل توجهی اطلاعات از آمریکا گریخت و اول ماه اوت توانست از روسیه پناهندگی موقت بگیرد./1421/1409/ح

ارسال نظرات