۰۵ دی ۱۳۹۲ - ۲۰:۲۲
کد خبر: ۱۹۳۳۱۴

سال 2013 بدترین سال حقوق بشر در عربستان

خبرگزاری رسا ـ به گفته یک فعال سعودی، سال ۲۰۱۳ میلادی یکی از بدترین سال‌ها برای وضعیت حقوق بشر در عربستان سعودی به شمار می‌رود.
حقوق بشر در عربستان سعودي

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، عبدالعزیز الحسین، یک وکیل حقوق بشر که به آمریکا فرار کرده است، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: اگر 7 تا 10 سال دیگر صبر کنیم، در وضعیت خطرناک‌تری نسبت به مصر قرار خواهیم داشت. آنچه باید انجام دهیم این است که وضعیت را پیش از آنکه خیلی دیر شود، بهبود بخشیم.

 

وی گفت: دولت سعودی هیچ گزینه‌ای غیر از آشتی با مردم خود ندارد و اخیرا خواستار پاسخگویی و شفافیت در درون دولت شده است.

 

کمیسر عالی حقوق بشر 20 دسامبر (29 آذر) در مورد ارعاب و پیگرد قضایی افراد در عربستان سعودی به دلیل اعمال حقوق و آزادی‌های بنیادی خود، ابراز نگرانی عمیق کرد.

 

سازمان دیدبان حقوق بشر هفته گذشته نیز گزارشی را منتشر ساخت که طی آن گفته شده است اذیت و آزار فعالان به دست دولت سعودی از سال 2011 تا کنون 2 برابر شده است. به گفته فعالان حقوق بشر، بیش از 40 هزار زندانی سیاسی در عربستان سعودی وجود دارد.

 

پیش از این نیز سازمان عفو بین الملل در ماه اکتوبر (مهر ماه) از مقامات سعودی به دلیل عدم رسیدگی به وضعیت وخیم حقوق بشر در این پادشاهی انتقاد کرد.

 

این سازمان همچنین سندی را به سازمان ملل ارائه داد که شامل اطلاعاتی در مورد موج جدید سرکوب جامعه مدنی که طی 2 سال گذشته رخ داده است می‌شود./1420/ 1409/ح

 

ارسال نظرات