۰۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۲
کد خبر: ۱۹۳۳۴۳
حجت الاسلام رفیعی تشریح کرد؛

3 اصل قرآنی برای حضور قلب در نماز

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه، محافظت، مداومت و خشوع را سه اصل قرآنی برای نماز دانست و گفت: امام خمینی(ره)، در کتاب چهل حدیث خود، فراغت قلب، فراغت وقت و فراغت مکان را به عنوان راهکارهای حضور قلب در نماز بیان می کنند.
عزاداري اباعبدالله الحسين(ع) در حسينه آيت الله هاشمي شاهرودي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، چهارمین شب عزاداری دهه آخر صفر، شب گذشته با سخنرانی حجت الاسلام ناصر رفیعی و مداحیحاج احمد واعظی در حسینیه آیت الله شاهرودی برگزار شد.

 

حجت الاسلام رفیعی در این مراسم پیرامون شاخصه های نماز در قرآن گفت: مطابق آیه 73سوره انبیا، یکی از وظایفی بر عهده پیامبران الهی گذاشته شده، اقامه نماز است.

 

وی اظهار کرد: خداوند در سوره مؤمنون، محافظت بر نماز و خشوع در نماز و در سوره معارج، مداومت بر نماز را از صفات برجسته مؤمنان برشمرده است. بنابراین از دیدگاه قرآن کریم، سه اصل محافظت، مداومت و خشوع در مورد نماز مطرح است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: محافظت از دو جهت است؛ نخست، اول وقت خواندن نماز که فضیلت آن مانند فضیلت آخرت بر دنیا است و نصیحت همیشگی آیت الله بهجت به جوانان همین بود، دوم، ندزدیدن از نماز؛ روایت است دزدترین مردم کسی است که از نمازش بدزدد(با عجله نماز بخواند).

نماز را به زیبایی تحویل خدا بدهید

حجت الاسلام رفیعی اضافه کرد: امام صادق(ع) می فرمایند«کسی که از نماز اطاعت نکند، نمازش کامل نیست و طاعت نماز این است که نمازتان جلوی گناه کردن شما را بگیرد»؛ کسی که در نماز خدا را عظیم می خواند، دیگر مقابل غیر خدا کرنش نمی کند و خدا را فدای غیرخدا نمی کند.

ویتأکید کرد: نماز را قشنگ تحویل خدا بدهید طوری که مثل کارنامه معدل بیست بتوانید به همه نشانش دهید وخجالت زده نشوید.

 

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیة تصریح کرد: مداومت(دائمون) بر نماز، یعنی نماز خواندن همیشگی و در همه حال باشد نه این که در شرایط ناراحتی، مصیبت، سختی، عدم برآورده شدن حاجت وغیره ترک شود. کسی که هر وقت دلش می خواهد نماز می خواند و هر وقت می خواهد ترک می کند، به تدریج آسیب پذیر شده و در برابر گناه، سست می شود.

 

راهکارهای حضور قلب در نماز

حجت الاسلام رفیعی گفت: خشوع در نماز نیز به معنای حضور قلب است. امام خمینی(ره)، در کتاب چهل حدیث که آن را در زمان جوانی نوشته اند، سه راه حضور قلب را، فراغت قلب، فراغت وقت و فراغت مکان(عدم شلوغی و سروصدا) بیان می کنند. شیخ عباس قمی هم برای رهایی از حدیث نفس و وسوسه های شیطانی دو راهکار پیشنهاد می کند: گفتن «لاحول و لا قوة إلا بالله» و ذکر «هوالاول و الآخر و الظاهر و الباطن و هو بکل شیء علیم»(سوره حدید).

 

یک دفعه از روی باند پرواز نکنید

وی افزود: به جماعت خواندن، توجه به الفاظ نماز و معانی آن ها و نیز به این که در محضر چه کسی حاضر شده ایم، در حضور قلب موثر است. البته مقدمات نماز هم مهم است چرا که نماز معراج و نقطه پرواز مؤمن است و همانطور که خلبان یک دفعه هواپیما را از روی باند بلند نمی کند و کمی روی باند راه می رود تا آماده پرواز شود، نمازگزار هم باید ابتدا مقدمات پرواز روح را فراهم کند.

 

نماز جماعت، شمع رابطه با خدا را روشن نگه می دارد

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: بوعلی سینا از ابوسعید ابالخیر پرسید: «چرا اینقدر بر نماز جماعت تأکید شده است؟»، ابوسعید پاسخ داد: «وقتی در یک اتاق تاریک یک شمع روشن می کنی، باد که بیاید سریع خاموش می شود و اتاق تاریک می ماند اما اگر هزار شمع باشد، همه خاموش نمی شوند و روشنایی کاملا از بین نمی رود؛ در نماز جماعت هم اگر نماز یک نفر قبول شود خداوند به واسطه او به بقیه رحم می کند». بنابراین نماز جماعت، شمع رابطه با خدا را روشن نگه می دارد. 

نماز عابربانک قیامت است

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیة خطاب به جوانان توصیه کرد: از نماز غفلت نکنید؛ کسی که گوشت و پوست و استخوانش با نماز انس بگیرد، عاقبت بخیر می شود. برای رفع تکلیف نماز نخوانید؛ پیامبر(ص) هنگام نماز می فرمود: «أرحنا یابلال؛ ای بلال ( اذان بگو ) و ما را راحت کن». بنابراین راحتی و آرامش در نماز است نه پس از نماز.

وی خاطرنشان کرد: با پدر و مادر لجبازی نکنید، مگر نماز را برای آن ها می خوانید؟ این ها که در قیامت اصلا شما را نمی شناسند! آنجا تنها شما هستید و اعمالتان؛ پس برای خودتان هم که شده نماز را ترک نکنید.

حجت الاسلام رفیعی یادآور شد: نماز عابربانک قیامت است و شب اول قبر، قدر آن را درک خواهیم کرد./930/پ202/س

ارسال نظرات