۰۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۷
کد خبر: ۱۹۳۴۴۴
مدیرکل اوقاف خراسان رضوی:

دنیای امروز در حال الگوبرداری از فرهنگ وقف است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام گنابادی نژاد، ابدی بودن را ممتازترین ویژگی وقف دانست و گفت: وقف از معدود موضوعاتی است که دنیای مدرن امروز با همه پیشرفت های خود در حال الگوگیری از آن برای تأمین نیازهای خود است.
وقف و رسانه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، همایش «وقف و رسانه» ظهر امروز با حضور مسؤولان و فعالان رسانه ای خراسان رضوی در تالار نور مشهد برگزار شد.

 

حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در این مراسم ضمن گرامی داشت سالروز حماسه 9دی، گفت: وقف بی بدیل ترین ظرفیت خیراندیشی است که ابدی بودن ممتازترین ویژگی آن محسوب می شود.

 

وی با اشاره به حمایت بی نظیر فقه و فقاهت از امر وقف، افزود: نباید از فقاهت به عنوان بزرگ پشتوانه وقف، به راحتی عبور کرد. نیات خیر واقفان در کنار این حمایت عظیم، یک اکسیر بی نظیر ایجاد کرده است.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی ادامه داد: وقف از معدود موضوعاتی است که دنیای مدرن امروز با همه پیشرفت های خود در حال الگوگیری از آن برای تأمین نیازهای خود است؛ به عنوان نمونه، یکی از منابع بزرگ آموزش عالی امریکا، Trust ها هستند که از وقف الگوبرداری شده است.

 

حجت الاسلام گنابادی نژاد با اشاره به تاریخ پرفراز و نشیب وقف، اظهار کرد: مهم‌ترین دوره وقف مربوط به زمان حیات نبی مکرم اسلام(ص) و ائمه معصومین(ع) است و وقف چه زمانی که ائمه(ع) در رأس حکومت بودند و چه غیر آن، در صدر امور بود.

 

وی، از دوران صفویه به عنوان یکی از دوره های پرافتخار وقف یاد و خاطرنشان کرد: از عوامل شکوفایی وقف در این دوره، حضور فعالانه روحانیت از جمله شیخ بهایی(ره) بود و بسیاری از موقوفات این دوره نیز در حوزه دین، علم و اندیشه است.

 

دوران انقلاب اسلامی از دوره های پرافتخار در احیای فرهنگ وقف است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، دوران نهضت انقلاب اسلامی را به عنوان یکی دیگر از دوره های پرافتخار وقف نام برد و گفت: توفنده ترین مواضع  امام خمینی(ره) در برابر رژیم پهلوی، از خرداد1342 تا پیروزی انقلاب مربوط به وقف بوده است چه در انقلاب سفید که در آن فروش موقوفات قانونی می شد و چه در تاسیس سازمان وقف که امور موقوفات را از نظارت علما خارج و به عنوان سرمایه در اختیار دربار قرار می داد. ایشان اجازه هیچ گونه کوتاهی یا تعطیلی در امور وقف را نمی دادند حتی اگر واقف، رژیم پهلوی می بود.

 

حجت الاسلام گنابادی نژاد افزود: در روزهای آغازین انقلاب اسلامی نیز با وجود این که یک انقلاب نوپا بسیاری اولویت های دیگر دارد اما با مصوبه شورای عالی انقلاب در خصوص استیفای موقوفات، همه موقوفات زمان شاه که صرف خارج از موضوع وقف شده بود، به وقفیت بازگشت.

 

وی اضافه کرد: پس از انقلاب نیز امام خمینی(ره) در طول هشت سال دفاع مقدس تا زمان رحلتشان، نسبت به استیفای حقوق موقوفات هیچ گونه کوتاهی نداشتند. در دوران رهبری رهبر معظم انقلاب نیز شاهد اهتمام ویژه ایشان هستیم و هیچ تساهل و تسامحی دیده نمی شود.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی ادامه داد: در کنار این دوره های روشن و پرافتخار برخی نقاط سیاه نیز در تاریخ وقف وجود دارد؛ از جمله زمان افشاریه که نادرشاه، همه وقف نامه ها را سوزاند و با فروش آن ها به تاخت و تاز وتأمین منافع خود پرداخت. همچنین با شروع قاجاریه، دین زدایی در دستور کار حکومت قرار گرفت و وقف نیز در تنگنا بود اما با همت علما ایجاد موقوفات عزاداری رونق گرفت.

 

تولید علم و راهیابی به افق تمدن اسلامی با اعتبارات دولتی ممکن نیست

وی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب برای حرکت به سمت تمدن اسلامی گفت: یکی از اسناد بالادستی ما پس از قانون اساسی، سندچشم انداز بیست ساله است که در آن تولید علم توسط شخص رهبر معظم انقلاب گنجانده شده است و منابع این تولید علم مسلما از طریق اعتبارات دولتی یا فروش نفت تأمین نخواهد شد بله نیازمند پشتوانه های عظیم و ماندگاری چون وقف است.

 

حجت الاسلام گنابادی نژاد در ادامه با اشاره به وجود صدهزار موقوفه و 15 هزار رقبه در خراسان رضوی، خطاب به اصحاب رسانه یادآور شد: شما همه ارزش های خبری را به صورت جمع و به بهترین وجه می توانید در یک موقوفه پیدا کنید.

 

لزوم آگاه سازی مردم نسبت به اهمیت و احکام وقف

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی خاطرنشان کرد: با وجود همه اقدامات خوب در طول انقلاب اسلامی، اما فرهنگ وقف هنوز مظلوم است؛ شاهد مثال آن این که هنوز مردم با وجود تدین و پایبندی به احکام دینی، نسبت به احکام وقف آگاهی لازم را ندارند واز این رو استیفای موقوفات کار آسانی نیست و شاهد برخی مقاومت ها در این زمینه هستیم.

 

وی افزود: امروز هفت هزار رقبه بدون سند اجاره در اختیار مردم و در حال بهره برداری است که فتوای همه فقها، از مصادیق تصرف غاصبانه است، همچنین برای وصول مال الاجاره موقوفات نیز باید از طریق روند اداری اقدام کنیم این در حالی است که یقین داریم اگر مردم آگاه باشند بیشتر و بهتر با سازمان اوقاف همکاری می کنند.

 

حجت الاسلام گنابادی نژاد در پایان، ایجاد سامانه جامع ثبت موقوفات در سطح ملی را از اسباب جلب اعتماد مردم نسبت به وقف و برترین خدمت سازمان اوقاف دانست و گفت: با ایجاد این سامانه، شاهد آمار رو به رشد موقوفات جدید در دو سال اخیر هستیم./930/پ202/س

ارسال نظرات