۰۹ دی ۱۳۹۲ - ۲۰:۴۳
کد خبر: ۱۹۳۷۰۲

کودکان سودان جنوبی شاهد قتل عام والدین

خبرگزاری رسا ـ موسسه خیریه "نجات کودکان" می‌گوید با شروع درگیری‌ها ۱۲۱ هزار نفر از خانه‌هایشان گریخته‌اند و همین منجر به دور افتادن خانواده‌ها از هم شده است.
کودکان سودان جنوبی شاهد قتل عام والدین

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا؛ بی بی سی فارسی در خبری گفت: یک آژانس کمک‌رسانی در سودان جنوبی هشدار داده است که خشونت‌ها احتمالا باعث جدا شدن هزاران کودک از خانواده‌هایشان شده است.


موسسه خیریه "نجات کودکان" می‌گوید که بسیاری از کودکان در نقاط دور افتاده به امان خود رها شده‌اند. به گفته آنها، کودکانی هستند که شاهد کشته شدن پدر و مادرهایشان بوده‌اند و غارت و ویرانی خانه‌هایشان را دیده‌اند.


درگیری‌ها در سودان جنوبی از دو هفته پیش در جوبا، پایتخت، شروع شد و به نقاط متفاوتی از کشور گسترش پیدا کرد. دست کم هزار نفر در جریان این درگیری‌ها کشته شدند.


در آستانه شروع مذاکرات طرفین درگیر، آنها هر کدام بر مواضع خود پافشاری بیشتری می‌کنند. این گفتگوها به ابتکار کشورهای شرق آفریقا قرار است انجام شود.


موسسه خیریه "نجات کودکان" می‌گوید با شروع درگیری‌ها 121 هزار نفر از خانه‌هایشان گریخته‌اند و همین منجر به دور افتادن خانواده‌ها از هم شده است.


این سازمان خیریه می‌گوید در حالی که بسیاری به پایگاه‌های سازمان ملل پناهنده شده‌اند و بعضی هم به بخش‌های امن کشور رفته‌اند، بسیاری از جمله کودکان در طبیعت و بدون پناه رها شده‌اند و آب ناسالم می‌نوشند.


فیونا مک‌شیهی، مدیر موسسه خیریه "نجات کودکان" در سودان جنوبی می‌گوید: "ما نگران نقاط دور افتاده هستیم که نمی‌توانیم به آنجا سرکشی کنیم و جنگ در آنها شروع شده و نیازهای کودکان در آن جا در حال افزایش است."


درگیری‌های داخلی در سودان جنوبی از آنجا آغاز شد که دو هفته پیش سالوا کی‌یر، رئیس جمهوری سودان جنوبی، معاون سابقش ری‌یک مچار را به طراحی کودتا متهم کرد.


دولت به شورشیان پیشنهاد داده تا آتش بس برقرار شود اما ارتش می‌گوید که هنوز مشغول جنگ در نواحی نفت خیز شمال کشور است.


رهبران کشورهای شرق آفریقا تا روز سه‌شنبه به طرفین فرصت داده‌اند تا به درگیری‌ها پایان دهند.


همچنین گزارش شده گروهی از جوانان طرفدار معاون پیشین رئیس جمهوری در حال پیش روی به سوی شهر بور در ایالت جونگلی هستند./1421/1409/ح

ارسال نظرات