۱۱ دی ۱۳۹۲ - ۲۲:۵۸
کد خبر: ۱۹۳۸۴۵
استاد حوزه علمیه:

مهربانی با بندگان خدا کمال تقرب الی الله است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه حقیقت تقرب را متحقق شدن به اسما و صفات الهی دانست و گفت: نخستین وصفی که خداوند در قرآن کریم برای ذات خود ذکر می‌کند «مهربانی» است؛ کسانی که بخواهند راه تقرب الهی را بپیمایند، باید با خلق خدا مهربان باشند.
حجت الاسلام محسن صفدري، استاد حوزه علميه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محسن صفدری، استاد حوزه علمیه شامگاه چهارشنبه یازدهم دی ماه در مسجد شهید بهشتی واقع در میدان نبرد تهران به تبیین این فراز زیارت عاشورا که می فرماید «انی اتقرب الی الله و الی رسوله» پرداخت.

وی حقیقت تقرب را متحقق شدن به اسما و صفات الهی دانست و با اشاره به این‌که نخستین وصفی که خداوند در قرآن کریم برای ذات خود ذکر می‌کند «مهربانی» است، افزود: کسانی که بخواهند راه تقرب الهی را بپیمایند، باید با خلق خدا مهربان باشند.

حجت‌الاسلام صفدری با بیان این‌که خداوند در قرآن نخستین پیمانی که از بنی اسراییل گرفت را مسأله عبودیت بیان فرموده است، گفت: نخستین جرقه‌های این عبودیت و بندگی محبت به بندگان خدا است، این محبت از خانواده آغاز می‌شود و در خانواده  از همه مقدم‌تر پدر و مادر هستند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به این‌که امام رضا(ع) به سوره بلد توجه بسیاری داشتند، همان‌طورکه نسبت به همه قرآن این‌طور بودند، ابراز داشت: امام رضا(ع) هر سه روز یک ختم قرآن داشتند و می‌فرمودند به‌دلیل این‌که در آیات قرآن تأمل و تفکر می‌کنم، بیش از این نمی‌توانم.

وی کمال تقرب الی الله را مهربانی با بندگان خدا دانست و اظهار داشت: علامه امینی داستان سه روز انفاق افطاری حضرت زهرا(س) و خانواده‌شان به مسکین، یتیم و اسیر را در کتاب الغدیر نقل کرده و بزرگان اهل سنت اعتراف دارند که سوره انسان درباره حضرت زهرا(س)، امیرمؤمنان(ع) و اهل بیت(ع) است.

حجت‌الاسلام صفدری با بیان این‌که پس از این واقعه سوره انسان نازل شد، ابراز داشت: در قرآن کریم هرجا از بهشت صحبت شده، از حوریان هم ذکر شده اما در سوره انسان از بهشت بیان شده اما از حوریان صحبتی نشده، بزرگان می‌فرمایند این مسأله به احترام حضرت فاطمه الزهرا(س) است.

کارشناس مذهبی واژه «رقبه» در سوره بلد را به معنای گردنه‌های سخت قیامت بیان کرد و اظهار داشت: خداوند در ادامه آیات این سوره راه‌های عبور از رقبه را بیان می‌کند که اگر می‌خواهی از رقبه عبور کنی، بنده‌ای را در راه خدا آزاد کن، در روزگار سختی که مردم گرسنه و بیچاره‌اند به آنها غذایی برسان، به بچه یتیم‌هایی که اطرافت هستند توجه کن.

وی محبت به بندگان خدا را راه عبور از گردنه‌های سخت قیامت دانست و با اشاره به این‌که واژه «تواصوا» به معنای سفارش کردن چهار بار در قرآن تکرار شده که دوبار در سوره عصر و دوبار در سوره بلد آمده است، افزود: خداوند در سوره عصر چهر عنصرِ «ایمان، عمل صالح، سفارش کردن به حق و حقیقت و سفارش کردن به صبر و مقاومت» را برای رهایی از خسران بیان می‌کند اما در سوره بلد به‌جای عمل صالح و سفارش کردن به حق، سفارش به مهربانی و محبت را فرموده است.

حجت‌الاسلام صفدری با اشاره به این‌که اهل بیت(ع) با حیوانات هم مهربان بودند، اظهار داشت: امام رضا(ع) نشسته بودند، اصحاب هم حضور داشتند، گنجشکی آمد و به زمین نوک زد، امام رضا(ع) فرمودند می‌دانید چه می‌گوید؟ یک مار در حال بالارفتن از درخت است، جوجه‌های این گنجشک بالای آن درخت هستند، التماس می‌کند که کاری کنم، حضرت فرمودند عصای مرا بگیرید و آن مار را دور کنید.

کارشناس مذهبی ابراز داشت: وقتی علامه طباطبایی مشغول نوشتن تفسیر المیزان بودند، صدای بچه گربه‌ای که در چاهک موجود در حیات منزل‌شان افتاده بود، توجه‌شان را جلب کرد، هرچه کردند با وجود این بچه گربه نتوانستند روی کارشان تمرکز کنند، عبا را روی دوش خود کشیدند، به میدان قم رفتند، چند کارگر آوردند که درِ چاه را برداشتند و بچه گربه را نجات دادند و ایشان برای این کار هزار و پانصد تومان خرج کردند.

وی بیان داشت: علامه طباطبایی که گاهی هجده ساعت روی یک مسأله علمی تمرکز و تفکر می‌کرد و پزشکان پس از رحلت‌شان گفتند ایشان در هشتاد سال زندگی خود، به اندازه هشتصد سال فکر کرد، به‌دلیل صدای یک بچه گربه که در آن چاهک افتاده بود، نتوانست تمرکز کند.

حجت‌الاسلام صفدری گفت: پزشک برای جراحی چشم علامه طباطبایی، می‌خواست ایشان را بیهوش کند، ایشان فرمودند نمی‌خواهد این کار را کنید، پزشک می‌گوید بدون بیهوشی نمی‌شود، ایشان فرمودند نمی‌خواهم به زور از خدا غافل شوم، پزشک می‌گوید نباید پلک بزنید، فرمودند من این اراده را دارم که شما سوزن جراحی در چشم من بزنید و من پلک نزنم، پزشک چشم علامه طباطبایی را بدون بیهوشی جراحی کرد و ایشان پلک نزدند، این مرد الهی که اینقدر بر نفسش مسلط است، صدای یک بچه گربه گرفتار شده، تمرکزش را برده بود.

کارشناس مذهبی ابراز داشت: پیش از این‌که حوزه علمیه قم، علامه طباطبایی را کشف کند، آمریکا او را کشف کرده بود، به ایشان گفتند ما به شما دکترای افتخاری می‌دهیم، بیایید در دانشگا‌ه‌ها فلسفه اسلامی تدریس کنید اما ایشان نپذیرفتند./956/پ202/ی

ارسال نظرات