۱۲ دی ۱۳۹۲ - ۰۱:۵۳
کد خبر: ۱۹۳۸۵۴

آغاز به کار دبیرخانه بزرگداشت علامه شیخ کبیر

خبرگزاری رسا ـ دبیرخانه کنگره بزرگداشت علامه شیخ کبیر در بخش بابلکنار شهرستان بابل آغاز به کار کرد.
امام جمعه بابلکنار

 حجت الاسلام عباس بابائیان، امام جمعه بخش بابلکنار شهرستان بابل در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل گفت: علامه محمد حسن بارفروشی مشهور به شیخ کبیر از مراجع تقلید و مبارزان دوره مشروطه  در حدود 90 سال قبل بود.

 

وی ادامه داد: از این عالم جلیل القدر نه اثر مکتوب برجای مانده است و به همین دلیل این کنگره قصد دارد تا زوایای علمی و فقهی این عالم بزرگ را به جامعه معرفی کند.

 

رییس کنگره بزرگداشت شیخ کبیر شهرستان بابل را دارای مفاخر و علمای بسیار بزرگ دانست و تصریح کرد: متأسفانه امروز بسیاری از افراد جامعه از مفاخر و علما و عقبه های جامعه بی خبرند و لازم است تا با برگزاری این کنگره ها این الگوهای عملی به نسل جوان جامعه شناسانده شود.

 

وی ادامه داد: شیخ کبیر از علمای اصولی و عالمی به تمام معنا در علومی چون رجال، فقه و اخلاقی بود.

 

حجت الاسلام بابائیان شیخ کبیر را از علمای سیاسی آن دوران معرفی کرد و افزود: شیخ کبیر از علمایی بود که سیاست و دین را با هم می دانست و لذا در زمره علمای همراه با شهید شیخ فضل‌الله نوری بود.

 

وی با اشاره به تصویب نصب تمثال علامه شیخ کبیر در ابتدای ورودی بخش بابلکنار گفت: به زودی تمثال شیخ کبیر در دو نقطه ورودی بخش بابلکنار نصب خواهد شد.

 

حجت الاسلام بابائیان با اشاره به این که بزرگداشت علما و فقها، ترویج خدامحوری در جامعه اسلامی است، یادآور شد: باید از داشته های گران قدر خود به منظور آشنایی بیش از پیش جوانان با عالمان بهره گیریم که این امر ثمرات فراوانی را برای ترویج فرهنگ جامعه براساس تعالیم والای اسلامی خواهد داشت.

 

امام جمعه بابلکنار با اشاره به این که تبیین بعد اخلاقی و علمی شخصیت علما و فقهای دینی یک ضرورت است، خاطرنشان کرد: نباید مفاخر و رجال بزرگ ما بدلیل اطلاع رسانی نا مناسب نا آشنا بمانند و باید در برگزاری همایش هاو کنگره ها ارزنده ای همت و اقدامی خاص صورت گیرد تا همگان این بزرگواران را بشناسند.

 

وی با تأکید براین که معرفی سهامداران اصلی فکر و فضیلت این سرزمین مقدس که با زندگی مجاهدانه و سراسر فداکاری و ایثار خود، خدمات شایانی به بشریت در تعالی دانش و اخلاق کرده‌اند، وظیفه نخست همه متولیان دینی و فرهنگی کشور است، گفت: کشف رمز و راز توفیق بزرگ شخصیت‌های ما‌ندگار، جاودان و تأسی از آنان و الگو‌دهی به نسل جوان یک ضرورت است.

 

حجت الاسلام بابائیان، تکریم و تجلیل از علما را پاسداشت مقام فقه و فقاهت دانست و با بیان این که علما و فقهای دینی همواره سبب شکوفایی و بالندگی جامعه بوده و هستند، تصریح کرد: امروز باید سیره علمی و عملی بزرگان دینی را بیشتر در اختیار نسل جوان جامعه قرار دهیم.

 

گفتنی است، شیخ کبیر از علمای برجسته دارای حوزه علمیه در شهرستان بابل در دوران قاجاریه بود که در منطقه بابلکنار متولد و بعد از رحلت در صحن مسجد مقدس محدثین بابل مدفون شذ./950/پ202/س

ارسال نظرات