۱۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۱
کد خبر: ۱۹۳۸۷۹

ماجرای فرزند دار شدن فرد مسیحی به عنایت امام رضا

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه علمیه معیر تهران با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) مبنی بر این‌که «خموشی یکی از دروازه‌های حکمت است، محبت را جلب می‌کند و راهنمایی به سوی هر خوبی است»، گفت: آفت‌ها و خیرات هر دو از زبان است.
امام رضا(ع)

حجت‌الاسلام محمد مهدی درویش، مدیر مدرسه علمیه معیر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به مناسبت سالروز شهادت هشتمین نور امامت و ولایت، عالم آل محمد، امام علی بن موسی الرضا(ع) به بیان برخی احادیث، کرامات و معجزات آن حضرت پرداخت.

مدیر مدرسه علمیه معیر تهران با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) مبنی بر این‌که «خموشی یکی از دروازه‌های حکمت است، محبت را جلب می‌کند و راهنمایی به سوی هر خوبی است»، بیان داشت: آفت‌ها و خیرات هر دو از زبان است؛ اگر زبان در مسیر حق تربیت شده باشد، مانند زنبور عسل است که جز عسل تولید دیگری ندارد اما اگر اگر در مسیر حق تربیت نشد، نتیجه‌اش حرف‌های بیهوده، زشت، فحاشی و زخمی کردن مردم است.

حجت‌الاسلام درویش افزود: لقمان(ع) می‌گوید «اگر دو تشت باشد، یکی طلا و دیگری نقره و اگر ساکت باشم نقره و اگر حرف بزنم، طلا را به من می‌دهند، من سکوت را اختیار می‌کنم».

مدیر مدرسه علمیه معیر تهران با اشاره به حدیث دیگری از امام رضا(ع) مبنی بر این‌که خویش را پاکیزه کردن از اخلاق و شیوه پیامبران است، ابراز داشت: ظاهر نشانه ای از باطن است؛ ظاهر مرتب و داشتن جمال خوب از صفات انبیاء(ع) است.

وی اظهار داشت: امام علی بن موسی الرضا(ع) می‌فرمایند «هرگز امین به تو خیانت نمی‌کند اما اگر چنین شد، بدان که به خطا خائن را امین پنداشتی».

استاد حوزه علمیه با اشاره به حدیث دیگری از عالم آل محمد امام رضا(ع) مبنی بر این‌که «محبت و مهربانی ورزیدن با مردم نیمی از خرد است»، ابراز داشت: برخی از آداب، اجتماعی است؛ در اجتماع معمولا کسانی موفق هستند که ارتباطات، رفتار و برخورد اجتماعی‌شان قوی است و مخاطب شناس هستند و می‌دانند گروه‌هایی که با آنها سرو کار دارند، هرکدام زبان ویژه خود را می‌خواهند.

حجت‌الاسلام درویش در بیان روایتی درباره شیوه اخلاقی امام رضا(ع)، اظهار داشت: شخصی از مکه برمی‌گردد و خدمت امام رضا(ع) می‌رسد، عرض می‌کند من اهل خراسان و جزو ثروتمندان شهرم هستم اما گرفتارشده‌ام، امام(ع) فرمودند خواسته‌ات را بنویس، اظهار نکن، وی در خواسته‌اش نوشت من ثروتمندم مبلغی را به‌عنوان قرض به من بدهید، وقتی رسیدم آن مقدار را برمی‌گردانم، امام رضا(ع) به داخل منزل رفته و پانصد دینار به او می‌دهند و به او می‌فرمایند زود برو و لازم نیست برگردانی، وقتی رفت مردم از امام(ع) پرسیدند، چرا به او فرمودید زود برو؟ ایشان فرمودند نخواستم حالت انکسار، شکسته شدن و خجالت کشیدن برایش به‌وجود بیاید.

مدیر مدرسه علمیه معیر تهران با بیان این مطلب افزود: اهل بیت(ع) به مردم توصیه می‌کردند چیزی را که می‌خواهید، بنویسید و با زبان نگویید تا عزت مؤمن حفظ شود و شکست در وجودش ایجاد نشود.

وی در بیان معجزه‌ای از امام رضا(ع) گفت: وقتی مردی سر ایشان را اصلاح می‎‌کرد، به برکت ایشان تمام وسایلی که دست او بود، تبدیل به طلا شد، آن مرد عرض کرد من این تقاضا را ندارم، تقاضای من این است که در هنگام مرگ و پس از آن به داد من برسید.

استاد حوزه علمیه با اشاره به این‌که امام رضا(ع)، امام رئوف هستند و همه گروه‌ها حتی غیرمسلمانان هم خدمت ایشان می‌‌آیند، ابراز داشت: فردی به حرم امام رضا(ع) می‌آید تا پولی را به صندوق بدهد، کارمند صندوق که وظیفه‌اش بود نام آن شخص را بپرسد، متوجه شد نام او، نام مسلمانی نیست، تأمل کرد گفت دوباره بگویید، وقتی آن شخص نامش را بر زبان آورد،، گفت من اصلا مسلمان نیستم مسیحی‌ام، سال‌ها بچه دار نشدم، همسایه من یک مسلمان بود و اینطور خطاب کرد که ما در کشورمان دکتری داریم، هرکس پیش ایشان بیاید و چیزی بخواهد، ایشان عنایت می‌کنند، مرا آورد اینجا کنار پجره فولاد خواسته‌ام را گفتم و بچه دار شم، به من یاد داد نذری کنم و اکنون آمدم به نذرم وفا کنم و مبلغی را که به‌عنوان نذر قرارداد کردم را پرداخت کنم./956/ت302/ی

ارسال نظرات