۱۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۸
کد خبر: ۱۹۴۰۴۰

سایه جنگ در گفتگوهای صلح سودان جنوبی

خبرگزاری رسا ـ سودان جنوبی جدیدترین کشور دنیا است، در مرکز آفریقا واقع شده و سرشار از منابع نفتی‌ است. سودان جنوبی در سال ۲۰۱۱ از سودان جدا شد.
سودان جنوبي

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا؛ بی بی سی فارسی در خبری گفت: درگیری‌ها در سودان جنوبی ادامه دارد و گفتگوهای مستقیم میان دولت و مخالفان دولت این کشور در آدیس‌آبابا، پایتخت اتیوپی، به تعویق افتاده است.


پیشتر اعلام شده بود که دو طرف امروز رو در رو گفت‌وگو می‌کنند. پیش از این طرفین درگیری روز جمعه جداگانه با میانجیگران منطقه‌ای دیدار کردند. هدف از این ‌گفتگوها، پایان دادن به سه هفته خشونت در جدیدترین کشور جهان است.


گفتنی است این خشونت‌ها بیش از یک هزار کشته بر جای گذاشته و بیش از 180 هزار نفر را آواره کرده است.


درگیری‌ در سودان جنوبی میان طرفداران سالوا کی‌یر، رییس جمهور و طرفداران ری‌یک مچار، معاون سابق او در جریان است.


این درگیری ها در حالی است که آمریکا بخش اعظم کارکنان سفارت خود را از جوبا، پایتخت سودان جنوبی خارج کرده است.


روز جمعه نیز درگیری در اطراف شهر بور ادامه داشت. نیروهای وفادار به سالوا کی‌یر، رییس جمهور سودان جنوبی تلاش دارند این شهر را از طرفداران معاون سابق او، ری‌یک مچار پس بگیرند. بور چندین بار میان نیروهای دو طرف دست به دست شده است.


ری‌یک مچار شش ماه قبل از مقام معاونت رییس جمهور سودان جنوبی برکنار شد. رئیس‌جمهور سودان جنوبی معاون سابق خود را به تلاش برای کودتا متهم می‌کند و نیروهای مسلح وفادار به او را در ناآرامی‌ها مقصر می‌داند اما آقای مچار این ادعا را رد می‌کند.


سودان جنوبی جدیدترین کشور دنیا است، در مرکز آفریقا واقع شده و سرشار از منابع نفتی‌ است. سودان جنوبی در سال 2011 از سودان جدا شد./1421/1409/ح

ارسال نظرات