۱۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۹
کد خبر: ۱۹۴۰۸۳
حجت‌الاسلام لک زایی مطرح کرد:

فتواهای امنیت ساز؛ بزرگ‌ترین خدمت فقها به کشورهای اسلامی

خبرگزاری رسا ـ عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: یکی از بزرگ‌ترین خدمات فقها به کشورهای اسلامی ‌به ویژه ایران، دفاع و تأمین امنیت آن‌ها به وسیله فتواهای تأثیرگذار بوده است.
حجت اسلام نجف  لک زايي

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لک زایی، رئیس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به نقش فتوای فقها در تأمین امنیت گفت: به نظر من همه گزاره‌های فقهی پایه و اساس امنیتی دارد بدین بیان که یا این گزاره‌ها از آسیب و تهدیدی جلوگیری می‌کنند یا به شکل ایجابی یک عنصر را در عرصه امنیت تأمین می‌کنند.
وی ادامه داد: به عنوان مثال کسی که نماز می‌خواند هم برای خودش امنیت برقرار می‌کند هم برای دیگران چرا که "ان الصلاه تنهی عن الفحشاء و المنکر". بنابراین نقش فقه در امنیت تنها به صدور فتواهای امنیتی نیست بلکه خود فقه، امنیت را در جامعه اسلامی ‌ایجاد و تقویت می‌کند چرا که گزاره‌های فقهی یا برای حفظ جان یا مال یا آبرو و ... است.
معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل‌بیت (علیهم‌السلام) اظهار داشت: اگر منظور از امنیت معنای خاص آن یا همان امنیت ملی باشد از این دست فتواها هم در طول تاریخ زیاد بوده است و فتاوایی مانند حکم یا فتوای حرمت تنباکو توانست از استقلال کشور دفاع کند.
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان داشت: حضرت امام خمینی (ره) در بحث انقلاب اسلامی ‌نظرشان این بود که تشکیل حکومت اسلامی ‌بر فقهای جامع‌الشرایط واجب کفایی است.
وی ادامه داد: حضرت امام می‌فرمایند اگر یک فقیه به تنهایی نمی‌تواند حکومت تشکیل دهد باید همه فقها جمع شود و این کار را انجام دهند. در چنین صورتی اجتماع فقها واجب است. اگر این مقدار هم ممکن نشد معذور هستند ولی با این حال منصبشان ساقط نمی‌شود و باید تا هر جا که می‌توانند ولایتشان را اعمال کنند این کار را انجام دهند.
حجت‌الاسلام لک زایی افزود: این فتواها امنیت را در عالی‌ترین شکل برای جامعه‌ای مانند ایران تأمین کرده است. این گونه فتواها باعث برچیده شدن بساط استبداد شد، دیکتاتوری و استبدادی که خودش بالاترین ناامنی بود.
وی ادامه داد: فتاوای جهادی که برخی از فقها در طول دوران تاریخ ایران صادر کرده‌اند مانند جنگ‌های ایران و روس، همه از این جرگه فتاوا هستند که بعد امنیت ملی در آن ظهور و بروز دارد.
عضو هیات علمی ‌پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی‌ در پایان بیان داشت: یکی از بزرگ‌ترین خدمات فقها به کشورهای اسلامی ‌به ویژه ایران دفاع و تأمین امنیت آن‌ها به وسیله فتواهای تأثیرگذار این‌چنینی بوده است./916/د102/ع
منبع: شبکه اجتهاد

ارسال نظرات