۱۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۸
کد خبر: ۱۹۴۴۵۳

پیش نشست همایش ملی حکیم طهران برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ پیش نشست همایش ملی حکیم تهران امروز با حضور استادان حوزه و دانشگاه با موضوع جریان شناسی حوزه حکمی تهران برگزار شد.
پيش همايش حکيم طهران - آقا علي مدرس زنوزي پيش همايش حکيم طهران - آقا علي مدرس زنوزي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پیش نشست همایش ملی حکیم طهران، با موضوع جریان شناسی حوزه حِکمی طهران، امروز 14 دی به میزبانی حوزه علمیه امام رضا‌(ع) و همکاری مجمع عالی حکمت اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و بنیاد حکمت اسلامی صدرا در تهران برگزار شد.

در این برنامه که نکوداشت مقام علمی مرحوم آقا علی مدرس زنوزی(ره) بود، استادان حوزه، آیات و حجج اسلام والمسلمین سید حسن مصطفوی، علی اکبر رشاد، حسن معلمی، احمد واعظی و صدوقی سها به سخنرانی پرداختند.

آیت‌الله مصطفوی بحث معاد را از منظر حکیم آقا علی طهرانی مطرح کرد که در ابتدا به نقد و بررسی معاد برزخی ملاصدرا پرداخت و تأویلات قرآنی صدرالمتألهین را جایز ندانست.

مطرح‌ترین استاد مشاء حوزه تهران، توجیهات کلامیون به‌ویژه محقق طوسی را نیز مطرح و بررسی کرد و پس از آن به شرح بیان معاد جسمانی از نظر آقا علی مدرس زنوزی پرداخت.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد از خطر قهقرا و طنین گام‌های اخباری گری سخن گفت.

وی مطالب مطرح شده در این جلسه و همایش آینده را سبب گرم شدن فضای حکمت دانست و ابراز داشت: یکی از دلایل رکود فلسفه و ترویج حاشیه نگاری، وجود بزرگانی مثل ملاصدراست.

مدیر حوزه علمیه امام رضای تهران افزود: وقتی در تهران جلساتی برای لعن شهید مطهری به جرم حکمت تشکیل می‌شود باید خطر قهقرا و طنین گام‌های اخباری گری را دریافت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد واعظی بر احیای حوزه فلسفی تهران و بازگشت حوزه‌های تهران به اصلشان تأکید کرد.

رییس دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم در ادامه گفت: آقا علی حکیم از حکمایی است که صدر شریفشان ظرف حکمت نبود بلکه چشمه حکمت بود. علما، فقها و حکمای ما چشمه سار علم و حکمت بودند، نه این که صرفاً ظرف فقه باشند.

وی درباره مقام علمی حکیم طهران گفت: آقا علی حکیم کسی بود که در چند کلمه، برهانی اقامه می‌کند و هستی را از ما سوی الله تطهیر می‌کند.

در آغاز این نشست حجت‌الاسلام‌ حسن معلمی به‌عنوان دبیر مجمع عالی حکمت درباره همایش ملی حکیم طهران و رسالت‌های مجمع به سخنرانی پرداخت./918/پ202/س

 

ارسال نظرات