۱۸ دی ۱۳۹۲ - ۲۰:۴۳
کد خبر: ۱۹۴۴۶۷
عضو هیأت علمی مرکز پژوهش ادیان مطرح کرد؛

ویژگی‌های منحصر به فرد حوزه تهران

خبرگزاری رسا ـ استاد فسفه دانشگاه بر ضرورت احیاء سنت فلسفی سینه به سینه در یکی از مدارس علمیه تهران تأکید کرد و بیان داشت: هنوز چند نفر از قدما در قید حیات هستند و اگر از دنیا بروند، سلسله قطع می‌شود، باید از این چراغ‌هایی که روشنایی بخش‌اند، استفاده کنیم.
منوچهر صدوقي سها، عضو هيأت علمي مرکز پژوهش اديان جهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، منوچهر صدوقی سها، عضو هیأت علمی مرکز پژوهش ادیان جهان صبح امروز چهارشنبه هجدهم دی ماه در پیش همایش «حکیم تهران آقا علی مدرس زنوری» که با حضور اساتید حوزه و دانشگاه و مسؤولان حوزوی در مدرسه علمیه امام رضا(ع) تهران برگزار شد، ابراز داشت: عبارت "مکتب تهران" صحیح نیست بلکه باید "حوزه تهران" گفته شود زیرا در تهران این‌طور نیست که عده‌ای با یک فکر واحد در یک حوزه جغرافیایی واحد جمع شده باشند بلکه مکتب مشاء، اشراق و دیگر مکاتب در آن مطرح است.

وی اظهار داشت: مسامحه دیگری که واقع می‌شود، این است که گفته می‌شود حوزه اصفهان به تهران منتقل شد درحالی‌که مطلقاً چنین نبوده است زیرا عده‌ای از حکمای اصفهان به تهران مهاجرت کردند اما چنین نبود که اصفهان سقوط کند بلکه در جای خود باقی بود.

استاد دانشگاه با اشاره به خصوصیات عمده حوزه تهران که فقط مختص این حوزه است، گفت: اهل حکمت از بلاد مختلف حتی حوزه سبزوار به تهران آمدند مانند میرزا حسین سبزواری که یکی از حکمای اربعه عصر ناصری بود.

وی در ادامه بیان خصوصیات حوزه تهران، ابراز داشت: آشنایی ایرانیان با فلسفه‌های غربی در تهران پیدا شد.

صدوقی سها جامعیت حوزه تهران را از دیگر خصوصیات این حوزه دانست و گفت: حکمت مشاء و اشراق، عرفان، کلام، ریاضی، فروع ریاضی و حتی موسیقی در حوزه تهران وجود دارد.

استاد دانشگاه با اشاره به این‌که مدرسین نحله‌های مختلف چنین نبود که من عندی تدریس کنند، ادامه داد: آن‌ها که مدرس عرفان بودند، در خدمت عرفای طبقه قبل تربیت می‌شدند و سلسله این‌ها به قدما منتهی می‌شود.

وی با تأکید بر این‌که در عالم، هیچ مملکتی را غیر از ایران پیدا نمی‌کنید که سنت فلسفی سینه به سینه در آن جاری باشد، گفت: این سنت هنوز در ایران وجود دارد و این چراغ باقی است.

صدوقی سها بر ضرورت احیاء سنت فلسفی سینه به سینه در یکی از مدارس علمیه تهران تأکید کرد و بیان داشت: هنوز چند نفر از قدما در قید حیات هستند و اگر از دنیا بروند، سلسله قطع می‌شود، باید از این چراغ‌هایی که روشنایی بخشند، استفاده کنیم.

استاد دانشگاه ابراز داشت: سلسله حکما را سینه به سینه به صدرالمتألهین می‌رسانیم، از او به خواجه نصیر، سپس به شیخ‌الرییس، سپس به فارابی، او هم اتصالش با اسکندریه مسلم است، من اساتیدم را مسلسل‌وار به اسکندریه و از آنجا به آتن منتهی می‌کنم و نام آن را سلسله الذهب گذاشتم./956/پ203/ن

ارسال نظرات