۱۸ دی ۱۳۹۲ - ۲۰:۴۵
کد خبر: ۱۹۴۴۶۸

اوباما فردی شکاک است

خبرگزاری رسا ـ رابرت گیتس در کتاب خاطرات خود یادآور می شود اوباما فردی شکاک است و به اطرافیان خود اعتماد ندارد.
رابرت گيتس، وزير دفاع اسبق آمريکا

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، رابرت گیتس، وزیر دفاع اسبق آمریکا، در کتاب خاطراتش از سیاست های باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، در افغانستان انتقاد کرده و نوشته که اوباما به موفقیت استراتژی خود در افغانستان باور نداشته و پیش از هر چیز در تلاش برای خروج آمریکا از جنگ افغانستان بوده است.

 

در این کتاب که فروش آن از هفته آینده در آمریکا آغاز می گردد و خلاصه ای از آن در روزنامه آمریکایی واشنگتن پست منتشر شده، رابرت گیتس می نویسد که در آغاز سال 2010 میلادی و پس از تصمیم اوباما مبنی بر افزایش مقطعی و گسترده نیروهای آمریکایی در افغانستان به سرعت به این نتیجه رسیده است که اوباما به فرماندهان نظامی اش اعتماد ندارد، حامد کرزی را نمی تواند تحمل کند، و به استراتژی خود در این جنگ باور ندارد و اصولاً بر این اعتقاد است که این جنگ، جنگ او نیست.

 

یاد آور می شویم که رابرت گیتس در پایان سال 2006 به وسیله جورج بوش پسر، رئیس جمهوری وقت آمریکا، به وزارت دفاع آمریکا منصوب شد و تا سال 2011 در این سمت باقی ماند.

در بخش دیگری از این کتاب که عنوان آن خاطرات یک وزیر جنگ است، رابرات گیتس به تردیدهای اوباما در باره اطرافیانش در شورای امنیت ملی و فرماندهان نظامی آمریکا اشاره می کند.

گیتس می نویسد که اوباما کلا متقاعد گردیده بود که استراتژی تدوین شده از سوی مقامات امنیتی ارشد کاخ سفید و فرماندهان نظامی این کشور درباره افغانستان با شکست روبرو خواهد شد.

 

در این کتاب جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا، نیز از سوی آقای گیتس به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. رابرت گیتس می نویسد: تقریبا همه تصمیمات جو بایدن در باره سیاست خارجی و امنیت ملی در 4 دهه گذشته اشتباه محض بوده است.

 

حال انتشار این کتاب، تنش هایی را در میان سران آمریکا پیش آورده. عده ای هم گام با گیتس شده و عده ای دیگر به شدت در مقابل آن ایستاده اند./1420/ 1409/ح

ارسال نظرات