۱۹ دی ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۳
کد خبر: ۱۹۴۵۳۲
مدیر مدرسه علمیه امام صادق اصفهان:

روش امام حسن عسکری در معرفی امام زمان هوشمندانه بود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام خطاط با اشاره به حدیث «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة»، افزود: یکی از وظایف مهم امام عسکری، شناساندن امام بعد از خود به روش‌های مختلف بود، که در این مسیر امام عسکری اقدامات جالبی را با توجه به باید و نبایدهای آن زمان انجام دادند.
حجت الاسلام خطاط

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام عبد الامیر خطاط، مدیر مدرسه علمیه امام صادق‌(ع)، امروز بعد از نماز ظهر و عصر، در جلسه ای که به مناسبت شهادت امام حسن عسکری (ع)، در این حوزه علمیه برگزار شد، با اشاره به سابقه روایی دوران امام حسن عسکری(ع)، به زمان رسول خدا (ص)، گفت، از صدر اسلام روایات زیادی از زبان اهل بیت(ع)، در مورد حساسیت حکومت امام عسگری و ویژگی های این دوران نقل شده است.

وی با بیان احادیثی از زبان پیامبر خوبی ها، در رابطه با آخر الزمان، تصریح کرد: پیامبر اسلام بارها فرموده بودند «دوازدهمین امام کسی است که جهان را مملو از عدل وداد می کند و مردم تشنه آمدن او هستند»، به این خاطر شرایط اجتماعی حکومت امام عسگری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

حجت الاسلام خطاط، با تبیین مسؤلیت امام عسکری(ع) در جمع بین دو باید و نباید، گفت: به خاطر این موقعیت حساس، وظیفه امام هم در تبیین مقام جانشین امامت حساس تر شد، چرا که بعضی از مردم باید از این فرمان الهی مطلع شوند و از طرفی بسیاری از افراد بیگانه هم نباید متوجه این امر باشند.

این کارشناس مسائل دینی با اشاره به اختناق سیاسی آن دوران، گفت: از بدی شرایط سیاسی حکومت ولایی امام عسگری (ع)، همین نکته کفایت می کند که این امام غریب، در طول مدت زندگی خویش حتی یک بار هم به حج مشرف نشدند و در حقیقت عمّال حکومتی در آن زمان اجازه این کار را به وی ندادند و این نشان دهنده شرایط بد زمان آن حضرت می باشد.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) افزود: هرچه به روزهای آخر حکومت ولایی امام عسگری نزدیک می شویم می بینیم فشارها زیادتر، تدابیر حکومتی بیشتر و هتک حرمت ها افزایش می یابد تا این که خبر شهادت امام پخش می شود و بعد از آن عمال حکومتی برای پیدا کردن فرزند حضرت به روش های مختلفی متوسل شدند.

در ادامه با اشاره به حدیث «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة»، افزود: یکی از وظایف مهم امام عسکری، شناساندن امام بعد از خود به روش‌های مختلف بود، که در این مسیر امام عسکری اقدامات جالبی را با توجه به باید و نبایدهای آن زمان انجام دادند.

وی از روش‌های امام عسکری(ع) در مطرح کردن جانشین خود را ولیمه دادن و پخش غذا بین مردم جامعه عنوان کرد و افزود: این کار به این سبب بود که اگر عده ای سؤال کردند که این جانشین چه موقع متولد شده؟ در جواب بگویند روزی که غذا بین مردم تقسیم شد.

حجت الاسلام خطاط در پایان با توجه به این که امام عسکری مشقّت و سختی زیادی را در این راه تحمل کردند، مخاطبان را به ادامه این راه پرخیر و برکت دعوت کرد و گفت: یکی از وظایف ما در مقابل این همه خدمت رسانی، تکریم این روز عزیز و پیش قدم نشدن از اهل بیت (ع)، در مسائل دینی دانست./939/پ202/س

ارسال نظرات