۲۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۸
کد خبر: ۱۹۴۵۷۵
حجت الاسلام مصائبی خبر داد؛

وجود 235 پرونده موقوفه در محاکم قضایی

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی از وجود 235 پرونده موقوفه استان در محاکم قضایی خبر داد و افزود: از این تعداد 120 پرونده از ابتدای سال جاری طرح دعوی شده است.
حجت الاسلام مصائبي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام علی مصائبی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی امروز در همایش هم اندیشی وقف و قضا که در تالار اجتماعات این اداره کل برگزار شد، اظهار کرد: در راستای پیشگیری از جرائم وقفی و همچنین رسیدگی به پرونده های موقوفات تلاش های خوبی در استان صورت گرفته است.

 

وی با بیان این که با تلاش دادستانها و قضات استان جلوی تعدی و تجاوز بسیاری از سودجویان و متصرفان گرفته شده است، خاطرنشان کرد: امسال تعداد 58 رای به نفع موقوفات صادر و از این تعداد 36 رای نیز اجرایی شده است.

 

حجت الاسلام مصائبی از وجود 235 پرونده موقوفه در محاکم قضایی خبر داد و افزود: از این تعداد 120 پرونده از ابتدای سال جاری طرح دعوی شده است.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی بی توجهی به ثبت موقوفات را یکی از دلایل تجاوز و تعدی به حقوق موقوفات دانست و ابراز امیدواری کرد: مردم باید نسبت به ثبت اموال موقوفه خود اقدام کنند تا ضمن جلوگیری از دست درازی های برخی افراد سودجو، نیت واقفان نیز عملی شود.

 

وی در ادامه از نبود نیروی حقوقی در دفاتر اوقاف و امور خیریه شهرستانها خبر داد و اظهار کرد: اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی به دلیل مشکل مالی و نیروی انسانی در تامین نمایندگان حقوقی ادارات شهرستانها با مشکل مواجه است و از این رو خواستار همکاری بیشتر قضات و دادگستری استان با این اداره کل است.

 

حجت الاسلام مصائبی حفظ و حراست از موقوفات که افراد حتی از عزیزان خود نیز دریغ کرده و وقف کارهای خیر کرده اند را رسالتی سنگین خواند و گفت: برخی ها آنچنان ماهرانه وارد شده و به تصرف موقوفات دست برده اند که بدون وجود قوه قهریه هیچ راهی برای باز پس گیری و احقاق حق موقوفات وجود ندارد.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی بیان داشت: جای بسی تأسف است که برخی از متصرفان شخصیت حقوقی دارند برای مثال اداره ای که موقوفه است و خود آنها نیز از این امر مطلع هستند اما نمی خواهند آن را قبول کنند.

 

وی تفاهم نامه با اداره کل منابع طبیعی را اقدامی موثر در پیشگیری از جرایم وقفی و همچنین طرح دعوی در مراجع قضائی خواند و افزود: با اجرای این تفاهم نامه 90 درصد مسائلی که باید پرونده به دادگاه ارجاع داده می شد، با تعامل حل و فصل شد.

 

حجت الاسلام مصائبی در ادامه با اشاره به برکات وقف در جامعه اشاره و یادآور شد: در سال جاری به 500 دانش آموز  از محل درآمد موقوفات کمک هزینه تحصیل پرداخت شده است.

 

وی از کمک یک میلیارد ریالی به بیماران خاص خبر داد و گفت: همچنین امسال یک میلیارد ریال برای عزاداران سید الشهداء هزینه شده است.

 

گفتنی است، در ادامه همایش ضمن تجلیل از توکل حیدری، رییس کل دادگستری و محسن شکرنیا، مدیرکل صدا و سیمای آذربایجان غربی از تعدادی از قضات و دادستان های استان نیز تجلیل به عمل آمد./936/پ202/ب

ارسال نظرات