۲۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۷
کد خبر: ۱۹۴۵۸۸
حجت الاسلام مصباحی مقدم:

شناسایی یقه سفیدها کار دشواری نیست

خبرگزاری رسا ـ رییس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات با تاکید بر این که اگر دستگاه های قضایی، نظارتی و اطلاعاتی با قوت عمل کنند جلوی مفاسد اقتصادی گرفته خواهد شد، از تخلف برخی شرکت های بزرگ خودروسازی کشور خبر داد.
حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحي مقدم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم نماینده مجلس شورای اسلامی پنج شنبه شب در برنامه دیروز، امروز فردا که درباره مفاسد اقتصادی از شبکه سوم سیما پخش شد، تغییر انگیزه ها را از جمله عوامل پیدایش مفاسد اقتصادی دانست.

وی تصریح کرد: اگر مراقبت، نظارت و تذکر به خود و دیگران نباشد مفاسد اقتصادی نیز در جامعه وجود خواهد داشت.

این نماینده مجلس شورای اسلامی شفافیت اقتصادی را یک اصل مهم دانست و تاکید کرد: در معاملات دولتی، تسهیلات بانکی و دیگر مسائل اقتصادی باید شفافیت وجود داشته باشد، والا زمینه برای بروز مفاسد ایجاد خواهد شد.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ارتباطات خارج از عرف و ضابطه را از جمله عوامل بروز مفاسد اقتصادی در جامعه دانست.


حجت الاسلام مصباحی مقدم در تعریف خود از یقه سفیدها و این که آیا برخورد با آنها دشوار است؟ گفت: یقه سفید یک اصطلاح قدیمی مربوط به نظام سرمایه داری است، به کارگر یقه آبی و به تیپ تکنوکرات یقه سفید می گویند.

شناسایی یقه سفیدها کار دشواری نیست
نماینده مجلس با تاکید بر این که شناسایی اینها کار دشواری نیست، تصریح کرد: سازمان بازرسی کل کشور از جمله مراکز و نهادهایی است که باید نظارت کند و شناسایی های لازم را انجام دهد.

 

حجت الاسلام مصباحی مقدم بیان داشت: سازمان بازرسی یک نهاد وابسته به قوه قضاییه است، امکانات قوه قضاییه نیز برای شناسایی اینها کم نیست، ما التماس می کنیم که این کار را بکنند.

 


نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: آقای احمدی نژاد زمانی می گفت اسامی مفسدان اقتصاد در جیب من است؛ سؤال ما این است که چرا باید در جیب ایشان باشد؟ اسامی مفسدان اقتصادی باید به دستگاه قضا می آمد و موارد اتهام باید به دستگاه قضا ارجاع داده شود.

 

وی تصریح کرد: اگر سیستم قضایی، دستگاه های نظارتی و اطلاعاتی با قدرت عمل کنند جلوی فساد اقتصادی گرفته می شود.

 

حجت الاسلام مصباحی مقدم با تاکید بر این که معاملات و واگذاری ها دولتی باید از طریق قانونی و شفاف مزایده و مناقصه صورت بگیرد، گفت: در داستان مه آفرید خسروی و داستان اخیر واگذاری های بدون توجه به این امور انجام شد.

 

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این که ما خلاء قانونی در زمینه مناقصه ها و مزایده های دولتی نداریم، اظهار داشت: گاهی اوقات خارج از این مسیر اتفاقاتی می افتد و کار از دست در می رود؛ از این رو پیشنهاد ما این است که تمام این قراردادها روی سایت های مربوطه قرار گیرد.

 

هیچ منع شرعی و قانونی برای ثروت مند شدن افراد وجود ندارد
وی با بیان این که ثروت مند شدن هیچ منع قانونی و شرعی ندارد، یادآورشد: این که کسانی با پنهان کاری به مال و ثروت میلیاردی برسند، این درست نیست، اگر شفافیت در داد و ستدها و معاملات و سرمایه گذاری ها وجود داشته باشد هیچ مشکلی ایجاد نخواهد شد.

 

حجت الاسلام مصباحی مقدم در پاسخ به این سؤال که چرا از تجارب تلخ بروز مفاسد اقتصادی برای پیشگیری از وقوع مفاسد کلان استفاده نمی شود؟ گفت: این اتفاقات دردناک قابل توجیه نیست، اما می شود پیشگیری کرد؛ وقتی افرادی برای چند سال در یک پست ثابت بمانند مشکل آفرین است و رابطه برقرار می شود.

 

وی بیان کرد: ما افراد بسیار خوبی را سراغ داریم اما چون در یک جا برای چند سال متوالی قرار گرفت که زمینه فساد بود متاسفانه این اتفاق افتاد، بنابراین جابجایی در این گونه موارد باید یک اصل باشد.

 

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: امروز ابزارهای شفافیت بسیار زیاد است، بانک مرکزی و سایر بانک ها آمار و اطلاعات کوچک ترین مبادله اقتصادی و بانکی را دارند، وقتی یک حساب که ماهیانه یک یا دو میلیون تومان به آن واریز می شود و بعد از مدتی کوتاه هفده میلیارد تومان به آن واریز می شود، معلوم می شود که خبری در بین است.

 

تحریم ها یکی از منشاهای فساد اقتصادی بود
حجت الاسلام مصباحی مقدم با بیان این که تحریم خود یکی از منشاهای فساد شد، گفت: برای این که تحریم ها را دور بزنند، یک راه هایی را پیدا می کنند که دقیقا یکی از منشاهای فساد است و البته گاهی اوقات ناچار هم هستند.

 

وی بیان کرد: چندی پیش یک مدیر کارخانه تامین قطعات خودرو که آدمی سالم و متدین و حساب و کتاب او مشخص و درست است و 450 شغل نیز ایجاد کرده است، به من می گفت که یک شرکت سازنده خودرو به من گفته بود که تو از خارج قطعات را وارد کن و به اسم تولید خودت به ما بفروش. /924/پ201/ج

 

 

ارسال نظرات