۲۳ دی ۱۳۹۲ - ۲۰:۲۱
کد خبر: ۱۹۴۹۱۰
در آستانه انتخابات ریاست جمهوری؛

حملات انتحاری به سبک کود شیمیایی

خبرگزاری رسا ـ پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، این نوع کود را "مرگبار" و "سلاح شماره یک" شورشیان در افغانستان خوانده است.
شبه نظاميان طالبان

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا؛ بی بی سی فارسی در خبری گفت: اداره امنیت ملی افغانستان از کشف و ضبط 20 هزار کیلوگرم کود نیترات آمونیوم خبر داده که قرار بوده از آن برای عملیات "تروریستی" استفاده شود.


شایان ذکر است این نوع کود برای استفاده در کشاورزی تولید می‌شود، ولی به گفته منابع وزارت دفاع افغانستان، شورشیان افغان معمولاً از آن در ساخت 90 درصد از بمب‌های کوچک و بزرگ استفاده می‎کنند و به همین دلیل خرید و فروش آن در افغانستان ممنوع است.


دفتر مطبوعاتی این اداره در اطلاعیه‌ای نوشته است: یک محموله بزرگ این نوع کود به وزن 20 هزار کیلو گرم در 400 کیسه در یک کامیون در ولایت پکتیکا در جنوب کشور کشف کرده است.


در اطلاعیه آمده است: تروریست ها قصد انتقال آن را به منظور سازماندهی حملات انتحاری، انفجاری و تروریستی به شهر شرن، مرکز ولایت پکتیکا داشتند.


ماموران اداره امنیت ملی سه نفر را به اتهام حمل این محموله دستگیر کرده‌اند و تصاویر ویدئویی آنها را هم پخش کرده است.


به گفته بی بی سی؛ یکی از بازداشت شدگان در مورد حمل کود از پاکستان به افغانستان توضیح می‌دهد و می‌گوید که او و هم‌قطارانش زمانی در ولایت پکتیکا دستگیر شدند که کامیون حامل کود واژگون شد.


براساس ویدئویی که از سوی امنیت ملی پخش شده بر روی کیسه‌های ضبط شده پر از کود نیترات آمونیوم، عبارت "کود نیترات آمونیوم" نوشته شده و محل ساخت آن شهر "ملتان، پاکستان" است.


دو سال پیش وزارت دفاع افغانستان از دولت پاکستان خواست که بر تولید و تجارت نیترات آمونیوم نظارت بیشتری اعمال کند تا به دست شورشیان نیفتد.


پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، این نوع کود را "مرگبار" و "سلاح شماره یک" شورشیان در افغانستان خوانده و گفته هر کاری را که منجر به پیشگیری از ورود، کشف و ضبط آن در افغانستان منجر شود، انجام می‌دهد.


اداره امنیت ملی افزوده که "تروریست‌ها" قصد داشتند از محموله‌ای که به تازگی در پکتیکا کشف شده، در روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان (16 حمل/فروردین 1393) برای اجرای حملات انتحاری استفاده کنند./1421/1409/ح

ارسال نظرات