۲۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۶
کد خبر: ۱۹۴۹۶۶
دانشجوی دکتری فلسفه دین مطرح کرد؛

معنای زندگی از دیدگاه ملاصدرا

خبرگزاری رسا ـ دانشجوی دکتری فلسفه دین دانشگاه تهران با اشاره به این‌که معنای زندگی محدود به جنبه خاص یا دوران خاصی از حیات نمی‌شود، گفت: معنای زندگی مقوله بسیار گسترده‌ای است که تمام جوانب زندگی را در برمی‌گیرد.
 صدرالمتألهين، ملاصدرا شيرازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دکتر حسین ثقفی، دانشجوی دکتری فلسفه دین دانشگاه تهران عصر امروز سه شنبه بیست و چهارم دی ماه در «دومین کنفرانس بین المللی فلسفه دین معاصر» که به همت انجمن علمی فلسفه دین ایران و با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در این پژوهشگاه واقع در اتوبان کردستان تهران درحال برگزاری است، به سخنرانی با عنوان «معنای زندگی از نظرگاه ملاصدرا» پرداخت.

وی ابراز داشت: ملاصدرا نه به‌طور اختصاصی به معنای زندگی پرداخته و نه معنای زندگی از مسائل او بوده است اما ما می‌توانیم براساس نگرش وی از میان آثارش پاسخ مناسبی برای این مسأله بیابیم.

ثقفی با بیان این‌که از میان سه رویکرد در زمینه فلسفه اسلامی یعنی حکمت مشاء، اشراق و حکمت متعالیه، ما سومین مورد را که کامل‌ترین رویکرد است برگزیده‌ایم، گفت: همچنین در زمینه معنای زندگی سه رویکرد طبیعت گرا، ناطبیعت گرا و فرا طبیعت گرا وجود دارد، بدیهی است که رویکرد ما از نوع سوم خواهد بود.

دانشجوی دکتری فلسفه دین دانشگاه تهران با اشاره به این‌که ما می‌توانیم این مسأله را (که در جوامع سکولار ظهور یافت) با ابداعات فلسفی ملاصدرا به بحث بگذاریم، اظهار داشت: سؤالاتی از مسأله معنای زندگی مطرح شده که از طریق حکمت متعالیه می‌توان به آنها پاسخ داد.

وی بیان داشت: معنای زندگی به معنای هدف درنظر گرفته می‌شود نه ارزش و یا رویکرد که متز و دیگران معتقدند؛ زیرا هر هدفی هم وجودی است.

ثقفی با اشاره به این‌که معنای زندگی محدود به جنبه خاص یا دوران خاصی از حیات نمی‌شود، ابراز داشت: معنای زندگی مقوله بسیار گسترده‌ای است که تمام جوانب زندگی را در برمی‌گیرد همان‌گونه که از طریق حرکت جوهری براساس حکمت متعالیه متذکر می‌شویم.

دانشجوی دکتری فلسفه دین دانشگاه تهران اظهار داشت: براساس حرکت جوهری در حکمت متعالیه، هر انسان هدفمندی چهار مرحله را پشت سر خواهد گذاشت که در حکمت متعالیه به اسفار اربعه معروف است./956/پ203/ن

ارسال نظرات