۲۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۰
کد خبر: ۱۹۴۹۹۲

جاسوسی تلفنی کمکی به مبارزه با تروریسم نکرد

خبرگزاری رسا ـ نتیجه تحقیقات یک گروه پژوهشی آمریکایی نشان می دهد که، جاوسی اطلاعات تلفنی توسط آژانس امنیت ملی نقشی در مبارزه با تروریسم نداشته است.
آمريکا

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، بر اساس گزارش صدای آمریکا، گروه پژوهشی بنیاد آمریکای نو، مستقر در واشنگتن روز دوشنبه گزارش داد که تحقیقات در مورد 225 نفر را که بعد از حادثه یازدهم سپتامبر 2001 به نحوی با تروریسم در آمریکا مربوط بودند بررسی کرده، و به این نتیجه رسیده است که گردآوری اطلاعات تلفنی توسط آژانس امنیت ملی تنها در یک مورد نقش اساسی داشته است.
این گروه می گوید تنها موردی که آژانس امنیت ملی در کشف آن نقش مشخصی داشته، مربوط به یک راننده آژانس در شهر سن دیه گوی ایالت کالیفرنیا بود که متهم است در سال های 2007 و 2008 برای شعبه القاعده در سومالی مبلغ 8000 دلار ارسال کرده است.
بر اساس اسناد منتشر شده از این سوی این نهاد آمریکایی، در اکثر مواردی که آژانس امنیت ملی آمریکا تحقیقاتی در خصوص مظنونین به تروریسم انجام داده، از روش های سنتی همانند گرفتن اطلاعات از یکی از اعضای خانواده و یا یک فرد مطلع، یا گزارشی از فعالیت های مشکوک، استفاده کرده است و هیچ خبری از استفاده از شنود مکالمات تلفنی نیست.
نتیجه گیری گزارش بنیاد آمریکای نو با بررسی ای که ماه دسامبر از سوی گروهی منصوب شده توسط کاخ سفید انجام شد، مطابقت دارد. در آن گزارش هم نتیجه گیری شده بود گردآوری اطلاعات میلیون ها مکالمه تلفنی برای جلوگیری از حملات تروریستی ضرورتی نداشته است.
رسوایی شنود مکالمات تلفنی مردم آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم، مردم آمریکا را خشمگین کرده است. آنها معتقدند که به حریم خصوصیشان تجاوز شده است. با این وجود دولت مردان آمریکا از این طرح حمایت کرده اند و رییس جمهور آمریکا خواهان ادامه فعالیت سرویس های جاسوسی، در این خصوص است./1415/ 1409/ح

ارسال نظرات