۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۹
کد خبر: ۱۹۵۰۷۰
رییس جمهور کشور در دیدار با عشایر خوزستانی:

برای توسعه و آبادانی خوزستان گام های ویژه ای برخواهیم داشت

خبرگزاری رسا ـ رییس جمهور کشور با تأکید بر نقش عشایر در توسعه ملی ابراز داشت: نبوغ و پیشرفت کشور ضامن وجود قومیت ها و عشایر گوناگون است.
ديدار رييس جمهور با سران عشاير خوزستان ديدار رييس جمهور با سران عشاير خوزستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رییس جمهور ظهر امروز در دیدار با سران عشایر خوزستان، با بیان این که عشایر مبلغان و فعالان عرصه های دینی و مذهبی هستند، تأکید کرد: عشایر با تعالیمی که در طول سال های گوناگون آن ها کسب کرده تبلیغ دین اسلامی را می کنند.

وی با اشاره به حفاظت محیط زیست از سوی عشایر و قبایل اظهار داشت: عشایر با تدبیری که در پیش دارند با توجه به محیط و مراتع طبیعی گله ها را آزاده به چراگاه می برند تا آسیبی به این مناطق که به یقین سرمایه های ملی به شماره می روند وارد نشوند.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی با تأکید بر این که جنسیت و قومیت در عشایر معنی ندارد، تصریح کرد: مردان و زنان غیور عشایر با تقسیم کار زندگی خود را می گذرانند.

رییس جمهور دوستی و برادری را از مهم ترین ویژگی های بارز عشایر کشور عنوان کرد و افزود: عشایر در خط مقدم دفاع و مقابله با نیروی های استکباری هستند و در برهه کنونی با عزمی راسخ به سوی مقابله با جنگ فرهنگی حرکت می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی با بیان این که عشایر خوزستان مقابله با نیروی های انگلیسی از عزت و شرافت ملی محافظت کردند، ابراز داشت: غیور مردانی که به مقابله نیروها استکباری پرداختند در مکاتب بزرگ همچون عشایر پرورش یافتند.

وی با اشاره به اختلافات موجود در برخی از مسایل میان اقوام اظهار داشت: اختلاف سلیقه، چهره و تفکر یکی از نعمت و برکات الهی است؛ چرا که اگر این موضوع میان انسان ها به ویژه عشایر نباشد به یقین فعالیت های گوناگون اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی پیشرفت نمی کنند.

پاسداری از تمدن اسلامی بارز ترین ویژگی عشایر است

رییس جمهور کشورمان با بیان نکاتی پیرامون پاسداری از فرهنگ و تمدن اسلامی از سوی عشایر گفت: عشایر غیور کشور اسلامی ایران در طول تاریخ از فرهنگ و تمدن غنی اسلام با تمام وجود حفاظت و مقابله با دشمن ها داخلی و خارجی را از مهم ترین برنامه های خود قرار دادند.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی با تأکید بر گویش ها و سنت های گوناگون عشایر بیان داشت: فرهنگ ها در سایه زبانی و گویشی اقوام و عشایر تشکیل و به وجود آمدند.

دولت های غربی به دنبال انزوای عشایر هستند

رییس جمهور همچنین در ادامه سخنانش با اشاره به فعالیت های رژیم پهلوی علیه عشایر خاطرنشان کرد: در نظام رضا شاهی مخالفت و مبارزه با عشایر یکی از مهم ترین برنامه های است که دولت های غربی دنبال و تحقق آن را خواستار بودند.

وی با بیان این که از ویژگی بارز رضاشاه پهلوی دشمنی سرسختانه با عشایر بود، تأکید کرد: خلع سلاح و ایجاد تفرقه میان عشایر یکی از مهم ترین کارهایی است که رضاشاه آن را از دولت های غربی گرفت و به اجرا درآورد.

رییس جمهور به کشف حجاب رضا شاهی در دوران گذشته اشاره کرد و افزود: رضاشاه در اندیشه تغییر تمدن اسلامی و ایجاد فرهنگی غربی بود و کشف حجاب را یکی از گزینه های این طرح می دانست.

چادر زاده فرهنگ ایرانی اسلامی است

حجت الاسلام والمسلمین روحانی چادر را زاده تمدن ایرانی اسلامی دانست و با بیان این که رضا شاه در کشف حجاب زنان ناکام ماند، خاطرنشان کرد: یکی از تفکرات غلط و پوچ رضا شاه مبارزه و القای انزوای عشایر که از طریق خواستار ایجاد قدرت ملی و شاهنشاهی بود.

رییس جمهور با تأکید بر نقش عشایر در مقابله و مبارزه با رژیم بعث عراقی در جنگ تحمیلی اظهار داشت: عشایر غیور کشور به ویژه استان خوزستان پس از این که رژیم بعث عراق به مرز های ایران حمله ور شد با هر چه که در دست داشته به مقابله با ارتش تا دندان مسلح عراق کردند.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی در بخش دیگری از سخنانش تنوع قومی را فرصت بزرگ برای گسترش فعالیت های اقتصادی به ویژه در زمینه کشاورزی و دامپروری دانست و افزود: بیشتر درصد غذایی و اقتصادی کشور را عشایر در زمینه تولیدات کشاورزی تولید می کنند.

مبدأ نهضت اسلامی از ورود عشایر به این عرصه آغاز شد

وی با بیان این که یکی از دستاورد های انقلاب اسلامی ظهور و تشکیل فرهنگ ها است، تأکید کرد: عشایر یکی از مهم ترین آغاز گران نهضت اسلامی در دوران خفقان پهلوی به شمار می رود که به یقین پیروزی انقلاب مدیون جانفشانی های این قشر از مردم است.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی با اشاره به توانمندی های اقتصادی خوزستان، اظهار داشت: ورود و کار نیروی های غیر بومی در شرکت ها و واحد های تولید این استان یک امر عجیبی است که باید برای ان چاره ای اندیشید؛ چرا که با ورود این نیروها بومیان استان بیکار و به فقر اقتصادی دچار می شوند.

وی با تأکید بر این که دولت تبعیض قومی و نژادی برای عشایر نمی خواهد، تصریح کرد: بومیان استان خوزستان باید در شرکت ها و ارگان های دولتی و خصوصی استان خویش مشغول به فعالیت شوند.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی با بیان این که در برهه کنونی مبارزه با دشمنان در آبادانی کشور تجلی پیدا می کند، گفت: با گسترش فعالیت های گوناگون می توان چشم دشمن به ویژه استکبار جهانی را کور و به یقین سلب دخالت در امور کشور یکی از پیامد های این کار خواهد بود.

رییس جمهور همچنین خوزستان را مهد تمدن اسلامی شیعی عنوان کرد و افزود: دروازه تشیع خوزستان بوده و خواهد بود؛ چرا که مهد تمدن حقیقی اهل بیت عصمت و طهارت(ع) از همین نقطه وارد کشور ایران شد.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی بیان داشت: باید پرچم عظیم اسلام ناب محمدی و سیره علوی که امروز در جهات گوناگون در تفکر و اندیشه مردمان ایرانی موجود می زند در استان خوزستان به اهتزاز درآورده شود.

پویا ماندن خوزستان و ایران ضامن وجود رودخانه کارون است

وی با اشاره به رودخانه کارون خوزستان، ابراز داشت: سرزنده نگه داشتن رودخانه خروشان کاروان یعنی زنده ماندن ایران و استان خوزستان است.

رییس جمهور با بیان این که خوزستان با وجود نخبگان خویش توانایی بزرگ را دارد، گفت: نخبه بودن به معنی داشتن تحصیلات دانشگاهی و عالی نسیت بلکه هر کسی که توانایی فکری داشته باشد در زمره نخبگان به شمار می رود.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی سخن پایانی خود را به توسعه استان خوزستان اختصاص داد و افزود: در مصوبه های انجام شده برای توسعه و آبادانی خوستان گام های ویژه ای برداشته خواهد شد./9458/پ201/ج

 

ارسال نظرات