۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۸
کد خبر: ۱۹۵۰۸۸
مؤلف و پژوهشگر حوزوی مطرح کرد؛

مقابله با رژیم صهیونیستی محور مشترک وحدت در جهان اسلام

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل سیاسی و تاریخی با بیان اینکه مقابله با رژیم صهیونیستی محور مشترک وحدت در جهان اسلام است، از همه مسلمانان که در فکر احیای فرهنگ و اقتدار تمدن اسلامی هستند خواست که به پدیده وحدت شیعه و سنی توجه کنند.
حجت الاسلام محمد علي ليالي عضو هيات علمي پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامي

حجت‌الاسلام محمدعلی لیالی، کارشناس مسائل سیاسی و تاریخی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با تبریک میلاد مبارک پیامبر اکرم(ص) و هفته وحدت، بر توجه به نقاط مشترک بین مذاهب اسلامی و تأمل در سیره تاریخی معصومین‌(ع) و علمای اسلام در این زمینه تأکید کرد.

 
وی با بیان اینکه در ایام جشن و سرور میلاد نبی مکرم اسلام‌(ص)، تمام فرق و مذاهب از شیعه و سنی به شادمانی و سرور می‌پردازند غیر از جریان‌های سلفی و وهابی که اعتقادی به برنامه جشن و سرور و یا عزا و ماتم ندارند، خواستار حفظ وحدت بین مسلمانان شد.
 
سردبیر ماهنامه دانشجویی پرسمان در ادامه از انقلاب اسلامی ایران به عنوان منادی وحدت مسلمانان یاد کرد و افزود: مهم‌ترین و نهایی‌ترین پیام انقلاب اسلامی وحدت جهان اسلام و بازگشت به فرهنگ و تمدن اسلامی و تشکیل امت واحده اسلامی است و به تعبیر شهید آوینی «باید به دنبال تشکیل ارتش متحد اسلامی بود».
 
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی تفکر تقریب و وحدت را در همه دوران‌ها مورد نظر دانست و از سیدجمال الدین اسدآبادی، مرحوم کاشف الغطا، آیت‌الله بروجردی، امام خمینی‌(ره)، امام موسی صدر، شیخ شلتوت به عنوان بنیانگذاران معاصر وحدت و تقریب نام برد و گفت: بسیاری از علمای اهل سنت به پدیده وحدت و تقریب توجه داشته‌اند.
 
حجت‌الاسلام لیالی تأکید بر وحدت بین مسلمانان را سخن خدا، پیامبر اکرم‌(ص) و اهل بیت‌(ع) عنوان و تصریح کرد: مبانی فکری ما و جهان اسلام در بحث وحدت توجه به آیه شریفه «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ» است که بر پرهیز از تکثر و اختلاف تأکید دارد.
 
وی از انگلیس به عنوان دشمن اسلام که با اعتقاد تفرقه بینداز و حکومت کن، به اختلاف‌افکنی بین مسلمانان می‌پردازد نام برد و یادآور شد: هرجا جهان اسلام گرفتار تکثر و اختلاف شد و توانش به ضعف رسید، دنیای پلیدی‌ها و صهیونیسم و کفار بر مسلمانان تسلط یافتند.
 
وحدت در جهان اسلام از اندیشه‌های راهبردی است
 
این کارشناس مسائل سیاسی و تاریخی با بیان اینکه یکی از انگیزه‌های کارخانه فرقه‌سازی مذهبی و سیاسی انگلیسی‌ها در جهان اسلام تفرقه، ‌تکثر و جدایی است که مانع از اتحاد دنیای بزرگ اسلام می‌شود، به تجربیات مفید وحدت در دنیای معاصر اشاره کرد و در این زمینه اتحادیه اروپا را مثال زد.
 
وی با اشاره به به تجربه وحدت کشورهای اروپایی که سبب تشکیل اتحادیه اروپا شد، گفت: مجموعه کشورهای اروپایی که در اختلافات شدیدی به سر می‌بردند و جنگ جهانی اول و دوم محصول این اختلاف بود، در سال‌های پایانی قرن بیستم و آغاز قرن بیست و یک به این نتیجه رسیدند که برای جلوگیری از اختلاف‌ها، اتحادیه اروپا را تشکیل دهند.
 
حجت‌الاسلام لیالی در ادامه تجربه فروپاشی امپراتوری بزرگ عثمانی و اتحاد جماهیر شوروی را نشان از اختلاف و تفرقه دانست و افزود: امروز وحدت در جهان اسلام از اندیشه‌های راهبردی و ضروری است؛ جهان اسلام و کشورهای اسلامی برای هویت خودشان چاره‌ای جز وحدت، همدلی و همراهی ندارند.
 
وی در ادامه از جریان‌های تکفیری و وهابیت و جریان سلفی‌گری به عنوان مخالفان وحدت نام برد و گفت:‌ بسیاری از فتنه‌هایی که امروز در جهان اسلام اتفاق می‌افتد محصول جریان تکفیری است که هیچ‌کس را قبول ندارند و همه را کافر می‌دانند.
 
شبکه‌های شیعی افراطی کپی برابر اصل جریان‌های وهابی
 
این محقق و پژوهشگر حوزوی با بیان اینکه جهان اهل سنت خطر جریان سلفی‌گری و وهابیت را در مقابل خود می‌بیند، خطر جریان‌های افراطی شیعی که با گرایش به غلو و مانند آن به وجود آمده‌اند و مبدأ، مقصد و پایگاه آنها نیز خارج از کشور است را گوشزد کرد و از برخی شبکه‌های افراطی ماهواره‌ای شیعی به عنوان کپی برابر اصل جریان‌های وهابی نام برد.
 
وی گفت: این شبکه‌ها در غرب آزاد هستند و سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی غرب از آنها حمایت می‌کند، عجیب است در غربی که شبکه‌های العالم، پرس تی وی و جام جم را فیلتر می‌کند، بسیاری از شبکه‌های افراطی و تندرو که ثمره‌ای جز توهین به مقدسات شیعه و سنی ندارند آزاد هستند.
 
حجت‌الاسلام لیالی اظهار کرد: در دورانی که کشورهای اسلامی تحت اشغال کفار و صهیونیسم و صلیبی‌ها هستند، شیعیان و اهل سنت نباید اجازه توهین به مقدسات را به این گروه‌های افراطی و تندرو بدهند و باید بدانند که کافران حق سلطه و برتری بر جهان اسلام را ندارند.
 
وی از اینکه در جهان اسلام اختلاف جزئی بزرگ شده و دشمنان بزرگ و کوچک رها شده‌اند ابراز تأسف کرد و گفت: امروز به برکت نفس قدسی امام راحل و مجاهدت مجاهدان و شهیدان از دنیای تشیع و اهل سنت، جهان اسلام با پدیده‌ای به نام بیداری اسلامی، بیدار شده و عالمان و فرهیختگان شیعه و سنی به این نکته رسیده‌اند که باید به اسلام بازگشت.
 
بیداری اسلامی بازیابی قدرت و هویت جهان اسلام
 
این استاد حوزه و دانشگاه، پدیده بیداری اسلامی را سبب بازیابی قدرت و هویت جهان اسلام دانست و با بررسی وضعیت امروز جهان اسلام بعد از بیداری اسلامی، گفت: مسلمانان در بسیاری از کشورهای اسلامی علیه یکدیگر می‌جنگند و در هیچ کدام علیه کفار نمی‌جنگند.
 
وی تصریح کرد: اختلاف مسلمانان علیه یکدیگر از یک سو و تضعیف گروه‌ها و جریان‌های اسلامی از سوی دیگر، یعنی پدیده فروپاشی قدرت جهان اسلام و تجزیه آن که در نهایت به از بین رفتن بیداری اسلامی خواهد انجامید.
 
حجت‌الاسلام لیالی با اشاره به دشمنی‌های آمریکا و صهیونیسم با مسلمانان یادآور شد: آنان می‌دانند که جهان اسلام نباید بیدار شده و به قدرت و هویت خود بازگردد، از این‌رو می‌بینیم در تمام این کشورها گرچه نیروهای داخلی می‌جنگند اما سیاستگذاری‌ها، طرح‌ها، برنامه‌ها و تسهیلات و امکانات از سوی صهیونیسم تأمین می‌شود.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود با طرح این سؤال‌ها که وحدت شیعه و سنی در چه چیزی است، ملاک‌ها و معیارهای وحدت کدامند، آیا وحدت به معنای سنی شدن شیعیان یا شیعه شدن اهل سنت است، گفت: طبیعتا هیچ‌کس در اندیشه وحدت شیعه و سنی به دنبال این تفکر نیست.
 
این کارشناس مسائل سیاسی و تاریخی، وحدت را حول محور اشتراک‌‌ها مورد نظر دانست و تأکید کرد: در بسیاری از مسائل اعتقادی، اخلاقی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی،‌ تجاری، داد و ستدها و بسیاری از پدیده‌های دیگر، کشورهای اسلامی می‌توانند به وحدت برسند.
 
وی محوریت قبله واحد، قرآن، سنت و سیره پیامبر اکرم‌(ص)، روش‌های اداری حاکمیتی پیامبر و اندیشه‌های نبوی، سیره اخلاقی و اجتماعی پیامبر همچون مبارزه با ظلم و دفاع از مظلوم را مورد نظر قرار داد و خواستار توجه به اندیشه شورا و مشورت در جهان اسلام، توجه به علوم و معارف عمیق اهل بیت‌(ع)، توجه به دستاوردهای علمی و فرهنگی و تمدنی جهان اسلام و مهمتر از همه وحدت بر محوریت دشمن مشترک شد.
 
حجت‌الاسلام لیالی با بیان اینکه مقابله با آمریکا و اسرائیل و دست نشانده‌های آنها محور مشترک وحدت در جهان اسلام اعم از شیعه و سنی است، گفت: باید دقت کرد که در اندیشه وحدت بین شیعه و سنی، با دشمن خارجی قوی، زرنگ و هوشیاری مواجه هستیم.
 
مدیریت جریان‌های افراطی در دست استعمار و استکبار
 
وی ادامه داد: متأسفانه از یک طرف آمریکا، انگلیس، صهیونیسم و دیگر کشورهای متخاصم اجازه نمی‌دهند جهان اسلام به وحدت برسد و از سوی دیگر بخشی از جریان‌های روشنفکری، التقاطی و سکولار و غرب گرا به بهانه‌های مختلف از یکی شدن جهان اسلام جلوگیری می‌کنند.
 
سردبیر ماهنامه پرسمان گفت: جریان‌های تحجر، واپس‌گرا و عقب‌مانده‌ای که از اسلام برداشت صحیحی ندارند، با عنوان فرقه‌گرایی به طرح مباحثی همچون ناسیونالیسم، جهان عرب و جهان عجم می‌پردازند و با دامن زدن به مسائلی همچون قومیت‌گرایی مانع از اندیشه وحدت می‌شوند.
 
وی ابراز کرد: جهان اهل سنت با پدیده‌ای به نام وهابیت متحجر سلفی روبه‌رو است که از تمام معارف اسلام تنها خراب کردن قبور را می‌داند و در مقابل برخی از جهان تشیع با داشتن این همه معارف عمیق چیزی جز قمه‌زنی را نمی‌دانند و تمام معارف اسلام را در تقریب قبور و تمام معارف تشیع را در پدیده‌ای مانند قمه‌زنی خلاصه می‌کنند که این دو لبه قیچی در دست استعمار است.
 
حجت‌الاسلام لیالی با بیان اینکه مدیریت جریان‌های افراطی در دست استعمار و استکبار است، از همه مسلمانان و دردمندانی که به فکر احیای فرهنگ و تمدن دینی و اقتدرا اسلامی هستند خواست که به پدیده وحدت شیعه و سنی توجه کنند.
 
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی خاطرنشان کرد:‌ راهی را که حضرت روح الله آغاز کرد و با دست با کفایت مقام معظم رهبری و همه عالمان متعهد شیعه و سنی ادامه یافت باید ادامه داده و جامعه آرمانی پیشرفته‌ای را از دنیای اسلام ارائه دهیم./920/ت301/ج
ارسال نظرات