۲۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۷
کد خبر: ۱۹۵۲۳۵

آمریکا برای حفظ منافعش به مصر باز می گردد

خبرگزاری رسا ـ با برگزاری همه پرسی قانون اساسی در این کشور، به نظر می رسد آمریکا قصد دارد ارسال کمک های مالی به دولت انتقالی مصر را از سر بگیرد.
آمريکا

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا؛ شبکه خبری یورونیوز گفت: دولت آمریکا که سه ماه قبل بخش عمده ای از کمک های مالی به مصر را متوقف کرد، حالا با برگزاری همه پرسی قانون اساسی در این کشور، به نظر می رسد که قصد دارد ارسال کمک های مالی به دولت انتقالی مصر را از سر بگیرد.


گفتنی است دولت آمریکا سالانه به میزان حدود یک میلیارد و سیصد میلیون دلار به مصر کمک می کرد که قسمت عمده ای از آن به ارتش این کشور می رسید.


بر اساس قوانین آمریکا در صورتی که «دولت قانونی» کشوری به وسیله کودتا سرنگون شود، کمک های دولتی به آن کشور متوقف می شود. البته دولت آمریکا اقدام ارتش مصر در سرنگونی دولت محمد مرسی را کودتا نخوانده است و حتی به طور تلویحی از این اقدام ارتش دفاع کرده بود.


استیون کوک، از شورای روابط خارجی ایالات متحده می گوید: دموکراسی و تغییرات دموکراتیک، روندی طولانی است. این روشن است که شرایط مصر به گونه ای نیست که ما امیدوار باشیم که دموکراسی در آن حاکم خواهد شد. با وجود این مساله، آمریکا همچنان منافع استراتژیکی در مصر دارد و به همین دلیل دولت حاکم در آمریکا تصمیم گرفته است که گامی به جلو بردارد و به همکاری با مصر ادامه بدهد.


او اضافه می کند: مشکلی که هم اکنون مصر گرفتار آن شده است، مشکلی است که خود مردم این کشور ایجاد کرده اند.


اشتفان گروبه، گزارشگر یورونیوز از واشنگتن می گوید: این سخن زده می شود که دولت اوباما مردم مصر را در روند رسیدن به دموکراسی ناامید کرده است. ادامه ارسال کمک های مالی به مصر به معنی تلاش آمریکا برای حفظ باقیمانده قدرت تاثیرگذاری این کشور در مصر است. کشوری که پرجمعیت ترین کشور عربی است.
/1421/1409/ح

ارسال نظرات