۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۳
کد خبر: ۱۹۵۵۱۶
آیت الله طباطبایی نژاد:

سبک زندگی متأثر از فرهنگ جامعه است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان، سبک زندگی را متأثر از فرهنگ جامعه دانست و گفت: جهان بینی افراد در سبک زندگی آن ها مؤثر است.
آيت الله سيد يوسف طباطبايي امام جمعه اصفهان

آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، گفت: زیر بنای سبک های متعدد زندگی جهان بینی های مختلف افراد است.

آیت الله طباطبایی نژاد با اشاره به این که سبک زندگی بر اساس هدف هر شخص از زندگی تعریف می شود، خاطرنشان کرد: سبک زندگی روشی است که انسان برای رسیدن به یک هدف انتخاب و از آن استفاده می کند.

وی هدف اسلام از زندگی را عزت و سعادت و سربلندی دانست و افزود: دستورات اسلام برای زندگی به گونه‌ای است که در تمامی زمینه‌های زندگی بهترین منش‌ها، رفتار‌ها و معیارها را بدون محدودیت زمانی یا اقلیم جغرافیایی ارائه داده است.

وی تفاوت سبک زندگی ها را به خاطر تفاوت تفکر ها دانست و  تصریح کرد: هر کسی برای رسیدن به عزت و سربلندی سبک و روشی را در زندگی انتخاب می کند که این انتخاب به نوع جهان بینی افراد و تعریف آن ها از عزت و سعادت بستگی دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: بعضی ها همه سعادت را در معنویات می دانند و معتقدند اگر انسان روحش تقویت شود دیگر در اوج سعادت است، مثل مرتاضین هند که این روش را دنبال می کنند و به مراحلی نیز می رسند و این روش حتی ممکن است منتهی به آزار جسم و زندگی سخت هم شود، اگر ما سعادت را در این روش ببینیم سبک زندگی مان مشابه سبک زندگی مرتاضین می شود.

وی با اشاره به سبک زندگی مادی گرایان گفت: گروه دیگری از انسان ها سعادت را در مادیات می جویند و پول و مادیات را شاکله اصلی زندگی و اجتماع می دانند و این شامل افرادی می شود که حتی ممکن است مسلمان هم باشند ولی چون مبنای فکری شان به این صورت تغییر یافته است به هر طریقی این روش زندگی را دنبال می کنند.

وی سبک زندگی اسلامی را جامع الاطراف دانست و تصریح کرد: اسلام در عین حالی که به معنویات اهمیت بالایی می دهد در خصوص همه ابعاد زندگی از جمله ازدواج و شهوت طلبی مشروع، اقتصاد، جهاد و روابط اجتماعی دستورات و تأکیدات فراوانی دارد.

آیت الله طباطبایی نژاد، اصلاح سبک زندگی در خانواده را اولین گام برای تحقق سبک زندگی اسلامی در جامعه دانست و گفت: هر چه خانواده از نظر آگاهی، اخلاق، تعهد و عاطفه از کیفیت بالاتری برخوردار باشد و به نیازهای اعضای خود به طور منطقی پاسخ دهد، آنها در برخورد با مشکلات کمتر دچار آسیب خواهند شد و کمتر به هنجارشکنی اجتماعی سوق خواهند یافت.

وی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در سال های پس از انقلاب بارها بر این مهم تأکید فرمودند، که مطرح شدن این موضوع به صورت جدی در سفر ایشان در سال 91 به خراسان شمالی کلید خورد و در مورد سبک زندگی اسلامی مطالب ارزشمندی بیان فرمودند.

عضو مجلس خبرگان رهبری، با بیان این مطلب که توصیه های آیت الله خامنه ای برای جوامع اسلامی به خصوص جامعه ایرانی ما که قدم به قدم به سمت سبک زندگی غربی جلو رفته است مفید و قابل استفاده است، گفت: همه مسؤولان دینی و فرهنگی جامعه و همه خانواده ها باید به این امر مهم توجه جدی داشته باشند.

آیت الله طباطبایی نژاد در پایان تأکید کرد: زنگ خطر از طرف رهبر معظم انقلاب زده شده است و راهکار های اصولی و بنیادی از طرف این دلسوز جامعه ارائه شده است لیکن حال نوبت به مسؤولان جامعه به خصوص نخبگان، دانشگاهیان و حوزویان و همچنین خانواده های ایرانی است که کمر همت را ببندند و آماده جهاد علمی و عملی در این راه باشند، تا این امر مهم به خوبی تحقق پیدا کند./939/ت302/ب

ارسال نظرات