۰۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۶
کد خبر: ۱۹۵۷۰۹

برنامه‌های حرم حضرت معصومه در ایام معصومیه تشریح شد

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی آستانه مقدسه حضرت معصومه(س) با تشریح برنامه‌های حرم کریمه‌ اهل‌بیت(ع) در ایام معصومیه، از برگزاری موزه قرآنی در این ایام خبر داد و گفت: در موزه قرآن حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(ع) نیز قرآن‌های مختلفی همانند قرآن هم عصر امام رضا(ع)، ‌قرآن 125 کیلوگرمی دوره قاجار و انواع مختلف قرآن به خط ایرانی، هندی، پاکستانی، خاورمیانه به نمایش گذاشته می‌شود.
پياده روي بين الحرمين قم در اربعين حسيني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام مهدی احمدی، معاون فرهنگی آستانه مقدسه حضرت معصومه(س) ظهر امروز در نشست خبری به تشریح برنامه‌های حرم کریمه‌ اهل‌بیت(ع) در ایام معصومیه پرداخت.

وی افزود: از پنجم تا بیست و یک بهمن ماه به مدت هفده روز ایام معصومیه بوده و در این ایام حضرت معصومه(س) وارد شهر قم شدند.

معاون فرهنگی آستانه مقدسه کریمه اهل‌بیت(ع)، با اشاره به شخصیت والا و گرامی حضرت معصومه(س)، اظهار داشت: امام موسی کاظم(ع) درباره حضرت معصومه(س) می‌فرمایند «فداها ابوها»، که این خود نشانگر منزلت و شأن ایشان است.

وی ادامه داد: ما در کنار بانویی زندگی می‌کنیم که زائران ایشان بهشتی شمرده شده و در روایتی آمده «حضرت معصومه در قیامت می‌توانند تمام شیعیان را شفاعت کنند».

حجت‌الاسلام احمدی پایه‌گذاری حوزه علمیه را از برکات ورود کریمه اهل‌بیت(ع) به قم دانست و بیان داشت: در طول تاریخ کنار مرقد این بانوی گرامی علمای بزرگی سکنی گزیده و به نشر معارف الهی پرداختند، از این‌رو نشر فرهنگ شیعه مدیون حضرت معصومه(س) است.

معاون فرهنگی آستانه مقدسه کریمه اهل‌بیت(ع) در ادامه به تبیین و تشریح برنامه‌های حرم مطهر در ایام معصومیه پرداخت و گفت: پنجم بهمن ماه شاهد برگزاری مراسم حرکت نمادین کاروان حضرت معصومه(س) به سمت حرم خواهیم بود، این برنامه از ساعت 7:30 با حضور تولیت آستانه، مسؤولان استانی و خطبه خوانی خادمان در شبستان امام خمینی(ره) آغاز و در ساعت 8:30 نیز در میدان معصومیه(س) جشن بزرگی برگزار می‌شود.

وی یاد آور شد: در ساعت 9:30 نیز کاروان نمادین از میدان معصومیه به سمت حرم حرکت کرده و با عبور از میدان شهید سعیدی، چهار راه غفاری، میدان شهید مطهری، پل معصومیه، میدان بزرگ امام خمینی(ره) و میدان آستانه به صحن امام رضا(ع) می‌رسند، در بین مسیر نیز مداحان به مداحی می‌پردازند.

حجت‌الاسلام احمدی برپایی ایستگاه‌های صلواتی، توزیع شاخه گل و پرچم منقش به نام حضرت معصومه(س) را از دیگر برنامه‌های حرم برای روز پنجم بهمن ماه برشمرد و خاطرنشان کرد: کاروان نمادین حضرت معصومه(س) ساعت 11:15 به حرم مطهر می‌رسد که برنامه‌ این روز با گل باران ایوان آیینه و ضریح مطهر، مداحی میرداماد به پایان می‌رسد، میدان آستانه نیز با همکاری حرم مطهر و شهرداری تزیین می‌شود.

وی افزود: با توجه به مصادف شدن ایام معصومیه با دهه فجر نیز مسابقه کتاب‌خوانی «فروغی از کوثر» به صورت ملی برگزار می‌شود و متن این کتاب افزون‌بر نمایش در سایت حرم در فروشگاه‌ها نیز عرضه می‌شود.

معاون فرهنگی آستانه مقدسه کریمه اهل‌بیت(ع)، برگزاری مسابقه گنج یابی، پیامک ویژه دانش آموزان و زمزمه معرفت را از دیگر برنامه‌های حرم مطهر در ایام معصومیه برشمرد و یادآور شد: هر روز یک ساعت و نیم قبل از نماز مغرب برنامه زمزمه معرفت در شبستان امام خمینی(ره) برگزار می‌شود، همچنین در این ایام مبلغان به عنوان سفیران کریمه به مدارس اعزام می‌شوند.

وی یادآور شد: برگزاری جشن‌های تکلیف، جشن‌های مختلف دهه فجر، تورهای حرم گردی به سه زبان فارسی، عربی،‌ انگلیسی، خیمه‌‌های معرفت ویژه دانش آموزان و جشن انقلاب با همکاری سایر نهاده‌‌ها در مجتمع مریم ویژه دانش آموزان از دیگر برنامه‌های ایام معصومیه است.

حجت‌الاسلام احمدی برگزاری محافل مختلف برای زائران غیر ایرانی به زبان‌های عربی و اردو را از دیگر برنامه‌های ایام معصومیه خواند و گفت: برگزاری جنگ بزرگ کودک، مراسم ویژه بانوان، همایش فعالان حوزه بین‌الملل، افتتاح موزه قرآن و دوره‌ حضرت معصومه شناسی(س) از دیگر برنامه‌های حرم مطهر در ایام معصومیه است.

وی ادامه داد: در موزه قرآن حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(ع) نیز قرآن‌های مختلفی همانند قرآن هم عصر امام رضا(ع)، ‌قرآن 125 کیلوگرمی دوره قاجار و انواع مختلف قرآن به خط ایرانی، هندی، پاکستانی، خاورمیانه ای به نمایش گذاشته می‌شود.

حجت‌الاسلام روح الله فاطمی نسب، مدیر امور رسانه و اطلاع رسانی حرم مطهر حضرت معصومه(س) نیز در سخنانی بر حضور گسترده مردم در پیاده‌روی کاروان نمادین کریمه اهل‌بیت(ع) تأکید کرد و گفت: برای نخستین بار برنامه حرکت نمادین کاروان حضرت معصومه(س) در سالروز ورود این بانوی گرامی به شهر مقدس قم به صورت مستقیم از سوی شبکه استانی نور و به احتمال قوی برخی از شبکه‌های ملی پخش می‌شود./993/پ202/ن

ارسال نظرات