۰۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۳
کد خبر: ۱۹۵۸۰۸
آیت‌الله حسینی بوشهری:

جدا ناپذیر بودن دین از سیاست سنگ بنای اندیشه سیاسی امام است

خبرگزاری رسا ـ آیت‌الله حسینی بوشهری با بیان این‌که امام خمینی(ره) از مردان تاریخ ساز جهان اسلام بودند، گفت: امام راحل به رابطه دین و سیاست سخت معتقد بودند، در تمام سخنان خویش این موضوع را بیان می‌کردند و با افرادی که دین و سیاست را از یک‌دیگر جدا می‌دانستند سخت مقابله کرده و بر آن‌ها می‌تاختند.
سخنراني آيت الله بوشهري در نخستين جشنواره بين‌المللي امام خميني(ره) در مدرسه عالي دارالشفاء

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور پیش از ظهر امروز در نخستین جشنواره بین‌المللی امام خمینی(ره) که با حضور طلاب و علما در سالن اجتماعات مدرسه دارالشفاء برگزار شد، گفت: با استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران به وسیله امام راحل در صحنه اجتماعی موضوع اندیشه سیاسی در اسلام حرکت بیشتری به خود گرفت.

وی ادامه داد: البته اندیشه سیاسی اسلام از زمان اهل‌بیت(ع) بیان می‌شد، ولی با استقرار این نظام الهی از سوی امام خمینی(ره) بیان اندیشه سیاسی سرعت بیشتری گرفت، البته در طول تاریخ به سبب خفقانی که وجود داشته علما نتوانستند نقش آفرینی بسیار مناسبی در مباحث سیاسی داشته باشند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان این‌که در قانون اساسی اسلامیت و جمهوریت به عنوان الگوی نظام سیاسی کشور بیان شده است، خاطرنشان کرد: خبرگان رهبری قوانین را بر اساس اندیشه اسلام تدوین کردند.

وی افزود: امام خمینی(ره) معتقد بودند اندیشه سیاسی از دو بخش الهی و غیر الهی تشکیل شده است، در تعبیر اندیشه الهی با چنین مضمونی می‌فرمایند «اگر تلاش مدیران، رهبران و اصلاح طلبان در جهت معنویت و مصالح مردم باشد این سیاست الهی است ولی اگر نقطه مقابل آن باشد سیاست شیطانی است».

آیت‌الله حسینی بوشهری با تأکید بر این‌که امام راحل با توجه به آیات و روایات اندیشه سیاسی را به عنوان راهنمای بشر می‌دانستند، اظهار داشت: امام راحل فقیه، متکلم، فیلسوف، عارف و سیاست‌مدار بودند، ایشان تمام جنبه‌‌های یک شخصیت تأثیرگذار را داشتند و از مردان تاریخ ساز جهان اسلام بودند.

وی یادآور شد: امام راحل به رابطه دین و سیاست سخت معتقد بودند، در تمام سخنان خویش این موضوع را بیان می‌کردند و با افرادی که دین و سیاست را از یک‌دیگر جدا می‌دانستند سخت مقابله کرده و بر آن‌ها می‌تاختند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به این‌که قبل از انقلاب اسلامی حتی در حوزه‌های  علمیه برخی از حوزویان معتقد بودند که گویا حقیقتا دین از سیاست جدا است، گفت: امام خمینی(ره) این اندیشه را شکسته و فرمود «دین ما عین سیاست ما است»، سنگ بنای تفکر امام امت این بود که دین از سیاست جدا نیست و کسی که بخواهد دین را محدود کند با قرآن ستیز کرده است.

وی تصریح کرد: عدالت، استقلال، مردم سالاری، قانونمندی، وحدت، آزادی و مصلحت اجتماعی از دیگر سنگ بناهای تفکر امام خمینی(ره) بود، ‌ایشان معتقد بودند که حکومت برای رساندن جامعه به عدالت است و سعادت بشر نیز در پرتوی عدالت است.

آیت‌‌الله حسینی بوشهری درباره دیدگاه امام راحل درباره استقلالیت کشور، آزادی و وحدت، خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) معتقد بودند که کشور نباید وابسته باشد و کسی آقا بالاسر این مملکت باشد.

وی افزود: امام راحل درباره وحدت نیز معتقد بودند که انقلاب اسلامی ما بر اساس اتحاد و وحدت به پیروزی رسیده و این اتحاد باید همیشه در جامعه وجود داشته باشد؛ مصلحت نیز از شاخصه‌های مهم اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) بود، ایشان معتقد بودند «کارگزاران حکومت حق ندارند براساس نظر شخصی خود اعمال نظر کنند، بلکه باید براساس مصالح نظام سخن بگویند».

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور درباره اندیشه سیاسی امام راحل نسبت به برقراری ارتباط با دیگر کشورها، گفت: امام خمینی(ره) معتقد بودند که نباید دور کشور حصار ایجاد کرد، بلکه باید با تمام دنیا ارتباط داشت، البته یکی از مسائل سیاست خارجی ما دفاع از مظلومان و محرومان است و اندیشه سیاسی اسلام نمی‌پذیرد که ما نسبت به دیگران بی‌توجه باشیم./993/پ202/ج

 

ارسال نظرات