۰۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۸
کد خبر: ۱۹۵۸۱۵
در قم؛

نخستین جشنواره بین‌المللی امام خمینی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نخستین جشنواره بین‌المللی امام خمینی(ره) ویژه اندیشه سیاسی اسلام پیش از ظهر امروز با حضور پرشکوه طلاب، روحانیان، علما و اقشار مختلف مردم در سالن اجتماعات مدرسه دارالشفا برگزار شد.
اولين جشنواره بين المللي امام خميني(ره) - انديشه سياسي اسلام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نخستین جشنواره بین‌المللی امام خمینی(ره) ویژه اندیشه سیاسی اسلام پیش از ظهر امروز با حضور پرشکوه طلاب، روحانیان، علما و اقشار مختلف مردم در سالن اجتماعات مدرسه دارالشفا برگزار شد.

بر اساس این گزارش،‌ در این مراسم افزون‌بر سخنرانی حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی، از مراجع تقلید، آیت‌الله حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور نیز به ایراد سخن پرداخت.

حجت‌الاسلام مهاجرنیا، مسؤول دبیر خانه انجمن‌های علمی حوزه، حجت‌الاسلام سید باقری، دکتر مسعود پورفرد، رابرت گلیو، استاد شیعه شناسی دانشگاه اگستر انگلستان از دیگر سخنرانان نخستین جشنواره بین‌المللی امام خمینی(ره) بودند.

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام باقری، دبیر جشنواره امام خمینی(ره) به ارائه گزارشی از این جشنواره پرداخت و گفت: این جشنواره تلاش دارد تا اندکی از همت و تلاش والای افرادی که در عرصه سیاسی اسلام فعالیت می‌کند را نشان دهد.

وی ادامه داد: عمق بخشی به اندیشه نظام جمهوری اسلامی و بیان دغدغه‌های مقام معظم رهبری در توجه به مسائل سیاسی اسلام بخشی از اهداف این جشنواره است که به همت انجمن مطالعات حوزه و همکاری دیگر نهادها‌ برگزار شده است.

دبیر نخستین جشنواره بین‌المللی امام خمینی(ره) رصد و ارزیابی اندیشه سیاسی اسلام را از اهداف برگزاری این جشنواره دانست و گفت: تشویق محققان و اندیشمندان برای مطالعات سیاسی اسلام، زمینه سازی و ایجاد فرصت برای ارتقاء اندیشه سیاسی اسلام از دیگر اهداف این جشنواره است.

وی کمک به تحول و کارکرد نقش علوم انسانی در فرآیند سیاست‌گذاری، عمق بخشی به تعلیمات حوزه و دانشگاه در زمینه تولید علم و فرهنگ سازی، بیان توانمندی حوزه‌ها و دانشگاه‌ها در زمینه علوم اسلامی و انسانی، کمک به باز اندیشی دانش سیاسی اسلام، تقویت روحیه تحقیق در میان پژوهشگران، گسترش فرهنگ نگارش و اندیشه سیاسی اسلام را از دیگر اهداف نخستین جشنواره بین‌المللی امام خمینی(ره) برشمرد.

حجت‌الاسلام باقری با بیان این‌که متأسفانه برخی از اندیشه‌های غرب وارد حوزه تمدن اسلامی شده است، خاطرنشان کرد: امروزه شبهه افکنی بسیار زیاد است، اندیشه خطرناک تکفیری نیز از اندیشه‌های است که جهان اسلام را تهدید می‌کند و این افراد به نام اسلام و مسلمان انسان‌های بی‌گناه را سر می‌برند.

وی تصریح کرد: از جمله دغدغه‌های این جشنواره بازخوانی اندیشه سیاسی اسلام، اندیشه سیاسی امام راحل و معرفی آن به جهان اسلام است، ما اگر بتوانیم اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) را به جهان اسلام معرفی کنیم کار بزرگی را انجام دادیم.

دبیر نخستین جشنواره بین‌المللی امام خمینی(ره) با تأکید بر این‌که اندیشه سیاسی امام راحل حتی برای حوزه‌های علمیه نیز به صورت کامل معرفی نشده است، بیان داشت: ما سعی کردیم تا با برگزاری این جشنواره بتوانیم به نیازهای حوزه جهت داده، ارتباط و تعامل اثر بخشی با پژوهشگران داشته باشیم.

وی یادآور شد: برای برگزاری این جشنواره بیش از دو سال برنامه‌ریزی شده است و از زمان فراخوان جشنواره اندیشه سیاسی اسلام تاکنون بیش از دویست و پنجاه اثر ویژه به دست ما رسیده که در سه مرحله مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

در پایان نیز کتاب «اندیشه سیاسی امام راحل، سیاست به مثابه صراط» نوشته ابراهیم برزگر، «فلسفه سیاسی اسلام» نگارش حجت‌الاسلام محسن رضوانی و کتاب «جامعه شناسی سیاسی ایران مبتنی بر کنش ارتباطی» نوشته حجت‌الاسلام محمود شفیعی به عنوان آثار برتر شناخته شدند.

حجت‌الاسلام غلامرضا بهروز لک با اثر «جهانی شدن و اسلام سیاسی در ایران»، علی شیرخانی با کتاب «آزادی از نگاه اسلام شیعی»، علیرضا صدرا نویسنده کتاب «علم مدنی فارابی»، حجت‌الاسلام منصور میراحمدی با اثر «نظریه مردم سالاری دینی»، حجت‌الاسلام سید جواد ورعی به دلیل نگارش کتاب «بررسی فقهی اصل در روابط خارجی دولت اسلامی» و احمدرضا یزدانی مقدم با کتاب «انسان شناسی و پیامدهای آن در اندیشه سیاسی هابز و علامه طباطبایی» هم به عنوان آثار شایسته مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفتند.

شایان ذکر است،‌ در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین غرویان، دلبری شهردار قم، استاد یوسف الکتانی (برادرزاده مرحوم سلیمان الکتانی نویسنده معروف مسیحی) و دکتر بدیع ابو جودة از اندیشمندان مسیحی لبنانی حضور داشتند.

گفتنی است، نخستین جشنواره امام خمینی(ره) با مشارکت مرکز اسناد انقلاب اسلامی، دانشکده صدا و سیمای قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، دانشگاه ادیان و مذاهب، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)، جامعه المصطفی العالمیه، شهردار قم، انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه، انجمن خدمات فرهنگی ایرانیان و معاونت بین‌‌المللی حوزه‌های علمیه صورت گرفته بود./993/پ202/ن

ارسال نظرات