۰۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۷
کد خبر: ۱۹۵۸۴۱
استاد حوزه و دانشگاه مطرح کرد:

فلسفه سبک زندگی اسلامی برای مردم تبیین شود

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره)، خواستار تبیین فلسفه سبک زندگی اسلامی برای مردم شد و گفت: سعادت دنیا و آخرت با رعایت سبک زندگی اسلامی تأمین می‌شود.
حجت الاسلام دکتر رحيم ميردريکوندي

حجت‌الاسلام رحیم میردریکوندی، استاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، فرهنگ تجمل‌گرایی و مصرف‌گرایی را زمینه‌ساز تضعیف ریشه‌های بنیان خانواده، افزایش طلاق و به وجود آمدن فساد دانست و بر رعایت سبک زندگی اسلامی تأکید کرد.

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه رعایت سبک زندگی اسلامی تأمین کمال و سعادت دنیا و آخرت را به دنبال دارد، گفت: در حال حاضر با سبک زندگی مطلوب فاصله بسیار است که باید از سبک زندگی موجود حرکت کرده و به سمت سبک زندگی مطلوب گام برداریم.

 

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) با بیان اینکه سبک زندگی اسلامی از کوچک‌ترین رفتارها تا بزرگ‌ترین آنها را شامل می‌شود، در بیان مصادیق سبک زندگی اسلامی، رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، بازار اسلامی و فراهم شدن منازل مسکونی برای مردم را مثال زد.

 

وی افزود: دین مبین اسلام بیشترین توصیه را به نظم دارد و حتی دشمنان ما هم به نظم اسلامی عمل می‌کنند، اما به راحتی از چراغ قرمز رد می‌شویم، روبه‌روی منزل مردم و روبه‌روی پل پارک می‌کنیم و حتی تذکری هم که داده شود به جای معذرت‌خواهی ناراحت می‌شویم.

 

حجت‌الاسلام میردریکوندی ادامه داد: منزل مسکونی بسیاری در سراسر کشور خالی است، اما جوانان به سبب نداشتن منزل ازدواج نمی‌کنند و یا بازار اسلامی که از نظر سبک زندگی باید بازاری باشد که از هر صد معامله در یک معامله هم غش و دروغ صورت نگیرد، اینگونه نیست.

 

وی با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد:‌ امروز که با پایه‌گذاری حکومت اسلامی، اسلام در عمل مطرح شده و علوم انسانی اسلامی جان تازه‌ای گرفته است، به سبک زندگی اسلامی بیش از گذشته بها دهیم و فلسفه اسلامی و حکمت نظام اسلامی را در این‌باره تبیین کنیم.

 

استاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) گفت: پس از گذشت بیش از سی سال از انقلاب اسلامی، همه بزرگان اعلام کرده‌اند که هنوز در اجرا و پیاده کردن اسلام عملی به نقطه مطلوب و نهایی نرسیده‌ایم و در حال حرکت به طرف این ایستگاه نهایی هستیم.

 

وی یادآور شد: گرچه در کشورهای غربی گاهی اوقات عملی که انجام می‌گیرد فی نفسه درست است اما حسن فاعلی عمل زیر سؤال است، آیا این عمل را چون خداوند فرموده انجام می‌دهند و یا نه چون می‌خواهند بهتر زندگی کنند، که باید نفس عمل آنها نیز مورد بررسی قرار گیرد.

 

حجت‌الاسلام دریکوندی با بیان اینکه غربی‌ها براساس مطالعات دقیقی که در منابع اسلامی داشته‌اند به این امر پی برده‌اند که حقیقت محض در دین اسلام است از این‌رو قوانین آن را اجرا می‌کنند اما نامش را نمی‌برند، تصریح کرد: تمامی احکام اسلامی ریشه در واقعیت دارد.

 

وی رعایت نظم و بهداشت را سبب فراهم شدن زندگی آرام برای انسان‌ها دانست و افزود: با رعایت سبک زندگی اسلامی کمال و سعادت دنیوی و اخروی تأمین می‌شود؛ اگر آرامش و سلامتی لازم را نداریم از علت‌های آن عدم رعایت مطلوب سبک زندگی اسلامی است./920/ت302/ن

ارسال نظرات