۰۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۸
کد خبر: ۱۹۵۸۴۷
حجت الاسلام زائری:

اساس کار فرهنگی شناسایی اقتضائات مخاطب است

خبرگزاری رساـ حجت الاسلام زائری در دوره آموزشی سنگر اجتماعی، اساس کار فرهنگی را شناسایی اقتضائات مخاطب دانست.
حجت الاسلام زائري
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمد رضا زائری، کارشناس مسائل فرهنگی در دوره آموزشی سنگر اجتماعی عاشوراییان که به منظور تربیت افسران جنگ نرم عصر امروز در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد، گفت: اساس و مبنای کار فعالان فرهنگی کشور که همان دعوت به سوی خدا، ابلاغ رسالت الهی، مقابله با توطئه دشمن، تربیت و انسان سازی است یکی است لیکن تحقق این اهداف در هر زمان و مکانی اقتضای خود را دارد.
رعایت خط قرمز ها و چارچوب ها در فعالیت های فرهنگی ضروری است
حجت الاسلام زائری تصریح کرد: همانطور که تربیت فرزند هدف اصلی پدر و مادر است اما ممکن است برای رسیدن به این هدف در برخوردهای آنها هم شاهد تندی و تنبیه باشیم و هم محبت و تشویق که هر دوی این ها با هم مرتبط و در شرایط خاص خود ضروری است.
 وی با تأکید بر رعایت خط قرمز ها و چارچوب های دینی و فرهنگی خاطر نشان کرد:رسالت و هدف ما ثابت است اما روش اجرا بنابر اقتضائات مخاطب، زمان، مکان و مسائل روز دنیا متفاوت می شود.
این کارشناس مسائل دینی به سیره پیامبر اکرم (ص) در صدر اسلام اشاره کرد و گفت: برخی چیزها جزو خط قرمز های ماست که نباید در کارهای فرهنگی از آنها بگذریم مانند رسول خدا (ص) که در صدر اسلام و در شرایطی که داشتن یک نیرو نیز غنیمت بود، وقتی جمعیتی هزاران نفری از قبیله ای برای بیعت با ایشان آمدند به شرطی که از نماز خواندن مبرا باشند، پیامبر (ص) با آنها دست بیعت ندادند.
مهم ترین هنر یک فعال فرهنگی مخاطب شناسی است
وی مهم ترین هنر یک فعال فرهنگی را مخاطب شناسی دانست و اظهار داشت: نیمی از تشخیص نحوه برخورد با مخاطب، سلیقه ای، شخصی و ذاتی و نیم دیگر آن ذوقی و اکتسابی است.
حجت الاسلام زائری بهترین کلید برای تشخیص نحوه برخورد را جای گذاری به جای مخاطب عنوان کرد و گفت: اگر هر برنامه نویس و طراح خود را به جای مخاطب بگذارد و بعد تصمیم بگیرد، فعالیت ها بازخورد بهتری خواهد داشت.
وی کار فرهنگی را بسیار ظریف و حساس دانست و افزود: دستورالعمل برنامه سازی بی بی سی بسیار دقیق و قابل توجه است اما با همه این ملاحظات چند سال پیش سریالی را در قسمت سوم به دلیل نداشتن مخاطب کافی قطع کردند، که حاکی از حساسیت کار فرهنگی است.
 
این فعال فرهنگی امام موسی صدر را بهترین الگو و نمونه برای مخاطب شناسی معرفی کرد و گفت: مطالعه تجربه های عملی ایشان در برخورد با شیعیان و دیگر مذاهب برای فعالان فرهنگی بسیار راهگشاست.
وی فعالیت فرهنگی در خارج از کشور را بسیار متفاوت دانست و گفت: وقتی در خارج از کشور با مخاطبی برخورد می کنی که تمام زندگی اشت وابسته به سگش است، اگر در برخوردها تنفر شما از سگ را متوجه شود همه تلاش های شما بی ثمر خواهد شد.
حجت الاسلام زائری در پاسخ به این سؤال که چارچوب به روز شدن فعالیت های فرهنگی چیست، تصریح کرد: درصد زیادی به فهم و درک و تشخیص خود افراد بستگی دارد و به همین دلیل است که تأکید داریم تا جلودار و رهبر فعالیت های فرهنگی یک روحانی آگاه یا یک م‍ؤمن متعهدِ عالم به زمانه باشد.
با نوآوری ها و تکنولوژی های روز نباید از موضع انفعال برخورد کرد 
وی با بیان این مطلب که مهم ترین نیاز مخاطب ما یک رفیق صدیق و شفیق است، اظهار داشت: با نوآوری ها و تکنولوژی های روز نباید از موضع انفعال بلکه باید از موضع فعال برخورد کرد و نباید به دنبال عوض کردن دنیا باشیم بلکه اگر بتوانیم بر همان چند نفر بچه های مسجد خود اثر بگذاریم اهمیت دارد.      
این کارشناس مسائل دینی در پاسخ به این سؤال که برای رصد فعالیت های دشمن و رسیدن به قوه تمیز و تشخیص گاهی به مطالعه کتب یا دیدن فیلم هایی نیاز است که در چارچوب فرهنگ و دین ما نیست، این امر تا چه حد جایز است، گفت: در این میان دو نکته حائز اهمیت است اول این که فرد از نظر شخصی برای خود دو التزام توجه به نماز اول وقت و گریه بر امام حسین (ع) را داشته باشد که بسیار نجات بخش است و دوم این که در تمام مدت به خود متذکر شود که من در حال کالبد شکافی و تحلیل هستم که این امر تأثیر پذیری را کم می کند./939/پ202/ع
ارسال نظرات