۰۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۲۳
کد خبر: ۱۹۵۸۴۸

5 کشته و 300 زخمی نتیجه زورآزمایی خیابانی

خبرگزاری رسا ـ زورآزمایی مخالفان علیه دولت زمانی شدت گرفت که ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری اوکراین از امضای قرارداد جامع همکاری با اتحادیه اروپا سرباز زد وسیاست نزدیکی بیشتر با روسیه را در پیش گرفت.
درگيري هاي اوکراين

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا؛ دویچه وله در خبری گفت: فضای پایتخت اوکراین به سوی خشونتِ فزآینده می‌رود و امکان گسترش درگیری‌‌ها وجود دارد. تظاهرکنندگان دیگر امیدی به رسیدن به یک توافق با دولت ندارند و به فکر مقابله با اقدامات بعدی پلیس‌اند.


به گفته اولگ موسیچ، هماهنگ کننده نیروهای نجات اپوزیسیون، در درگیری‌های خشونت‌بار کی یف، پایتخت اوکراین، از اولین ساعات روز چهارشنبه (22 ژانویه) تاکنون پنج نفر کشته و 300 نفر زخمی شده‌اند.


بنا بر گزارش سایت خبری "اوکراینسکا پراودا"، چهار نفر از قربانیان در اثر اصابت گلوله به سر، جان خود را از دست داده‌اند. اپوزیسیون دولت را متهم می‌کند که تک‌تیراندازان را وارد صحنه کرده است.


از هنگام تصویب قوانین شدیدتر علیه حق تظاهرات، اعتراضات با خشونت توام شده است. بسیاری از معترضان، خشمگین و در عین‌حال دلسرد شده‌اند؛ به‌ویژه پس از آنکه دعوت آنان برای تظاهرات با استقبال وسیعی روبرو نشد. مخالفان دچار تفرقه هستند و استراتژی مشترکی آنها را برای اقدام مشترک علیه دولت به هم پیوند نمی‌زند.


دویچه وله در ادامه افزود: 15 هزار تظاهرکننده در میدان مرکزی شهر (میدان استقلال) خود را به چوب و سنگ مجهز کرده و سنگرسازی کرده‌اند. معترضین نگرانند که حمله نیروهای پلیس به میدان مرکزی کشته هایی برجای گذارد.


در همین حال تلویزیون "روسیا 24" اعلام کرده است که تظاهرکنندگان در میدان شهر لاستیک‌های اتومبیل آتش زده‌اند. دودی سیاه بر فراز شهر موج می‌زند و عده‌ای دستگیر شده‌اند.


به گزارش خبرگزاری ها نمایندگان مخالفان سیاست دولت در نزدیکی به روسیه با ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهور اوکراین دیدار کرده اند تا شاید با او به توافقی برسند. از جمله این نمایندگان ویتالی کلیچکو و آرسنی یاتسنیوک رهبر حزب وابسته به تیموشنکو بودند.


به گفته دویچه وله؛ ویتالی کلیچکو که در میدان مرکزی شهر سخنرانی می کرد، گفت: من از نیروهای امنیتی می‌خواهم جبهه خود را عوض کنند. من به آن‌ها اطمینان می‌دهم که امنیت‌تان حفظ خواهد شد.


مخالفان از ماه نوامبر تاکنون مشغول زورآزمایی با دولت بر سر قدرت‌اند. این زورآزمایی زمانی شدت گرفت که ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری اوکراین از امضای قرارداد جامع همکاری با اتحادیه اروپا سرباز زد وسیاست نزدیکی بیشتر با روسیه را در پیش گرفت./1421/1409/ح

ارسال نظرات