۰۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۲۴
کد خبر: ۱۹۵۸۴۹

آرامش نسبی در سودان جنوبی

خبرگزاری رسا ـ به زودی در اتیوپی، دولت سودان جنوبی و شورشیان آن کشور یک توافق آتش‌بس امضا خواهند کرد.
شورشيان سودان جنوبي

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا؛ بی بی سی فارسی در خبری گفت: به زودی در اتیوپی، دولت سودان جنوبی و شورشیان آن کشور یک توافق آتش‌بس امضا خواهند کرد. مذاکرات میان دو طرف تاکنون بر سر سرنوشت یازده زندانی سیاسی به بن‌بست رسیده بود. شورشیان خواستار آزادی این ١١ زندانی پیش از توافق به آتش‌بس بوده‌اند.


قابل ذکر است دولت سودان جنوبی در طی چند روز گذشته دو شهر اصلی آن کشور را از کنترل شورشیان در آورده است.


بر اساس گزارش ها؛ بیش از ٥٠٠ هزار نفر در اثر درگیری های یک ماهه میان نیروهای دولتی و شورشیان در سودان جنوبی بی‌خانمان شده‌اند.


درگیری‌‌ها در سودان جنوبی میان طرفداران سالوا کی یر، رئیس جمهور و طرفداران ریک ماچار، معاون سابق او زمانی آغاز شد که رئیس‌جمهور، معاون سابق خود را به تلاش برای کودتا متهم کرد.


سازمان ملل گفته است که "به مراتب بیش از ١٠٠٠ نفر" نیز در درگیری های قومی میان قبیله رییس جمهور و قبیله رهبر شورشیان، جان خود را از دست داده‌اند.


بیش از ٧٠ هزار نفر از مردم سودان جنوبی در قرارگاه های کارکنان سازمان ملل پناه گرفته اند تا از کشته شدن در نسل کشی نژادی در امان باشند.


همچنین گزارش شده که تعداد سربازان حافظ صلح سازمان ملل در سودان جنوبی به زودی از ٧٠٠٠ نفر کنونی به ١٢٥٠٠ نفر افزایش خواهد یافت./1421/1409/ح

ارسال نظرات