۰۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۳۰
کد خبر: ۱۹۵۸۵۴

عدالت ثروت اندوزان صدای آکسفام را درآورد

خبرگزاری رسا ـ وینی بیانیما: در قرن ۲۱، ثروت نیمی از جمعیت جهان (سه و نیم میلیارد نفر) از گروه کوچکی که در یک اتوبوس دوطبقه جا می‌گیرند، بیشتر نیست.
فقر

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا؛ دویچه وله در خبری گفت: آمار جدید سازمان امداد "اوکسفام" نشان می‌دهد که نیمی از کل ثروت جهان در دست تنها یک درصد از جمعیت جهان است.


به گفته این خبرگزاری؛ آمار جدید سازمان امدادرسان اوکسفام (Oxfam) تایید می‌کند که فاصله میان فقرا و ثروتمندان همچنان در حال افزایش است. بر اساس آمار اوکسفام نیمی از کل ثروت جهان در دست یک درصد از جمعیت جهان است. این یک درصد صاحب 110 تریلیون دلار ثروت است.


دویچه وله در ادامه افزود: مبلغ 110 تریلیون دلار، 65 برابر مقدار پولی است که نیمه فقیر دنیا در کل دارند. ثروت نیمه فقیر دنیا با میزان ثروت 85 نفر اول در لیست ثروتمندان دنیا برابر است.


وینی بیانیما، مدیر سازمان امداد اوکسفام از این فاصله طبقاتی انتقاد کرده و این موضوع را مایوس‌کننده خوانده است. به گفته وی؛ متاسفانه در قرن 21، ثروت نیمی از جمعیت جهان (سه و نیم میلیارد نفر) از گروه کوچکی که در یک اتوبوس دوطبقه جا می‌گیرند، بیشتر نیست.


در تحقیق سازمان امداد اوکسفام آمده است: قدرت سیاسی و اقتصادی هرچه بیشتر میان انسان‌ها فاصله ایجاد ‌کرده است. این فاصله خطر تنش‌های اجتماعی و فروپاشی جامعه را افزایش می‌دهد.


طبق نظرسنجی که اوکسفام در شش کشور آمریکا، انگلیس، اسپانیا، آفریقای جنوبی، هند و برزیل انجام داده است، اکثر مردم معتقدند که قوانین به نفع ثروتمندان اجرا می‌شوند.


تحقیق اوکسفام در حالی منتشر می‌شود که اجلاس سالانه مجمع جهانی اقتصاد "داووس 2014" به مدت 4 روز در شهر داووس سوئیس در حال برگزاری است. عنوان اجلاس امسال "طرحی نو برای جهان: پیامدهایی برای جامعه، سیاست و اقتصاد" می باشد. /1421/1409/ح

ارسال نظرات