۰۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۴
کد خبر: ۱۹۵۸۷۵
کدخدایی در برنامه شناسنامه:

هاشمی برای تایید صلاحیت در انتخابات رأی نداشت/ شورای نگهبان به سیاسیون باج نمی دهد

خبرگزاری رسا ـ سخنگوی سابق شورای نگهبان با تاکید بر این که شورای نگهبان در گذشته اشتباهی نداشته است که بخواهد به سیاسیون باج بدهد، در مورد امکان فشار گروه های سیاسی افراطی به این شورا در انتخابات مجلس دهم گفت: شورای نگهبان در آینده نیز همچون گذشته طبق قانون برخورد خواهد کرد.
کدخدايي سخنگوي سابق شوراي نگهبان

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، عباسعلی کدخدایی حقوقدان و سخنگوی پیشین شورای نگهبان در برنامه این هفته شناسنامه که عصر جمعه از شبکه سوم سیما پخش شد، با اشاره به بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم به ویژه هاشمی رفسنجانی، گفت: واقعا در این دوره ایشان در شورا رای نداشت.

 

به آقای هاشمی اطلاع دادیم که در شورای نگهبان رای ندارد

وی بیان کرد: شورای نگهبان با توجه به جایگاه و موقعیت ایشان می خواست قبل از اعلام احراز و عدم احراز صلاحیت ها این مساله را به ایشان اعلام کند و بنده برای این کار موظف شدم.

 

کدخدایی بیان کرد: بنده به آقای لاریجانی تماس گرفتم تا ایشان مساله را به آقای هاشمی اطلاع دهد، ایشان گفتند که امشب نمی توانم و فردا این کار را خواهم کرد، از آقای روحانی نیز ضمن اطلاع دادن وضعیت خود ایشان به وی، خواسته شد که موضوع را با آقای هاشمی در میان بگذارد که اگر می خواهند انصراف بدهند این کار را انجام دهند.

 

سخنگوی سابق شورای نگهبان افزود: آقای روحانی ابتدا گفتند که مجددا موضوع را بررسی کنید که من به ایشان گفتم فایده ندارد و ایشان رای لازم را ندارند، ایشان هم آن گونه که من به یاد دارم بعدا به من اطلاع دادند که تلفنی با آقای هاشمی صحبت کردم و ایشان نپذیرفتند و بعد هم نتیجه اعلام شد.

 

خواسته فراقانونی هاشمی از شورای نگهبان در انتخابات خبرگان

کدخدایی اضافه کرد: در انتخابات مجلس خبرگان سال 85 نیز آقای هاشمی از شورای نگهبان خواسته بود که نمایندگان ایشان در حوزه های انتخابیه و صندوق ها حضور داشته باشند، با توجه به این که این مساله در قانون انتخابات مربوط به مجلس خبرگان وجود نداشت، حضرت آیت الله جنتی موضوع را به من اطلاع دادند و من گفتم می توانیم برای شفافیت بیشتر در قالب آیین نامه این کار را بکنیم و این اتفاق هم افتاد.

 

انتقادات من درباره مجلس نهم از سر دلسوزی بود/ سیاسیون بهتر می دانند چه اتفاقی افتاد که من در مجلس رای نیاوردم

سخنگوی سابق شورای نگهبان قانون اساسی درباره رای نیاوردن خود در مجلس نهم به عنوان حقوقدان شورا، تصریح کرد: من تابع قانون هستم و به رای مجلس هم احترام گذاشته و می گذارم، اما این که چه اتفاقات سیاسی افتاد اجازه دهید سیاسیون نظر بدهند.

 

وی در پاسخ به این سؤال که عدم رای مثبت مجلس به شما ارتباطی با انتقادات تند و تیز شما از مجلس نداشت، گفت: من تند صحبت نکردم، من از سر دلسوری نظرات خود را بیان کردم و الان نیز نظرات خود را مطرح می کنم.

 

کدخدایی افزود: اخیرا یک مصوبه ای بود که به نظر من خلاف قانون اساسی بود اما هم مجلس و هم شورای نگهبان تصویب کردند و من در دانشگاه این مساله را مطرح کردم و به اعضای شورای نگهبان هم اطلاع دادم.

 

وی در پاسخ به این سؤال که چرا پیشنهاد آقای لاریجانی را نپذیرفتید، یادآورشد: من احساس کردم که برای یک بخش که نظر مجلس منفی است برای آن بخش نیز نظر منفی خواهد بود و البته من قبلا هم استعفا داده بودم که پذیرفته نشده بود.

 

معتقدم جایگاه مجلس نباید خدشه دار شود

کدخدایی خاطرنشان کرد: شاید چون من خیلی با دوستان نماینده زبان مشترک نداشتم و من به لحاظ قانونی نگاه می کردم و آنها از منظر سیاسی نگاه می کردند، این مشکل پیش آمد؛ اما به هر حال جایگاه مجلس برای من بسیار مهم و محترم است و هیچ گاه نباید این جایگاه و موقعیت خدشه دار شود و آنچه من در انتقاداتم از نمایندگان خواستم این بود که به جایگاه مجلس خدشه وارد نشود.

 

حقوقدان سابق شورای نگهبان قانون اساسی در پاسخ به سؤال دیگر مجری برنامه شناسنامه مبنی بر این که با توجه به پیش بودن انتخابات مجلس و فعالیت یک سری گروه های سیاسی افراطی فکر می کنید حضور چهره های سیاسی فضای آینده کار شورای نگهبان را با چالش روبرو نخواهد کرد؟ ابراز داشت: فکر نمی کنم این گونه شود؛ شورای نگهبان در آینده نیز همچون گذشته طبق قانون برخورد خواهد کرد.

 

شورای نگهبان به گروه های سیاسی افراطی در انتخابات مجلس باج نخواهد داد

کدخدایی با تقدیر از عملکرد شورای نگهبان خاطرنشان کرد: شورای نگهبان در گذشته اشتباهی نداشته است که بخواهد به سیاسیون باج بدهد.

 

مشاور آیت الله جنتی اضافه کرد: البته در فضای سیاسی همیشه یک سری مشکلات و مسائل وجود داشته که باید با تدبیر عمل شود تا مشکلی ایجاد نشود.

 

وی افزود: کشور ما یک کشور آزاد و دمکراسی است و در راس آن نیز ولی فقیه قرار دارد؛ اگر نهادها بر اساس قانون حرکت کنند نگرانی از حرکت های سیاسی وجود نخواهد داشت.

 

عمده مشکلات کشور در سال 88 به دلیل بی قانونی و عدم تمکین به رای مردم بود

کدخدایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حوادث سال 88 و فتنه در کشور، گفت: عمده مشکلات کشور در این سال به دلیل بی قانونی ها و عدم تمکین به رای و نظر مردم بود.

 

درخواست رد صلاحیت احمدی نژاد از سوی یک نامزد انتخاباتی در سال 88

مشاور دبیر شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که شورا چه کاری در جهت بررسی صحت و سقم ادعای تقلب در انتخابات 88 انجام داد؟ گفت: در جلساتی که آن زمان با نمایندگان کاندیداها داشتیم آنها هیچ خواسته قانونی نداشتند و بدون ارائه دلیل و مدرک خواهان ابطال انتخابات و برگزاری مجدد انتخابات بدون حضور آقای احمدی نژاد بودند و حتی به ما گفتند شورای نگهبان را هم قبول نداریم.

 

وی با تاکید بر این که در آن جلسات حتی مساله رد صلاحیت آقای احمدی نژاد از سوی یکی از نامزها مطرح شده بود، گفت: این فرد علت این مساله را بیان مطالب توهین آمیز در مناظرات اعلام کرد و ما هم در پاسخ گفتیم که اگر توهینی صورت گرفته باید قوه قضاییه رسیدگی کند.

 

حصر میرحسین و کروبی اقدامی تامینی است و باید به اتهام آنها در دادگاه رسیدگی شود

مشاور دبیر شورای نگهبان قانون اساسی حصر سران فتنه( میرحسین موسوی و کروبی) را اقدامی تامینی دانست و در عین حال تاکید کرد که باید در یک دادگاه صالحه به اتهامات این افراد رسیدگی شود و به نتیجه دادگاه هرچه باشد احترام گذاشته شود.

 

کدخدایی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است دوباره سخنگویی شورای نگهبان را  بپذیرید؟ گفت:ان شاءالله که این طور نخواهد شد. مجری برنامه خطاب به کدخدایی گفت این گونه از سخن شما برداشت می شود که امکان آن وجود دارد که وی در پاسخ گفت: نه این طور نخواهد بود.

 

وی درباره انتشار جلسات شورای نگهبان نیز از توصیه رهبر معظم انقلاب برای تحقق این مهم خبر داد و  گفت: ما به دلیل این که قانونی در این باره نداریم دچار مشکل هستیم، برخی موارد نیز حیثیت افراد مطرح است که نباید آبروی آنان در سطح جامعه خدشه دار شود؛ اما به هر حال امیدواریم ترتیبی اتخاذ شود تا شاهد تحقق این مساله باشیم.

 

آیت الله جنتی فردی منظم و معتقد به رعایت قوانین است

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از برنامه تلوزیونی شناسنامه درباره شخصیت آیت الله جنتی نیز با تقدیر از خدمات و شخصیت دبیر شورای نگهبان، تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب ایشان را از نعم بی بدیل الهی دانسته اند، ایشان انسانی بسیار دقیق، منظم و معتقد به رعایت قوانین هستند و تاکنون در راستای حفظ نظام از هیچ تلاشی فروگذار نکرده اند.


کدخدایی افزود: ایشان اگر متوجه شوند که اشتباهی رخ داده فورا در صدد جبران بر می آیند و این شیوه الگویی برای همه ما می تواند باشد. /924/پ201/ج

 

ارسال نظرات